Gå til innhold

Billige mellomringer og Nikkor 50 mmm, f/1,8

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd disse mellomringene:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2326

Prisen var litt over 60 kr inkludert frakt. Med alle tre ringene (6,5 cm) på er forstørrelsen 1,3:1 noe som er veldig bra. Fokusavstanden er 20 cm, og avstanden mellom motivet og fronten av solblenderen på objektivet er ca 5,5 cm.

Det negative:

Man mister autofokus på alle kamera og autoeksponering på kameraer dårligere enn D200. Hvis man bruker alle mellomringene så ender objektivet opp med blenderskalen pekende nedover. Man må stille fokus med samme blenderåpning som man tar bildet med hvis man ikke bruker et skikkelig stativ så søkerbildet kan bli veldig mørkt.

Det positive:

Skarpheten er god med nevnte objektiv. Vekten er lav. Går veldig fint å stille fokus manuelt ved å flytte kameraet hvis man har en god søker. Mye billigere enn et makroobjektiv.

Bildet er ikke et utsnitt og er ca 18 mm tvers over.

post-13911-1239103495_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billig og brukbart, men jeg er glad jeg la i litt ekstra og kjøpte Kenko sitt sett. All elektronikk virker (litt usikker på VR - ikke prøvd). Mellomringer er faktisk ganske kuult, og kan også brukes på makro objektiv. Med en 35mm vil du komme rundt 2x tipper jeg. (bl.a. avhengig av max forstørrelse uten mellomringer)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg savner er så kunne stille fokus på f/1,8 og ta bildet på en annen blenderåpning uten bruk av stativ.

Autofokus har man ikke så mye bruk for med denne forstørrelsen og fokusmekanismen i vanlige objektiver har ikke rekkevidde nok til at autofokus vil greie å få motivet i fokus hvis avstanden til motivet er mer enn et par millimeter feil.

Lenke til kommentar
Autofokus har man ikke så mye bruk for med denne forstørrelsen og fokusmekanismen i vanlige objektiver har ikke rekkevidde nok til at autofokus vil greie å få motivet i fokus hvis avstanden til motivet er mer enn et par millimeter feil.

Enig, men blenderinfo til kameraet og at en får riktige data i exif fila var viktig for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...