Gå til innhold

Ny bestemorvennelig bærbar, 10,000, wlan, god skjerm

Anbefalte innlegg

Hei. Min bestemor har bestemt seg for å kanskje kjøåe ny bærbar etter mange år med en pc bygd for Windows Millenium Edition.

Krav for maskinen:

Bærbar

pris under 10,000

godt synlige taster på tastatur

802.11 -N (Bredbånd går via lokalt trådløs internett)

minst 3 usb porter

klar, stor, tydelig skjerm

Gjenomsnittet eller bedre batteri (om hun gjemmer å plugge i strøm)

Nettverksport (10/100 holder)

HDMI/DVI ut så hun i fremtiden, om hun ønsker det, kan kople opp mot tv-skjerm.

Ting hun kommer til å bruke maskinen til:

Printer

kabal

surfe

enklere tekstredigering

En annen ting:

Hvilke programmer og hvordan bør de setts opp for best mulig brukervennlighet? Tenker mest på tekstredigering og nettleser. Hun sliter med å bytte faner osv.. Bruker delvis taskbar.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiller meg bak Nator her.. Spesielt den beste modellen med T8600 cpu og 4gb minne og bluerayspiller. Bra tilbud med 1100 spenn i rabatt. Koster 7390 levert på døra.

Her får du en maskin som holder i massevis til Vista eller windows 7.

Kikket litt rundt på nettet og kunne ikke finne modell som var like til denne prisen :)

Uansett vil jeg hvertfall anbefale Core 2 duo og minimum 3GB med minne hvis bestemora di skal kjøre Vista.

Lenke til kommentar

Nja.. Hun trenger ingen bærbar med 100 hestekrefter som kjører 40 programmer og fortsatt klarer litt til når det bare er kabal og nettleser. Visuelle effekter kan med fordel skrues av for å fjerne litt forvirringer. Ellers tror jeg jeg må få den til å ligne litt mer på xp så hun ikke må tilpasse seg et helt nytt system (hun får en følelse av å måtte lære seg alt på nytt når det ser nytt ut).

Bare en tanke, men kan en linuxdistro med minimalistisk med muligheter smo tekstredigering, surfing og printer + kabal vært noe?

Trenger litt mer å se på :)

Lenke til kommentar

Det med limuxdistroen er tanken på at hun har tre store ikoner å velge mellom. Nettleseren, tekstredigering og kabal for eksempel.

Er enig i at en billig pc holder. Har selv en til 6700 kjøpt ifjord og denne holder i masser for det bruket jeg kjøpte den til. Et annet kriterie jeg tror jeg føyer til er at maskinen ikke bør bli varm slik at du kjenner det nlår du skriver på det. Dette har jeg problemer med på min HP(laus).

Lenke til kommentar

Dersom hun går fra ME til et annet OS er det jo stor forskjell likevel, å gå til XP er jo like store endringer som til Vista, jeg ville ikke latt henne henge etter, og heller fått henne rett inn på Vista istedenfor å fikle med spesialsnekra drivere for at det skal funke på Linux.

Vista er jo kjempelett å bruke, og ikonene er iallefall alt annet enn små.

Lenke til kommentar
Dersom hun går fra ME til et annet OS er det jo stor forskjell likevel, å gå til XP er jo like store endringer som til Vista, jeg ville ikke latt henne henge etter, og heller fått henne rett inn på Vista istedenfor å fikle med spesialsnekra drivere for at det skal funke på Linux.

Vista er jo kjempelett å bruke, og ikonene er iallefall alt annet enn små.

Nå trengs det ikke spesialsnekra drivere for Linux på ei Dell maskin. Den er noe av det mest kurante å installere f.eks Ubuntu på. Man henger heller ikke etter om man f.eks. velger de nyeste versjonene.

Personlig ville jeg faktisk vurdert en ny Linuxdistro av følgende grunner.

* Inneholder alt som trengs av programvare (ingen tilleggskostnader)

* Intet behov for visrusprogramvare etc (som må holdes oppdatert)

* Oppdatering av programvare kan automatiseres 100 % (og det gjelder all programvare)

* Med rett håndtering vil OS-et være like moderne om 6 - 7 år.

Og ellers så viser faktisk det seg at Vista langt fra er enkel å bruke for mange. Mange sliter med den endrede logikken som er i Vista.

Jeg ville prøvd med en Wubi installasjon av Ubuntu 8.10 på en annen laptop for å sjekke ut. Ellers er 9.04 klar den 23. april.

1440 x 900 eller mindre og god lysstyrke/kontrast er bra for eldre personer.

Lenke til kommentar

Det kommer jo godt an på maskinen da, er noen maskiner som krever en del drivere ekstra for å få dem til å fungere som de skal.

Men jeg skal ikke kommentere Vista bruken, er jo bare hva jeg har oppfattet, det andre oppfatter er jeg ikke sikker på, for som oftes er det bare godsnakk, men det kan jo bare være de rundt meg.

Har visst noe å lære enda. :)

Lenke til kommentar
Det kommer jo godt an på maskinen da, er noen maskiner som krever en del drivere ekstra for å få dem til å fungere som de skal.

Men jeg skal ikke kommentere Vista bruken, er jo bare hva jeg har oppfattet, det andre oppfatter er jeg ikke sikker på, for som oftes er det bare godsnakk, men det kan jo bare være de rundt meg.

Har visst noe å lære enda. :)

Ikke noen maskiner, men enkelte komponenter som krever at man bruker litt mer spesielle løsninger for å få driverstøtte. Men normalt støtter Linux langt mere enn Windows uten å måtte bruke tredjepartsdrivere. Jevnt over aldri et veldig stort problem, men alltid greit å sjekke at man kjøper f.eks. en laptop som vil funke med f.eks. Ubuntu.

Vista er helt greitt det, og for de fleste fungerer det bra og er brukervennlig OS. Men i og med at det er en god del endringer fra XP og tidligere versjoner, er det en del som strever med den overgangen. Noe som er helt logisk, særlig dersom man har mange års bruk av eldre OS som grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...