Gå til innhold

Russ 2009 - Tenker ikke på prisen!

Anbefalte innlegg

Tenker ikke på prisen

Foreløpig har jentene på russebussen Femme Fatale brukt over 300000 kroner. Feiringen har ennå ikke begynt.

_G-Tittel-mnyh3rus_1008210x.jpg

De 24 jentene på bussen Femme Fatale fra Valler og Rud videregående skoler i Sandvika har allerede brukt 200000 kroner på buss, mellom 2000 og 7000 kroner hver på russeklær og ca. 3000 kroner på russetreffbilletter. Dette før selve feiringen har begynt. Det holder imidlertid ikke med bare ett sett klær. Det trengs både originale russeklær og egne konseptklær for bussen. Jentene har handlet fra de to markedsledende russeklærfirmaene. Russetreff er også en viktig del av feiringen. Både i Oslo, Stavanger og på Lillehammer er det store landstreff som samler tusenvis av russ. Heller ikke dette er i nærheten av å være gratis.

Vi ligger rundt gjennomsnittet når det gjelder hvor mye penger vi har brukt hittil. Noen bruker mer og noen bruker mindre. Man tenker ikke pris når man handler russeklær, for alle må ha det. Dessuten er det de som forteller oss hva vi trenger, ved å stadig lage nye produkter. Vi betaler en del for ryktet til bussen. Det er viktig at den har vunnet noe før. Det er også lettere å selge videre en buss som har vunnet kåringer, sier de, og forteller at noen betaler gjerne opp mot 400000 kroner for bussen sin.

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Man tenker ikke pris når man handler russeklær, for alle må ha det. Dessuten er det de som forteller oss hva vi trenger, ved å stadig lage nye produkter."

Virkelig fantastisk tankegang. Hadde jeg visst at ungdommen i dag var så lett påvirkelig hadde jeg begynte å selge russeeffekter for lenge siden.

Det bekymrer meg virkelig at mennesker som på papiret er voksne (les: 18 år og eldre) ikke eier en eneste kritisk tanke i hodet. Hvor svikter det, egentlig? Har vi plutselig en hel generasjon med dårlige foreldre å gjøre?

Lenke til kommentar

Vel, om de har brukt 300. 000 til sammen fram til nå så er ikke det mer enn 12.500 - 13. 000 pr. pers. Om de har en jobb ved siden av, så tar det ikke akkurat så lang tid å spare opp dette.

Bussen får de solgt etter russetiden, og da får man dekt noe av sine utgifter forhåpentligvis.

Strengt talt er det vel ikke lenger vei enn til forumet for å se tilsvarende ødsling med penger:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1090222

Lenke til kommentar
Vel, om de har brukt 300. 000 til sammen fram til nå så er ikke det mer enn 12.500 - 13. 000 pr. pers. Om de har en jobb ved siden av, så tar det ikke akkurat så lang tid å spare opp dette.

I tillegg er det 11.000 på klær og billetter. Dessuten vet vel alle at det går ganske mye penger til drikke.

Men hey, om de tjener penger til det selv er det jo greit. Dessverre tror jeg de fleste der får sponsing av mor og far.

Lenke til kommentar

Rart å tenke på at russefeiringen før varte i én dag, og handlet om at man hadde tilegnet seg såpass mye kunnskap at man kunne betraktes som fornuftig, at man kastet av seg "hornene" som gjorde en til et ufornuftig dyr. Synes særs lite om dagens versjon, og er selv ikke russ.

Lenke til kommentar
Men hey, om de tjener penger til det selv er det jo greit. Dessverre tror jeg de fleste der får sponsing av mor og far.

Det er vel ikke noe problem med at folk bruker penger de får av mor og far da?

Det oppfostrer vel helt klart til avhengighet av foreldrene, og helt feil verdi-bilde, men tross alt: det er en intern familiesak.

Hovedproblemet måtte vel komme av at folk føler gruppepress til å bruke mer penger enn de hadde satt av, men folk som blir med på russebuss har vanligvis nok disponibel inntekt i familien :).

