osloru Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Hei. Min hobby er å lære norsk. Ja, riktig, å lære norsk (russer, flyttet til Norge i 2006). Og trenger deres hjelp. Får vankser når jeg snakker med ungdom. De som syns temaet er idiotisk, kan bare ignorerer det. Hva svarer en når noen spører: "Hva driver med?" eller "Skjer'a?". Takk... Lenke til kommentar
wûst Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Da spør de om hva du gjør. Da svarer du med det du gjør Endret 7. april 2009 av Sattern Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Evt. "Nei, du veit. Det vanlige. Chiller'n". Lenke til kommentar
xbidix Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 bare ta det chill og si det du driver med uansett hva=P "ikke noe" "henger" "chiller" "skal hjem" eller så kan du si hva slags fysisk form du er i: "føler meg dårlig" "har vont i hue" Lenke til kommentar
wûst Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Eller, unngå og bruke idiotiske ord som "chill". Lenke til kommentar
osloru Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Hvis jeg svarer " ikke noe. hva med deg?" Er det riktig? Takk for svarene! Trodde ikke at noen skulle svare meg Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Sattern: Eller ikke.. Kommer helt an på hvem som spør. osloru: Det kan fungere. Endret 7. april 2009 av Mimir Lenke til kommentar
Kornfleks Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 ja, "ikke noe. hva med deg?" er riktig Om det er noe annet du lurer på, er det bare å spørre Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare selv, når noen spør meg "skjer a?" Blir nesten litt idiotisk å si "jeg går langs veien"... noe som alle ser at jeg gjør (og hvorfor spør dem da?) Men start-replikker som "skjer", er egentlig bare for å få en samtale i gang. Når noen spør, kan du jo svare hva som har skjedd i det siste. Og så kan du spørre dem om det samme. Endret 7. april 2009 av Nerowulf Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Min hobby er å lære norsk. Syk, syk hobby. Neida, det står det respekt av. Lykke til. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Tråden flyttes til språkforumet vårt. (Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM) Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 Min hobby er å lære norsk. Syk, syk hobby. Neida, det står det respekt av. Lykke til. har et mål å snakke og skrive norsk uten feil Takk... Hva betyr hvis noen skriver:"tard eller?". Takk. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Høres ut som målet ditt er overkommelig. Angående spørsmålet ditt: Det betyr at du prater med alt for unge folk med alt for lite ordforråd. Det er en forkortelse av det engelske ordet "retard", som kan oversettes som "(er du) dum eller?". Kommer litt an på situasjonen. Endret 8. april 2009 av LOOM Lenke til kommentar
osloru Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 ok. Nå skjønner jeg det Takk! Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Her er min mening! Unngå slike ord når man snakker: Lol, Brb, Leet osv. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) SaitekQ: Så hvis hele vennegjengen din sankker sånn så skal man være den kjipe som snakker riksmål? Ja, ja, hvis du tror det funker så. Endret 9. april 2009 av Mimir Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Ja, ja, hver sin lyst. Vil man være den kjipe som alltid havner utenfor samtalen er sikkert dette optimalt. Endret 9. april 2009 av Mimir Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg prøver å unngå å bruke slike ord, havner aldri utenfor samtalen. Lenke til kommentar
AlanPartridge Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Ord som tard, chill, noob og så videre er ikke noe jeg vil sagt, men det betyr ikke at det er feil. Aldri en ulempe å skjønne sjargongen til dem du snakker med. Det vil nok være lurt å legge merke til hvem som bruker disse ordene og i hvilke situasjoner de bruker dem, før du selv begynner å snakke slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå