Gå til innhold

Virker de gamle batteriene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

får å måle må du rett å slett ha et godt og nøyaktig multimeter, tviler på at de 99 kroners afferene på Clas og Biltema er gode nok.

mål spenningen, ta 20-30 bilder, mål spenningen igjen, ta 20-30 bilder til og mål spenningen en siste gang. så kan du jo bare regne deg fram til hvor mange bilder ca du vil ha totalt. jeg tipper kameraet vil slå seg av når batterispenningen blir under 7V

Lenke til kommentar

Nei det du foreslår vil ikke fungere for å beregne batterilevetiden da NiMH batterier ikke har en jevn utladningskurve.

Typisk så vil utladningskurven for slike batterier vise et bratt spenningsfall i løpet av kort tid når det er fulladet. Deretter så vil kurven flate ut slik at man nesten ikke vil se noe spenningsfall før batteriet er bort i mot utladet. Da vil man igjen se et bratt spenningsfall like før batteriet er helt utladet.

Lenke til kommentar

Takk for korreksjonen, da blir utladningskurven noe annerledes, men ikke så veldig mye. Fortsatt så vil det være et markant spenningsfall rett etter at batteriet er fulladet samt når de nesten er utladete, i hvert fall om det gjelder nyere Li_ion batterier.

Nyere Li-Ion batterier har en kjerne som består av mineralet grafitt, disse har også en nærmest flat utladningskurve etter det første spenningstapet og når man ser bort i fra det bratte spenningsfallet helt mot slutten av utladningstiden. Eldre Li_ion batterier har derimot en kjerne som består av kull, disse hadde en mye jevnere utladningskurve uten det initsielle bratte spenningsfallet og heller ikke det markante fallet helt mot slutten av utladningstiden.

Hvilken type Li-Ion BP-511 er vet jeg ikke men jeg vil tro alle eller i hvert fall langt på vei de fleste Li_ion batterier som produseres i dag har grafittkjerne. Men uansett så vil forslaget være en dårlig måte å estimere batterilevetiden på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...