Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking av Laptop Prosessor (AMD)

Anbefalte innlegg

Vel, da hadde jeg fått ideen at å overklokke min litt underklokkede AMD prosessor kunne få littegrann mer futt i PCen i spill og slikt.

Det har seg sånn at jeg kjøpte en Fujitsu Siemens Amilo xa3530 for en drøy måned siden, og den kommer underklokket, noe som kan irritere til tider.

Maskinen er relativt kald under både load og idle.

Prosessor: AMD Athlon x2 QL-62 Dual Core, frequency: 2.00ghz. - den blir originalt levert med 2,2ghz, såvidt jeg kunne se. Altså fabrikk-klokk, er det forsvalig å skru den til 2,2ghz, eller kanskje til og med 2,4ghz?

Den ligger på om lag 64 grader under full load og 55-60 grader idle, jeg anser dette som kaldt da viftene er helt stille.

Har ellers et underklokket skjermkort i tillegg i maskinen, er det forsvarlig å skru det litt opp med clock, slikt at det ligger på fabrikk-klokk? Er ikke så mye det er snakk om, er vel omtrent 100mhz. Skjermkortet er ATI Mobility Radeon HD 3650 og ligger på rundt 60 grader idle og 65 max load.

Hva sier dere? Fins det ellers noe program som er bedre enn andre til å overklokke slikt?

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen laptoper har automatisk nedklokking for å spare på batteri og varme, min HP klokkes ned til 700Mhz når den står idle, når jeg belaster CPU så klokkes den automatisk til 2Ghz igjen. Har du belastet maskinen før du sjekket frekvensene?

Overklokking av laptop er også særdeles vanskelig og lite nyttig, for å få tilgang til klokkingen så må du cracke BIOS og tukle med ting som er risikabelt for ola nordmann, hvis du først klarer å klokke laptopen så kommer du ikke langt før viftene durer og alle mikroprosessorer plutselig ligger oppi 80'C full load.

Lenke til kommentar

Skjønner, har en knapp som kalles 'Performance Mode' ... Klokker ned CPU til 1,2ghz og viftene til minimum, sammen med GPU (det er silent mode) trykker jeg en gang til blir det performance, altså GPU på firm clock og CPU på 2ghz.

Bare tenkte at 200mhz opp hadde ikke mye å si på varme utvikling, men er ikke så nøye, var bare litt spent på å se om det gikk an for å være ærlig. :)

Lenke til kommentar

Hadde sikkert gått fint det, med tanke på temperatur osv.

Men som jeg nevnte så må du trolig flashe en cracket BIOS og disse er uten garantier for å ikke kræsje eller skade maskinvare. Kanskje jeg er litt overdramatisk, men håper du forstår poenget mitt.

Det er bare å google i vei, lykke til. :)

Lenke til kommentar

CPU hastighet står i Windows Experience Index og GPU hastighet stod i et overklokkingsprogram jeg akkurat fjernet.

Gidder ikke å cracke noe BIOS as, det er nok å lolle med i Windows for å si det sånn, var bare en tanke på tyngre spill osv.

Lenke til kommentar

Hmm ok, har tatt feil da. Syns likevel det virker som om det er mindre cache enn det skal være?

Hos netonnet står det at det er 2mb l2-cache og det vister 512kb x2.. = 1024kb .. 1mb.

Endret av Cleaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...