Gå til innhold

Dobling av blåsetest (fyllekjøring)? whaaat

Addepadde

Anbefalte innlegg

Aight peepz.. I got a situation here 4 ya!

Jeg ble tatt for fyllekjøring og lurer på noen ting.

Blåste 0,44 på utholdenhetstesten og tok ikke noe blodprøve eller noe, men da politimannen ringer meg noen uker senere forteller han meg at dette skal dobbles til 0,88 av en grunn som han selv ikke kunne forklare meg og at jeg dermed mister lappen i 18 mnd i stedet for 6 mnd.

Kan dette stemme? og hva er grunnlaget? + at det på innkalessen til retten står det også at jeg hadde 0,44 i promille.. explain this please tnx 4 answer hustlaz!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høyrest veldig merkelig ut, har aldrig høyrt om at resultatet for ein blåsetest skal doblast. I tillegg så trudde eg at blåsetesten var ein kjapp test for å sjekke om det er behov for blodprøve eller ikkje.

Om du blåser raudt i blåsetesten så skulle det vært tatt blodprøve sidan blodprøva er den mest nøyaktige. Om du f.eks akkurat hadde tatt ein slurk med alkohol så vil blåseprøva vise høgare promille en du faktisk har.

Her trur eg du bør skaffe advokathjelp. Å doble resultatet frå ei blåseprøve for at du skal få tre gongar så stor straff utan at det foreligger blodprøve virker veldig rart.

Lenke til kommentar

det stemmer at man skal ta blodprøve ja.

en blåsetest i seg selv er ikke godt nok til straff, men du må ta blodprøve etter du har blåst rødt på promillemåleren.

enkelte ting vil gi utslag på promillemåleren uten at du har noe promille, f.eks munnvann gir etter det jeg har hørt utslag, uten at du trenger å ha drukket noe av det.

bare å klage, de skal ikke kunne ta deg hvis de ikke har blodprøve.

Lenke til kommentar

Hvis du har blåst i Intoxilyzeren, så er det jevnbyrdig med blodprøve. Slik at det er bare å innrømme at du kjørte med promille.

Derimot så er det denne doblingen du lurer på. Og her har du full rett til å kontakte juristen, og spørre om hvilken hjemmel de har for å doble analyseresultatet på denne måten. For å kunne straffe må de ha hjemmel i lov.

Bare si at du godkjenner at du hadde 0, 44 i promille, hvis du event. skal si deg skyldig i en dobling av dette så må du ihvertfall få vite grunnlaget til dette.

Hvis du vil kontakte advokat, må du selv bekoste dette. Advokater i slike saker dekkes ikke.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på 0,44 og 0,88 også i forhold til straffutmåling. Sa du deg skyldig i å ha kjørt med 0,88 i promille?

Hvis du har gjort det, ville jeg ASAP fått tak i en politijurist som kunne fortalt meg hjemmelen for dette. Hvis ikke, så burde du absolutt kontakte en advokat for å forhøre deg. (De har tilgang til disse instruksene, det har ikke jeg).

Lenke til kommentar

Finnes en likende tråd her.

Dette med at du må dobble resultatet av en blåsetest har heller aldri jeg hørt noe om. Da jeg var i Militærpolitiet for noen år tilbake så fikk vi opplæring i sånn blåsetester. Nå kan det selvfølgelig ha blitt gjort STORE fremskritt på denne fronten siden den gang, men det Politiet sa da var at en blåsetest kun skulle brukes for å avgjøre om det var nødvendig å ta en blodprøve eller ikke.

Dersom den viste utslag og personen er synlig beruset så var saken grei, da ble det blodprøve. Men ettersom at "munn-alkohol" kunne ha stor innvirkning på resultatet, så var det viktig å høre om vedkommende hadde noen god forklaring på dette. Om man f.eks akkurat hadde tatt en liten slurk øl, så kunne dette gi store utslag.

For å vise dette så hadde de med seg sånne essensflasker som du får kjøpt i matbutikkene. Enkelte av disse inneholder ganske mye alkohol (20%+). De blandet dette i litt vann og gav oss slik at vi skulle "skylle" munnen i dette og spytte ut. Husker da at jeg fikk et utslag på godt over 2 i promille :dontgetit:

Sjekk om det med den dobblinga hos lovdata, jusbussen eller noe sånt.

Lenke til kommentar

fra lovdata:

§ 22. Alkoholpåvirkning av motorvognfører.

Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel. Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol (ikke edru) i forhold til bestemmelsene i denne lov. Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.

mulig du hadde 0,44 milligram pr liter luft, dette tilsvarer 0,88 i promille i følge det over ihvertfall

Lenke til kommentar
Ser ut til at du fant grunnen her aklla.

Om det ikkje var snakk om 0,44 promille men 0,44 mililgram per liter luft så er egentlig saka grei då det tilsvarer 0,88 promille alkohol i blodet.

Uansett så må det foreligge en formel for utregning i en eller annen instruks eller forskrift. Det nytter ikke å bare henvise til den paragrafen, og si at slik regner man om.

Det er det jeg mente med hjemmel, finn ut hjemmlen til denne omregningen. Selvfølgelig kan det være rett det dere skriver om å doble, men det hjelper ikke så lenge man ikke har en hjemmel til å doble den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...