Gå til innhold

[Løst] Feil valg av studieretning

bendik91

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å nærme meg slutten på andre året på videregående. I første klasse valgte jeg praktisk matematikk, noe som jeg i ettertid angret på. Jeg hadde jo tenkt at jeg skulle gå på språk, samfunnsfag og økonomi, og da var det unødvendig å ta den tunge teoretiske matematikken. Når jeg ombestemte meg var jo det selvsagt for sent å forandre til T-matte.

Her er opptakskravene til utdanningen jeg kunne tenke meg (biologi):

Opptak til studieprogrammet krever normalt generell studiekompetanse. Søkere som er 25 år eller eldre, og som ikke har generell studiekompetanse, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

I tillegg er det spesielle opptakskrav:

* Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2) og enten

* Matematikk (R1+R2) eller

* Fysikk (1+2) eller

* Kjemi (1+2) eller

* Biologi (1+2) eller

* Informasjonsteknologi (1+2) eller

* Geofag (1+2) eller

* Teknologi og forskningslære (1+2)

I tillegg nevnes det at "det i bachelor-studiet inngår fag som bygger på følgende fag fra videregående skole: Matematikk R1, Kjemi 1 og Biologi 1. Vi anbefaler derfor at du har disse fagene."

Det som da er mulig er å ta de nødvendige kravene som privatist eller lignende. Hvilken fagkombinasjon bør jeg da ta som privatist? Er det mulig å ta noen av disse fagene siste året på videregående? Hva anbefaler dere meg å gjøre i denne situasjonen?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel alltids ta opp fag på kvelden på bjørknes. Eller gå opp som privatist, som er mye billigere.

Hørt at biologi er lett, skal ta det opp selv så fort som mulig.

Kan bli mye lesing i tillegg til alle de andre fagene på vgs, om du har bestemt deg for å ta ekstra fag opp samtidig.

Men ville anbefalt å ta opp matte etter vg, fordi det er krevende. Spørs også hvor lett du tilegner deg stoff.

Lenke til kommentar

Gjør som meg: ta dem som privatist etter at du er ferdig med 3. året. Jeg tenkte òg som deg, jeg tenkte å få internasjonal markedsføring på BI da - men plutselig, sånn midt i 3. året, fant jeg ut at jeg skulle bli sivilingeniør (etter å ha vært på "åpen dag" ved UiS). Jeg tar 1MX, 2MX, 3MX og 2FY i år, tilsvarende 1T, R1, R2 og fysikk 1 mtp. den nye læreålanen (ikke at den er så ny lenger da :p).

Jeg ville ikke begynne med matten samtidig som jeg gikk VKII, da jeg var skolelei (jævlig skolelei) og hadde nok med de fagene jeg hadde da. :)

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar :)

Jeg har allerede valgt fag til neste år, men om jeg er heldig får jeg kanskje bytte til Biologi (1 eller 2). Da sparer jeg meg for litt arbeid senere. Det blir nok litt for travelt å studere på kveldstid, da jeg bruker mye av fritiden min på politikk. Litt fritid må jeg jo ha. Blir sannsynligvis til at jeg tar det som privatist. Da trenger jeg altså 1T, R1, Kjemi 1 og Biologi 1 og/eller 2 (alt etter om jeg tar biologi til neste år). Slik som jeg har forstått det kan jeg ta Biologi 2 uten Biologi 1, fordi at pensumene ikke bygger på hverandre. Hvor lang tid vil det ta å ta disse fagene som privatist eller eventuelt på sonans eller lignende?

Lenke til kommentar
Takker så mye for svar :)

Jeg har allerede valgt fag til neste år, men om jeg er heldig får jeg kanskje bytte til Biologi (1 eller 2). Da sparer jeg meg for litt arbeid senere. Det blir nok litt for travelt å studere på kveldstid, da jeg bruker mye av fritiden min på politikk. Litt fritid må jeg jo ha. Blir sannsynligvis til at jeg tar det som privatist. Da trenger jeg altså 1T, R1, Kjemi 1 og Biologi 1 og/eller 2 (alt etter om jeg tar biologi til neste år). Slik som jeg har forstått det kan jeg ta Biologi 2 uten Biologi 1, fordi at pensumene ikke bygger på hverandre. Hvor lang tid vil det ta å ta disse fagene som privatist eller eventuelt på sonans eller lignende?

Jeg har brukt ett år, altså skoleåret 08/09 på fagene 1MX, 2MX, 3MX og 2FY (eventuelt 1T, R1, R2 og fysikk 1, for deg som følger undervisning i Kunnskapsløftet). Har ikke hatt noen av fagene før, så det ble litt stress i starten med matten, siden jeg ikke hadde hatt matte siden 10. klasse. Har òg tatt opp andre fag som jeg klarte å stryke i, blant annet religionslære.

Når du går på Sonans (eller Bjørknes, eventuelt en annen privatskole), så melder du deg opp som privatist, altså tar du eksamen på en annen videregående skole eller annet lokale med andre privatister - men du får skolebenkundervisning og oppfølgning av privatskolen. Eksamen avholdes vanligvis to ganger i året, henholdsvis på senhøsten og våren/sommer. Når det er sagt, så bør det ikke by på noe problem å lese seg opp selv.

