Gå til innhold

Trekkvognfører i LVABn

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle litt om denne tjenesten? Mye ligging ute i skævven og slit i telt, eller mest bare kjøring?

Skal "velge" tjenestested nå etter påske, og Trekkvognfører så jo litt interessant ut siden jeg kjører vogntog i det sivile :)

Men om det handler mye om å kose seg i søla og skævven 24/7 så tror jeg ærlig talt jeg står over, hehe

Endret av Magnalf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kremtjenesten det vettu ;) Selvstendig tjeneste med mye ansvar og bra befal. Blir jo mest kjøring, men du må nok regne med litt teltslit også. Det er tross alt en grønn avdeling. Men det er jo allright med litt avveksling fra den daglige tjenesten og da. Missunner ikke biljegerne fra garnisonskompaniet som sitter i bua si og glor i veggen mellom kjøreoppdragene. Trodde forresten ikke man kunne bli trekkvognfører i LVABn på denne tiden av året. Tidligere ble de hentet fra juli- og septemberinntaket. Det er jo andre avdelinger i Forsvaret som også har behov for trekkvognførere. Det kalles for øvrig trekkvognfører selv om man stort sett bare kjører singelbil.

Forresten, i launcher- og ildledningslagene, hvor de fleste trekkvognførerne tross alt havner, er det mye "teltslit" i forhold til kjøring.

Endret av Logum
Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Joa, det sto ihvertfall så, "Trekkvognfører LVABn" på alternativene. Kanskje de har litt smått med folk?

Er du trekkvognfører selv? Litt teltslit skal jeg nok greie, men ikke hver jævla dag, hoff :p Hvordan er utstyret? Har dem vært så heldige å få noen av de nye R620´ene som ble kjøpt inn i fjor, eller kjører dem rundt med gamle 93/142 (?) ? Er det en prioritert avdeling utstyrmessig ellers?

mvh

Lenke til kommentar

Jeg var det en gang i tiden. Luftvern er prioritert på lik linje med de fleste andre grønne avdelinger i Forsvaret. Men nå er det bare to grønne avdelinger i Luft, så man blir kanskje litt bortskjemt likevel. Men de nye Scaniane var det vel Sjøforsvaret som fikk (marinejegerkommandoen?). Luftvern er oppsatt med de gode gamle. Mest P-90, 92 og 93 med og uten kran. Launcherbilene er vel de nyeste, fra tidlig 90-tall. Treaskla P113 med kran. i tillegg har trentroppen to fireaksla 113 krokbiler.

Da jeg var inne sto det ikke noe om LVABn på lista, så vidt jeg kan huske, bare trekkvognfører. Noen av de på kurset ble bussjåfører i stedet mens andre ble sendt til transporten på Rygge eller Akershus festning.

Lenke til kommentar

Nja, det var nok ganske så tilfeldig hvor man havna. De som strøyk fikk en sjanse til, både på teori og oppkjøring. Du får sikkert andre oppgaver, kurset tar vel 6 uker. Da jeg var inne var det ingen som hadde lappen fra før. Du må uansett ta blålappen, men det er jo fort gjort..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Turnus forutsetter at du jobber unormalt mye de dagene du er på jobb. Jeg har for eksempel 12 timers (pluss minus avhengig av mannskapssituasjonen) vakter 14 dager på rad. De fleste har tjeneste fra åtte til fire (ca.), minus noen timer obligatorisk fyfo i uken, fem dager i uken.

Lenke til kommentar
Luftvern er oppsatt med de gode gamle. Mest P-90, 92 og 93 med og uten kran. Launcherbilene er vel de nyeste, fra tidlig 90-tall. Treaskla P113 med kran. i tillegg har trentroppen to fireaksla 113 krokbiler.

Kan love deg at du ALDRI har sett en scania P90 ;)

Lenke til kommentar
Turnus forutsetter at du jobber unormalt mye de dagene du er på jobb. Jeg har for eksempel 12 timers (pluss minus avhengig av mannskapssituasjonen) vakter 14 dager på rad. De fleste har tjeneste fra åtte til fire (ca.), minus noen timer obligatorisk fyfo i uken, fem dager i uken.

Okai. 12 timer er jeg forsåvidt vandt med. Men blir vel litt slit i helgen i tillegg ja. Hadde igrunn håpet på turnus så jeg kunne tjent litt penger for å holde hjulene igang ved siden av men men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...