Gå til innhold

Kan katter være vegetarianere?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet.. det er kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer så fryktelig..

Jeg har to katter. en gutt på 10mndr og en jente på 18mndr... Jentekatten spiser ALT. å da mener jeg, ALT. det eneste som ikke går ned er agurk eller sylteagurk. kjøttpålegg eller andre kjøttprodukter spises med stor kjærlighet, også fiskeprodukter..

Så kommer vi til minstemann... han spiser ris, tomat, potet, pasta, løk og kanskje litt fiskekake på en god dag.. han spiser tørrfor, men da er det nødt til å være med tunfisk... Er dette normalt? jeg prøver å gi han kjøtt, men han nekter å spise det, og velger heller da tørrforet, enn ferskt kjøtt/fisk.. han spiser faktisk ikke ferdigrenskedr reker heller...

Er dette normalt til å være en hannkatt?? Han er ikke kastrert enda, om det skulle ha noe med saken å gjøre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At katter kan finne på å bli kresne når de får servert mye forskjellig mat er ikke uvanlig.

Tørrfor blir nedprioritert om de får andre godbiter hele tiden. Spesielt om det er snakk om billigere varianter av tørrfor. Selv bruker jeg spesifik til Frøya, og hun nekter alt annet av tørrfor, og boksemat må være av den dyre sorten for at hun skal godta det. Prøv med tørrfor fra ett litt dyrere merke om du ikke har prøvd det før.

Men det høres nesten ut som om du prøver å mate kattene dine med det som blir til overs av menneskemat?

Lenke til kommentar
At katter kan finne på å bli kresne når de får servert mye forskjellig mat er ikke uvanlig.

Tørrfor blir nedprioritert om de får andre godbiter hele tiden. Spesielt om det er snakk om billigere varianter av tørrfor. Selv bruker jeg spesifik til Frøya, og hun nekter alt annet av tørrfor, og boksemat må være av den dyre sorten for at hun skal godta det. Prøv med tørrfor fra ett litt dyrere merke om du ikke har prøvd det før.

Men det høres nesten ut som om du prøver å mate kattene dine med det som blir til overs av menneskemat?

ja, jeg ser det nå, at på måten jeg formulerte meg at det kan virke sånn. men det skal du vite, det skjer så absolutt ikke :p hehe.. vi bruker kattemat som er kjøpt på dyrebutikk eller hos veterinær.. kommer ikke på hva det heter i farten nå, skal sjekke det opp når jeg kommer hjem..

grunnen til at vi prøvde med f.eks ris, var egentlig min feil, fordi jeg var så "dum" å gi katten litt ris når jeg satt å spiste.. vet det ikke burde gjøres, men gjort er gjort.. det var også da vi ga den eldste katten kjøttpålegg, at vi så at den minste ikke spiste kjøttet...

tror nok minstemann har blitt litt bortskjemt, å det skal jeg igrunn ta på meg all skyld for :p

Men sånn sett bort ifra dette, tror du at de kan være vegetarianere?

Lenke til kommentar

I praksis, tja - i teorien, nei. At det som frister ikke nødvendigvis trenger å være kjøtt er ikke uvanlig. Det er ikke fordi katten ikke liker kjøtt, det er bare noe annet som frister mer.

Så joda, en katt kan godt ende opp med ett kjøttfritt kosthold om den er bortskjemt. Over tid gir dette diverse mangelsykdommer så det er ikke annbefalt. Katter trenger spesielle stoffer som fins i kjøtt.

Skal man være jålete og bevisst gjøre en katt vegetarianer så må man kjøpe tørrfor tilsatt spesielle stoffer, men det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Tørrfor blir nedprioritert om de får andre godbiter hele tiden. Spesielt om det er snakk om billigere varianter av tørrfor.

Oppfordrer alle katteiere til å slutte å kjøpe inn wiskas, kittekat osv., og heller gå over til skikkelig tørrfor, feks. Royal Canine eller Science Plan. Setter jeg feks. ut både skikkelig tørrfor samt "vanlig" boksmat (wiskas osv), går kattene ALLTID til tørrforet.

Lenke til kommentar

Tørrfor blir nedprioritert om de får andre godbiter hele tiden. Spesielt om det er snakk om billigere varianter av tørrfor.

Oppfordrer alle katteiere til å slutte å kjøpe inn wiskas, kittekat osv., og heller gå over til skikkelig tørrfor, feks. Royal Canine eller Science Plan. Setter jeg feks. ut både skikkelig tørrfor samt "vanlig" boksmat (wiskas osv), går kattene ALLTID til tørrforet.

vi bruker royal canine... det funker bra! :) og jeg prøver jo selfølgelig ikke å gjøre katten til en veggis med vilje :p hehe... men, tror nok det skal bli slutt på å bli "bortskjemt".. vil jo ikke at lille pusen skal få vitaminmangel osv :) takk for svar! :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ikke gi katten løk, det er blodfortynnende (hos oss mennesker også) og for katten kan det føre til anemi og forstyrrelser i nervesystemet og hjernen. Sjokolade er også farlig for hunder og katter og kan føre til en alvorlig forgiftning som i hverste utfall er dødelig. Hold deg heller til kvalitetsfor fra dyrlegen.

Lenke til kommentar

Vi har kjøpt sånn dyrt tørrfor til over 300 kr for 1 kg, tror jeg det var husker ikke helt. Det spiser ikke katta her i det heletatt. Hun har alltid spist Whiskas, Sheba og sånn Gourmet mat i poser (husker ikke hva merket heter) og hun har aldri hatt noen sykdommer eller vært dårlig i magen. Jeg tørr og påstå at den maten du før kjøpt hos veterinæren er litt oppskrytt.

Lenke til kommentar

Katter er tvungne kjøttetere, de trenger bl.a taurin fra kjøtt. Om katten får andre godbiter kan det hende den streiker foran tørrfôrskåla, fordi den heller venter på noe annet, så det beste er vel å sette fram tørrfôr og overse ev. mas om andre ting.

Selvsagt er det mange katter som har det "greit" og ikke dauer eller er syke 24/7 av å gå på dagligvarefôr, men de aller fleste oppegående (katte)eiere er klar over at denne maten ikke er noe særlig for katten. Det inneholder ofte veldig mye salt (som gir god smak, men er skadelig for bl.a nyrene), for mye "fyllstoff" (katten må spise større mengder for å bli mett tilsvarende kvalitetsfôr) og for lite av viktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Selv om katten heller "velger Whiskas" framfor én type kvalitetsfôr betyr ikke det at Whiskas er det beste, eller at den ikke liker kvalitetsfôr. Det finnes utallige merker, sorter og smaker på markedet, og katten vil nok finne sin favoritt - som også er bra for den! :)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg specific, både til katt og hund. Dyrere, tja - koster mye mer per kilo, men så spiser også dyrene mindre for å bli mett med godt for.

Specific har forøvrig endel nyttig info om bla. hvorfor man bør bruke forskjellig type for til katter i forskjellige aldre og om det er inne/utekatt. Står på engels, men kan være verdt en titt alikevel:

http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=7460

Alle dyr er avhengige av å kunne overleve på det de får tak i av mat, men det betyr ikke at vi behøver å gi de søppel når det fins andre alternativ. Forkvalitet gir faktisk utslag på forventet livslengde. At man idag forer husdyr med godt for gjør at forventet livslengde har økt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...