nahojp Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg har en del gamle strømforsyninger liggende etter diverse elektronikk. Disse ønsker jeg å gjenbruke til led-belysning. Alternativ 1 er å kjøpe noen led og resistorer og koble alt selv. Alternativ 2 er å kjøpe lamper uten trafo, f.eks denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=59012825 fra Clas Ohlson. Det jeg lurer på er: 2) Særlig hvis jeg skal kjøpe enkle led: Hvor finner jeg led i riktig farge til en akseptabel pris? 1) Hvilke fargetoner er best egnet til "vanlig" innebelysning? 3) Hvor mye sikkerhetsmargin bør jeg legge inn mellom det trafoen er merket med å levere, og det lampen sier den trekker? Den strømforsyningen jeg har flest av er merket med 12V / 500 mA - det skulle tilsi 3W etter enkel Ohms lov, men kan jeg trygt koble til f.eks to 1,5W led-lamper? 4) Andre tips? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 2) Hva er så riktig farge for deg? Er du skikkelig rå og hardcore, så mikser du sammen en pære selv bestående av likt antall røde, grønne og blå led hvor du kan justere lysstyrken på hver enkelt farge. 1) Vil tro at litt mindre blått lys vil være "bra" innelys. Men smaken er litt som baken. 3) Gjør leksa om igjen. Effekten er 12v*0,5A=6W. Så du har GOD sikkerhetsmargin her. 4) Kommer ikke på noe nå - det avhenger av hva du kan fra før. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 1. 2500K (varmhvit) er det beste til innelys, kaldhvite lys (6000k) er vanskelig å lese i og gir et stygt og flatt lys. 2. Å finne skikkelige lysdioder i Norge er nesten bare å glemme, utvalget er for lite, prisen er horribel og teknologien er dårlig. Ultraleds.co.uk er en kjempelpass å handle hushodldnings diodepærer, koster litt men de kommer med garanti og har bla. innebyggde spenningsregulatorer (yppelig ved lange ledningstrekk og varierende spenninger). 4. Du får aldri mer en det du betaler for. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Om lyskvalitet er viktig, vurder 12V halogenspotter. Som Rebel-Rider nevner er ikke blåhvitt lys det beste innendørs. En mellomting er det beste til leselys - selv bruker jeg 4700k til det. Er man litt opp i årene - altså 50+ så vil hvitere, evt opp mot blått lys være fint til leselys, men før det så er det mest smak og behag. Om det blir led du skal bruke så for all del unngå resistorer - seriekoblinger er mer effektivt. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Om det blir led du skal bruke så for all del unngå resistorer - seriekoblinger er mer effektivt.Det der var uklart. Det ER seriekobling med led og resistorer man ofte benytter. Lenke til kommentar
Flymaster456 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hold deg unna 3V lysdioder om du skal ha dem i 12V utgang xD Tabba meg litt ut der som kid, sprengte dioden rett i tryne på meg... haha xD Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Seriekobling med flere dioder er bedre siden man ikke har noe effekttap i resistoren da. Litt av vitsen med LED-belysning er jo effektivitet, og da bør man holde den høyest mulig. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Seriekobling med flere dioder er bedre siden man ikke har noe effekttap i resistoren da. Litt av vitsen med LED-belysning er jo effektivitet, og da bør man holde den høyest mulig. En resistor i serie gir mer sikkerhet i forhold til overspenning. Uten en resistor så vil eventuell overspenning fordele seg over diodene og føre til redusert levetid. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 har ikke vurdert noe slikt da? http://www.bpklichtengeluid.nl/licht_effec...090P3D/art42174 hehe, har en liggende som jeg ikke har bruk for, i forseglet forpakkning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå