Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påsketur til Sälen gjennom SkiStar - trodde jeg..


.vision

Anbefalte innlegg

Hei Godtfolk!

 

Jeg og seks andre kamerater har havnet i en veldig lei situasjon, som vi ikke klarer å finne en rettferdig løsning på. Vi bestilte oss ei hytte for noen måneder siden i Sälen, som vi planlagt skulle dratt til nå på torsdag. Ved ren og skjær tilfeldighet og grundig lesning av den planlagte ferieturen, legger jeg merke til en obsiktsvekkende informasjon på sidene demmes. Aldersgrensen for alle deltakerne på ei feriehytte skal være 23 år i påskehelga (foruten to andre uker, står kravet til 20 års aldersgrense), og alle våre deltakere er dessverre ikke 23. Dermed hiver jeg meg på telefonen og ringer over for å høre om det finnes unntak å gjøre, for vi har veldig lyst til å dra dit. Dessuten er det et par av oss som har fylt 23, og kan stå ansvar for hytta. Dette var vistnok et udiskutabelt tema, der alle deltakerne må fylles ut på et skjema med personnumer og alt. Dermed gikk påskeferien med et flonka nytt snowboard og utstyr - loddrett ned i dass. Da regner vi selvfølgelig med å få tilbake pengene våres for turen, som er en sum på 10500kr. Dette blir vi blankt nektet, ettersom det er vår feil at vi ikke har sett denne informasjonen før nå. Det har de selvfølgelig rett i, da det står i gjemt med liten grå skrift i kontrakten for reglementet som har blitt tilsendt, og når man graver øvrig rundt på sidene demmes under et par linker. Så ja, vi har vel rett og slett dritet på draget her - så det trengs vel ikke nevnes til kommentar.

 

10500 er en del penger til fattige studenter med studielån, så disse pengene mener vi er verdt å sloss for. Så vi har ringt i ett sett i dag, og klagd, uten å komme noen vei. Bestillingssystemet til SkiStar har ingen kontroll over bruker, og om han / henne er over 23 eller ikke, og dette blir ikke informert i det man betaler på noen måte. Og man må selv lese seg til det. Da vi ringer inn og hører om det bare er oss som gjør denne feilen, får vi en noe flatterende kommentar tilbake: "Nei, det er maaaange som gjør dette.." - som om det er en vane for de å få inntektene på denne måten.

 

Det kan også nevnes at vi er ikke den eneste gruppa fra hjemstedet mitt som har gjort denne feilen. Dermed sitter SkiStar med 22kr i en tjeneste de har solgt til oss studenter fra hjembygda vår, som vi ikke har rett til å bruke.

 

Det eneste jeg kan se som gir dette en fredlig løsning, er å bruke reiseforsikring og dermed skaffe en legeerklæring på et vis. Vurderer også å kjøre hardt mot hardt med advokat og media, da jeg mener dette er svindel. Er det hold i saken? Har de rett til å tjene penger på denne måten?

 

 

Takker for alle saklige innspill og råd!

 

.vision

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det øyeblikk dere gjennomførte bestillingen så har dere også akseptert de vilkår som gjelder - herunder både aldersgrenser og hvilke avbestillingsregler som får anvendelse i tilfelle dere ikke oppfyller kravet om aldersgrense. I utgangspunktet har dere mistet retten til å få tilbake ytelsen, ettersom avbestillingen finner sted så tett opp mot påsken.

 

Det er vel slik Skistar ser på saken, og i utgangspunktet har de nok retten på sin side.

 

Saken kan stille seg annerledes dersom Skistar ikke har sørget for å opplyse tilstrekkelig klart om de særvilkår som gjelder for påsken. Når jeg klikker meg inn på deres online booking system, så fremgår det med uthevet skrift under "Bra at veta" (midt på siden) at det er 23 års aldersgrense i bl.a. påskehelgen.

 

Link

 

Etter min oppfatning kan det bli vanskelig å argumentere for at dere har krav på å få ytelsen tilbake. Dette var neppe til mye hjelp for dere. Kanskje andre her inne ser annerledes på saken og kan bidra mer.

