Gå til innhold

Vidvinkelobjektiv til 50D

Anbefalte innlegg

Tallene som oppdrives av slike tester avhenger av kameraet som objektivet står på.

En annen ting er at man desverre ofte leser testene slik man vil.

Er det ikke slik folk har gjort med bibelen i årtusener også :p

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes photozone konkluderer med at alt er veldig bra jeg. Det er utrolig små forskjeller i ytelse der sammenlignet med målingene dpreview og diwa gjør.

Jeg postet de samme tallene for en stund siden, men pytt:

PZ:

55-250 at 250/8 center: 1863

70-200 at 200/8 center: 1927

3,4% advantage for 70-200 over 55-250

Diwa:

55-250 at 250/5.6 center: 10.09

70-200 at 200/5.6 center: 27.54

173% advantage for 70-200 over 55-250.

Jeg vet ikke hva som er problemet med målingene deres, men de mener for eksempel at skarpheten på sentrum og hjørne på EF 50/1.8 II ved ƒ/1.8 er hhv 2821 og 2359, mens dpreview angir ca 2000 mot ca 400. Det er ikke det at tallene skal sammenlignes på tvers av testmetodikkene, men photozones målinger er liksom aldri lave, og derfor er de ihvertfall for meg ikke interessante.

Når du viser til tallene dine må du se på det faktum at i DIWA tallene så er 55-250 på full åpning mens 70-200 er blendet ned. Klart at 55-250 yter svært dårlig. Dessuten er det på 250mm det objektivet yter dårlig.

En annen ting er at et entry objektiv yter merkbart bedre nedblendet enn et proffobjektiv.

Derfor kan det også forklare den mindre forskjellen i photozone sine tall som du viser til.

Når det gjelder EF-S 55-250 og EF-S 18-55 så er faktisk disse rimelige objektivene optisk ganske bra så lenge man kan blende litt ned.

Hvsi du leser om litt fler objektiver så ser du at forskjellene er store også hos photozone , særlig hvis du ser på hjørneskarpheten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når du tar bilder med et vidvinkel objektiv og den innebygde blitsen tar du et såpass vid bilde at blitsen ikke klarer og eksponere hele området rundt,du vil få svarte kanter rundt mitten av bildet.

Så du er nødt til og kjøpe deg en ekstern blits / blits i tillegg :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Når du viser til tallene dine må du se på det faktum at i DIWA tallene så er 55-250 på full åpning mens 70-200 er blendet ned. Klart at 55-250 yter svært dårlig. Dessuten er det på 250mm det objektivet yter dårlig.

En annen ting er at et entry objektiv yter merkbart bedre nedblendet enn et proffobjektiv.

Det var nok en liten trykkfeil fra min side. Det var snakk om f/8 i alle tilfellene.

Men, til trådstarter, jeg tror du har fått deg et toppers objektiv, og jeg tror du klarer deg en god stund uten blits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...