Amos Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Jeg har kjøpt meg et Zykel Zyair B-1000 aksesspunkt og et Cnet trådløst pcmcia-kort som sammen skal danne mitt trådløse nettverk hjemme (ADSLfra NGT). Jeg har problemer med å konfigurere aksesspunktet slik at jeg får nett-forbindelse fra laptop`en min (Som er en Dell Inspiron 8500). Problemet er at når jeg angir at aksesspunktet skal motta ip-adresse automatisk fra DHCP server låser konfigurasjonsystemet seg. Jeg har forsøkt både via webgrensesnittet og via telnet. Dette betyr at jeg ikke får gått videre og konfigurert wep og angitt brukere. Jeg har koblet aksesspunktet til en hub, og jeg bruker XP-home edt. Noen som vet hva jeg gjør galt? Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 konfigurerer du aksesspunktet via trådløst? har du prøvd å konfigurere det gjennom ethernet, kanskje det kan være en idé. Lenke til kommentar
christt Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Problemet er at når jeg angir at aksesspunktet skal motta ip-adresse automatisk fra DHCP server låser konfigurasjonsystemet seg. Jeg har koblet aksesspunktet til en hub Hvis du har koblet det til en hub så har du jo et problem. En hub har ingen DHCP server innebygd. Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Hvis du har koblet det til en hub så har du jo et problem. En hub har ingen DHCP server innebygd. men aksesspunktet har kanskje, og dessuten har routeren fra NGT innebygd DHCP, hvis den er aktivert... Lenke til kommentar
christt Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det stemmer. Personlig har jeg ikke gode erfaringer med Zyxel så det forundrer meg ikke at du har problemer. Lenke til kommentar
Amos Skrevet 28. april 2003 Forfatter Del Skrevet 28. april 2003 Ja, har jo koblet hub`en inn i ruteren fra NGT. For å kunne kommunisere med aksesspunktet må jeg sette ipadressen på maskina mi til 192.168.1.3 -> eller noe, men når jeg skal kommunisere ut av huset vil vel også aksesspunktet få tildelt en dynamisk ip adresse fra DHCP serveren til NGT? Det er der det feiler. Når jeg skriver at ip-adressen skal tildeles automatisk, og trykker apply, henger hele greia seg. Jeg skal følge rådet til Tiresias og koble meg til via en maskin som ikke er på det trådløse nettverket, mulig det er der feilen ligger. (Leste noe om dette på barbaras test) Lenke til kommentar
christt Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Routeren du har fått fra NGT tar seg av IP-adresser. Den fordeler adresser videre. Den trådløse basestasjonen skal ikke gjøre noe annet enn å kobles inn i routeren. Jeg tror du stiller på om basestasjonen skal opptre som DHCP server, da vil det ikke funke fordi du har satt fast ip på maskina: 192.168.1.3... Hvis du skjønner... Lenke til kommentar
Rim Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Aksesspunktet endrer IP når du setter den til å motta IP-adr. Da endrer den seg fra 192.168.1.2 (?) til en IP som NGT-ruteren deler ut (10.0.0.x ?). For å fortsette konfigureringen må du da endre IPen på maskinen din fra 192.168.1.x til 10.0.0.x og koble deg til den nye IPen på B-1000 som da også er en 10.0.0.x IP. Det enkleste er vel å sette B-1000 til en fast 10.0.0.x IP slik at du vet hvilken IP den har. -Rim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå