Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er flaut for ikke bare er det sikkert enkelt men jeg har gjort det før også!

Har installert PHPTriad og skal åpne PHPMyAdmin men finner ikke ut hvordan.

I Htdocs-mappen fant jeg en PHPMyAdmin-mappe med en index.php fil og jeg prøvde å åpne den fila via localhost men fikk det ikke til å fungere.

Fikk følgende beskjed:

Velkommen til phpMyAdmin 2.2.3

Feil

MySQL sa:

Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)

Tror jeg er veldig nær løsningen men kommer ikke helt i mål.... hjelp? :blush:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då trur eg du starter frå scratch igjen og leser ein ny tutorial.

Gjerne prøv å installer det på ein virtuellPC som kjører Ubuntu. Det vil spare deg for vanvittig mykje tid og knot. Oppsett av PHP og MySQL på Linux er lekande lett samanlikna med Windows.

Lenke til kommentar

PostgreSQL er ein skikkeleg database mens MySQL er ein lekedatabase.

F.eks så støtter MySQL enda ugyldige datoer, setter inn tomme strenger som standardverdi på NOT NULL kolonner om du ikkje spesifiserer ein verdi til den kolonnen. 100% ACID støtte er jo ein spøk. I tillegg så er MySQL treig som juling på mellomstore og store databaser.

For å ikkje nevne at MySQL har ufatteleg mange kritiske feil som aldri blir fiksa.

Lenke til kommentar
PostgreSQL er ein skikkeleg database mens MySQL er ein lekedatabase.

F.eks så støtter MySQL enda ugyldige datoer, setter inn tomme strenger som standardverdi på NOT NULL kolonner om du ikkje spesifiserer ein verdi til den kolonnen. 100% ACID støtte er jo ein spøk. I tillegg så er MySQL treig som juling på mellomstore og store databaser.

For å ikkje nevne at MySQL har ufatteleg mange kritiske feil som aldri blir fiksa.

Hvordan fungerer det da med PHP?

Hvis MySQL er så dårlig, hvorfor er det omtrent brukt som en standard med PHP?

Skal ikke uttale meg for bastant men er ikke MySQL kjent for å være en rask database, finnes det tester for slikt?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

At MySQL finnes i dei fleste bøker osv angående webutvikling er for meg ein myte. PHP har SQLite innebygd og er meir eigna til å lage små nettsteder med. For store ting så må ein ha ein skikkeleg database som bryr seg om dataen du putter inn og som håndterer komplekse spørringer frå mange brukerar utan å knele.

Dei fleste som bruker MySQL idag kan dessverre altfor lite om databaser. Derfor er det stor forskjell mellom databaseutvikler og vanleg programmerar.

MySQL er kjent for å være rask som enkle spørringer frå enkle tabeller, saken er at det er heilt irrelevant då caching av spørringer i PHP/Java osv er meir vanligt. Kva er vitsen å spør etter same data fleire gonger istadenfor å bare hente det frå minnet når det ikkje er endringer. Det er ein grunn til at EhCache/OSCache/Memcached blir brukt for å stresse databasen mindre. Det som derimot er meir viktig er skriveytelsen og at data ikkje forsvinner, derfor er støtte for låsing på cellenivå istadenfor tabell/filnivå og transaksjonsstøtte svært viktig. MySQL duger ikkje til skriving, og er ein av dei treigaste database som finnes her i verda når det kjem til skriveytelse. Ein av grunnane er elendig tablespace støtte.

Lenke til kommentar

Men hvordan fungerer postgre med PHP, det er jo det viktigste av alt akkurat for meg nå?

Kan jo sikkert google litt men kan du anbefale en side der jeg kan laste ned postgre, gjerne med en tutorial?

Finnes det ett grafisk brukergrensesnitt til postgre ala PHPmyadmin?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Jeg er litt mindre kategorisk enn Siddis angående MySql, jeg bare foreslo et alternativ hvis det ikke var noen spesiell grunn til å bruke MySQL.

Her kan laste ned databasen med et admin-verktøy som jeg tipper er vesentlig bedre enn PHPAdmin.

http://www.postgresql.org/download/

Så lenge du klarer å trykke next/finish og kan skrive inn passord to ganger så skal det være rimelig grei skuring å få innstallert postgresql. Det er såvidt vanskligere enn å innstallere office.

Lenke til kommentar

Takker alle for svar her men før eventuell installasjon må jeg hvite om postgre fungerer like bra som MySQL sammen med PHP.

Saken er jo enkel, i PHP finnes det egne funksjoner som er spesielt laget for å koble til og kommunisere med MySQL. Er det like enkelt å bruke postgre med PHP?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

En av de store forskjellene på PostgreSQL og mySQL er at pgsql skriver all data til disken hele tiden.

mySQL lagrer data etter hvert i minnet og skriver til disken når det er behov eller lite aktivitet på serveren.

Om det blir strømbrudd i det mySQL har lagret en del informasjon på minnet vil denne informasjonen gå tapt.

Derimot er det ufattelig mye raskere å skrive og lese fra minnet enn å hente ut og lagre informasjon rett til harddisken.

Derfor er mySQL raskere, men mindre sikker mtp. strømbrudd ol.

http://norskwebforum.no/viewtopic.php?p=23400#p23400

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
En av de store forskjellene på PostgreSQL og mySQL er at pgsql skriver all data til disken hele tiden.

mySQL lagrer data etter hvert i minnet og skriver til disken når det er behov eller lite aktivitet på serveren.

Om det blir strømbrudd i det mySQL har lagret en del informasjon på minnet vil denne informasjonen gå tapt.

Derimot er det ufattelig mye raskere å skrive og lese fra minnet enn å hente ut og lagre informasjon rett til harddisken.

Det du skriver her er ikke riktig.

MySQL med innodb er "acid compliant", mao blir dataene skrevet til disk før transaksjonen er ferdig.

Postgresql bruker noe som heter mvcc og skriver en write-ahead log (sekvensiell skriving som går veldig fort) til disk før transaksjonen er ferdig. Skrive-ytelsen i Postgresql 8.3 og høyere er svært god.

Lenke til kommentar

Grunnen til at MySQL(MyISAM) er raskare på skriving er at den ikkje trenger å bry seg om triggers/foreign keys/check constraints osv.

Lenke til kommentar

Grunnen til at MySQL(MyISAM) er raskare på skriving er at den ikkje trenger å bry seg om triggers/foreign keys/check constraints osv.

Jeg tror du tar feil når du sier at MySQL(MyISAM) er kjappere på skriving enn Postgresql 8.3 er, med unntak av enkle databaser med få samtidige skriveoperasjoner.

Postgresql 8.3 fjerne veldig mange flaskehalser som har holdt igjen skrive-ytelsen til postgresql. Fra 8.1 til 8.3 opplevde vi en økning i skriveytelse på 100-200% ved mange samtidige skriveoperasjoner.

Postgresql 8.3 trenger kun å få gjort skrivingen til disk av write-ahead loggen for å kunne si seg ferdig med en transaksjon. Resten av skrive-operasjonene blir gjort til diskpages som gjerne ligger i minnet og kan skrives asynkront til disk ettersom det passer operativsystemet.

Fordelen postgres har i forhold til MySql er at den skalerer svært bra ved mange samtidige transaksjoner, så sant du har nok prosessorkraft. Noe som er svært billig med tanke på dagens prosessorer med 4 kjerner (og 8 tråder når det kommer til Core i7).

Sist test jeg så på dette så skalerte MySql dårlig på mer enn 1 kjerne, mens testene jeg har sett av Postgresql skalerer bra på 16 kjerner.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...