Gå til innhold

Japansk telefon i Norge?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er for tiden bosatt i Japan og lurer på hvorvidt jeg skal kjøpe en japansk mobiltelefon. Jeg har en Nokia n82 som fungerer fint med norsk abonnement, men hvorfor ha èn, når man kan ha to, sant? Spørsmålet mitt er om en japansk mobiltelefon vil fungere i Norge? Jeg regnet med at siden min norske fungerer på japansk 3G-nett, ville det fungere andre veien også. Men så har jeg hørt at japanske mobiler ikke har sim-kort. Vil det da vært mulig å få det til å fungere på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Hei

Jeg er for tiden bosatt i Japan og lurer på hvorvidt jeg skal kjøpe en japansk mobiltelefon. Jeg har en Nokia n82 som fungerer fint med norsk abonnement, men hvorfor ha èn, når man kan ha to, sant? Spørsmålet mitt er om en japansk mobiltelefon vil fungere i Norge? Jeg regnet med at siden min norske fungerer på japansk 3G-nett, ville det fungere andre veien også. Men så har jeg hørt at japanske mobiler ikke har sim-kort. Vil det da vært mulig å få det til å fungere på en eller annen måte?

Siden du likevel bor i Japan burde jo du være den som enklest kan finne ut om de har SIM-kort. :whistle:

Lenke til kommentar

Noen telefoner fra Japan vil virke i Norge, men ikke alle. Kan ikke stort om telefoner fra Japan, så jeg tenker egentlig bare ut høyt her. Men de bruker vel 3G i sine nett og kjører både på 850 & 2100 MHz om jeg ikke tar feil, og noen av telefonene der tror jeg også har støtte for GSM nettet, for i kunne roame på utenlanske operatører.

Så har de vel både SIM & USIM i Japan .. USIM er for 3G nettet tror jeg?

Var egentlig ikke så mye brukbar informasjon jeg kom her men.. :)

Uansett, skulle jeg kjøpt en telefon som hovedsaklig skulle bruke i Norge hadde jeg ikke kjøpt den i Japan, i Norge er det brukbar 3G dekning, men fortsatt mange steder som man kun kan bruke GSM nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
I Norge må du ha et SIM-kort for at den skal virke.

Bare en helt teoretisk sak: dersom en japaner med telefon uten SIM tar med telefonen til Norge, er det da mulig for ham å roame? Selv om det ikke er SIM iden har den jo en slags identitet, slik som gode gamle NMT-telefoner.

Lenke til kommentar

Ja, en telefon uten SIM-kort er vel egentlig ikke så veldig forskjeliig fra en telefon med SIM-kort, ser for meg at det virker på samme måte som om man hadde limt et SIM-kort fast i telefonen med superlim. Alt som SIM-kortet gjør er i telefonen, det er bare ikke noe fysisk kort og ta ut.

Mye teknologi som er annerledes i Japan, i forhold til Norge når det kommer til blant annet mobilverdenen, så jeg tror ikke det ville virket i praksis, uten at jeg vet nok om mobiltelefoni i Japan til og gi noen god grunn, så dette er bare hva jeg tror, og ikke noe jeg vet.

:)

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt tror jeg de har telefoner både med og uten SIM-kort, trodde også først at de brukte SIM-kort i Japan, og at forklaringen var at folk bare ikke var klar over at det faktisk satt et SIM-kort i telefonen, men har lest flere steder at det også er telefoner uten SIM-kort.

Jo mere jeg leser om mobiltelefoni i Japan, jo mere forvirret blir jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...