Endret av Radial
Lenke til kommentar

Hei

For nesten alle typer avtaler er det avtalefrihet. Det betyr at leverandøren kan fastsette de vilkårene denne ønsker. Dere vil således ikke nå frem når det gjelder aldersgrensen. Det er, som du selv nevnte, de reisendes ansvar å gjøre seg kjent med de vilkår leverandøren opererer med. Det eneste unntaket vil være der hvor avtalevilkårene står sterkt i motsrid til vanlig bransjevilkår eller er særlig urimelige, i slike tilfeller kan kan kanskje kunne få avtalen lempet etter avtalelovens §36. Det vil i så fall bli advokatmat.

 

Spørsmålet vedr. innbetalte penger må i utgangspunktet behandles på samme måte. Det er naturlig at reiseleverandøren vil sikre seg i tilfellet avbestillig. De ønsker jo fullbooking i så stor grad som mulig. Dette er også noe vilkårene ofte inneholder bestemmelser om. Svært ofte vil det være slik at den eneste måten å få tilbake penger på, er dersom man er forhindret fra og reise på grunn av sykdom.

 

Løsningen vil kunne være å benytte reiseforsikringen. Jeg vil tro at du har en avbestillingsforsikring inne i reiseforsikringen, som kan komme til anvendelse. Alternativt vil du ha en avbestillingsforsikring dersom du har betalt med kredittkort.

 

Du vil ikke komme noen vei ovenfor reiseleverandøren. Den eneste måten vil i så tilfellet være å gå veien om avtaleloven §36, men jeg tror ærlig talt ikke det er holdepunkter for å lempe avtale. Dere vil uansett måtte engasjere advokat, noe som fort kan bli betydelig dyrere enn hva dere allerede har tapt.

 

Ta det som en dyr lærepenge, og les avtalevilkårene bedre neste gang ;)

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan se som gir dette en fredlig løsning, er å bruke reiseforsikring og dermed skaffe en legeerklæring på et vis. Vurderer også å kjøre hardt mot hardt med advokat og media, da jeg mener dette er svindel. Er det hold i saken? Har de rett til å tjene penger på denne måten?

 

 

Takker for alle saklige innspill og råd!

 

.vision

Det er svindel det.

Lenke til kommentar

Vel, det er klart at det er vår feil at sånt hender. Men når man registrerer seg i et sånt brukersystem, så burde det ringe en bjelle om at personalia ikke er godkjent, ved bestilling. Det ligger jo som en ekstern link, og det er tydligvis ikke bare oss som leser 20 år i første linja, for så å glemme å lese resten..

 

Saken tok allikevel en ny vending i dagtidlig. Fikk en telefon fra overordnende på SkiStar, der vi fikk tilbud om å komme allikevel, dersom to av oss var fylt 23. Så vi har vel vært kjempe heldig her. Men jeg må si at det sjokkerer meg at de har ca 15 tilfeller på en saksbehandler, bare i påsken, der dette inntreffer! Sånt blir det masse penger av i løpet av et år..

 

Det er svindel det.

 

Som om ikke du hadde gjort det, som fattig student med lån. ;)

Endret av .vision
Lenke til kommentar

Ser ut som om det løste seg for dere, da. :)

 

Det er svindel det.

 

Som om ikke du hadde gjort det, som fattig student med lån. ;)

 

Jeg kan nå påstå for min del at jeg ikke ville gjort det. Det er ikke forsikringsselskapets feil at jeg ikke kan lese.

Lenke til kommentar
Ser ut som om det løste seg for dere, da. :)

 

Det er svindel det.

 

Som om ikke du hadde gjort det, som fattig student med lån. ;)

 

Jeg kan nå påstå for min del at jeg ikke ville gjort det. Det er ikke forsikringsselskapets feil at jeg ikke kan lese.

 

Og forsikringsselskapet hadde fått informasjonen rundt reisen, og når de ser 23 års grensen, og en tilfeldig sykdom på noen som ikke er 23 år, men som skulle være med...mon tro om at de ikke stiller noen spørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...