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe problem med at folk bruker penger de får av mor og far da?

Det oppfostrer vel helt klart til avhengighet av foreldrene, og helt feil verdi-bilde, men tross alt: det er en intern familiesak.

At mennesker vokser opp med feil verdi-bilde er ikke bare en intern familie-sak. Om folk vokser uten å tenke på at man må jobbe og tjene egne penger får vi et stort samfunnsproblem.

Hovedproblemet måtte vel komme av at folk føler gruppepress til å bruke mer penger enn de hadde satt av, men folk som blir med på russebuss har vanligvis nok disponibel inntekt i familien :).

Gruppepress fører også til at folk som ikke nødvendigvis har en stødig inntekt bruker mer enn de har ettersom at dette "er normalen". Det er kjipt for de som blir sittende i stor gjeld etter russetiden.

Lenke til kommentar

Det som øker dette foretagende, er absolutt media som skriver om det. Jo fetere buss, jo mer er sjangsen for at du havner i VG eller Dagbladet.

Få ned hypen, og ikke skriv om slike ting sier jeg. Om de vil bruke 30-40. 000 på en måned så vær så god for min del. Kanskje de ser i ettertid at det ikke avr så lurt allikevel..

Lenke til kommentar

I tillegg er det 11.000 på klær og billetter. Dessuten vet vel alle at det går ganske mye penger til drikke.

Vel, står jo at klær osv er INKL. i de 300 000, så blir ikke 11 000 ekstra nei.

Fordommer er jo alltid fint da :)

Tillater meg å nevne:

Jentene er opptatt av å finansiere russetiden sin selv, og de fleste på bussen jobber en til to ganger i uken ved siden av skolen.

–Det er ikke alle som får penger fra foreldrene sine. Våre foreldre har sponset litt på bussen, og så skal de hjelpe til å få den i stand. Utenom det vil vi gjerne klare oss selv og bli kvitt bærumsryktet, sier de.

Samt at de er 24 jenter på bussen, hvilket gir en snitt kost på 12500 per pers hittil, og de har budsjettert 20 000 for russetiden, syns dette er ganske lite i forhold til hva andre har greid før dem.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Men det går ikke opp, ihvertfall ikke i mitt hode.

Budsjett:

Buss 200. 000

Billetter: 3000* 24 = 72. 000

Klær: 4000*24= 96.000

Sum: 368. 000.

For klær tok jeg en verdi som ikke avr for lav og ikke for høy, da gjenspeiler man gjennomsnittet bedre.

Har også sett bort i fra sponsing.

Men 20. 000 som budsjett høres riktig ut.. Men jeg bryr meg egentlig ikke, som Christian sier så betaler de dette selv. Om de får litt av sine foreldre, so what liksom.

La de bruke penger på dette, kanskje de i ettertid faktisk finner ut at dette kasnkje ikke allikevel var så lurt.

Problemet er at jo mer avisene skriver om disse bussene, jo mer populære blir dem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjenner alle på den bussen jeg, og de har faktisk ikke fått sponset et øre av mor eller far, og det har ikke min buss heller. Hittils har bygging av buss, anlegg etc hos oss en verdi på ca. 1,2. mill. og hverken vi eller de er klassifert "satsebuss" engang.

Russetiden i dag er veldig annerledes enn den var, det er sant, og det brukes langt mer penger enn tidligere. Men jeg syns det er feil av dere å stemple oss som avhengig av mor og far. I fjor tjente jeg rundt 90.000 etter skatt ved å jobbe som deltid, og hva jeg bruker pengene på er da helt mitt valg?

Forberedelsene til russetiden gir deg dessuten mange gode erfaringer da du blir nødt til å sette opp budsjetter, føre regnskap, du skaffer mange kontakter innenfor diverse områder og lærer utrolig mye!

Dessuten har russetiden hittils vært helt konge, og jeg kan ikke si jeg angrer på bruken av penger i det hele tatt!

Endret av icx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...