Skal begynne på universitetet neste år, så har "mistet" ett år da, men det betyr ikke så mye i det lange løp. Jeg kunne ikke tenkt meg å studert videre innen den retningen jeg valgte på vgs. allikevel; alle studier jeg kunne tenke meg krevde realfag, så da var det bare én ting å gjøre. :)

Jeg føler jeg har hatt rikelig med tid i forhold til fagene jeg har tatt, har hatt tid til å jobbe; reise og mye annet i tillegg.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt ett år, altså skoleåret 08/09 på fagene 1MX, 2MX, 3MX og 2FY (eventuelt 1T, R1, R2 og fysikk 1, for deg som følger undervisning i Kunnskapsløftet). Har ikke hatt noen av fagene før, så det ble litt stress i starten med matten, siden jeg ikke hadde hatt matte siden 10. klasse. Har òg tatt opp andre fag som jeg klarte å stryke i, blant annet religionslære.

Når du går på Sonans (eller Bjørknes, eventuelt en annen privatskole), så melder du deg opp som privatist, altså tar du eksamen på en annen videregående skole eller annet lokale med andre privatister - men du får skolebenkundervisning og oppfølgning av privatskolen. Eksamen avholdes vanligvis to ganger i året, henholdsvis på senhøsten og våren/sommer. Når det er sagt, så bør det ikke by på noe problem å lese seg opp selv.

Skal begynne på universitetet neste år, så har "mistet" ett år da, men det betyr ikke så mye i det lange løp. Jeg kunne ikke tenkt meg å studert videre innen den retningen jeg valgte på vgs. allikevel; alle studier jeg kunne tenke meg krevde realfag, så da var det bare én ting å gjøre. :)

Jeg føler jeg har hatt rikelig med tid i forhold til fagene jeg har tatt, har hatt tid til å jobbe; reise og mye annet i tillegg.

Da blir det nok å ta opp de fagene jeg trenger som privatist etter VGS, slik som du gjør. Jeg klarer meg heldigvis uten 3MX og 2FY. I stedet for blir det 2KJ og 2/3BI, noe som sannsynligvis blir mye lettere. Ett år betyr, som du sier, ikke så mye i det lange løp, og i og med at jeg får mye tid til overs det året vil jeg ha bedre tid til å drive med politikk og eventuelt jobb.

Tusen takk for dine svar. Det har vært nyttig!

Endret av bendik91
Lenke til kommentar

Ser du har planer om å utdanne deg til biolog, akuratt som meg. Det må nevnes at uansett hvor du velger å ta utdanningen, så vil du måtte ha en del mattefag. Biologi, akuratt som alle de andre realfagene, har en del matte i seg, selv om man ser tilnærmet ingenting av dette på videregående skole. Du vil nok likevel ha mulighet til å velge hvor mange mattefag du ønsker å ha, men enkelte er som sagt obligatoriske. De som har gode mattekunnskaper innen biologi, vil sannsynligvis også bli favorisert i jobbsammenheng.

Poenget mitt er ikke å gjøre slik at du ikke skal ta biologi-utdannelse, men å fortelle deg hvordan ting faktisk ligger ann. Du bør nok vurdere dette hvis du ikke liker matte noe særlig.

Lenke til kommentar
Ser du har planer om å utdanne deg til biolog, akuratt som meg. Det må nevnes at uansett hvor du velger å ta utdanningen, så vil du måtte ha en del mattefag. Biologi, akuratt som alle de andre realfagene, har en del matte i seg, selv om man ser tilnærmet ingenting av dette på videregående skole. Du vil nok likevel ha mulighet til å velge hvor mange mattefag du ønsker å ha, men enkelte er som sagt obligatoriske. De som har gode mattekunnskaper innen biologi, vil sannsynligvis også bli favorisert i jobbsammenheng.

Poenget mitt er ikke å gjøre slik at du ikke skal ta biologi-utdannelse, men å fortelle deg hvordan ting faktisk ligger ann. Du bør nok vurdere dette hvis du ikke liker matte noe særlig.

Takk for advarselen. Det er ikke det at jeg ikke liker eller forstår matematikk. Jeg er bare glad jeg slipper å ta MYE matte som privatist. Vanligvis klarer jeg meg veldig bra i de realfagene jeg har hatt. Fikk 6 i naturfag på ungdomsskolen, fikk 5 på VG1 (men var ikke langt fra en 6'er). Når det gjelder matematikk har jeg stort sett alltid hatt 5'ere. Det samme har jeg også nå, men det er i praktisk matematikk.

Det høres ut som du har greie på biologiutdannelsen. Vet du hvilke jobbmuligheter det er med en mastergrad? Vet du hvor god du må være for å kunne ta en doktorgrad i et "biologi-emne"?

Grunnen til at jeg vil studere biologi er at jeg interesserer meg for evolusjonsteorien og om hvem som har utviklet seg fra hvem. I tillegg har jeg alltid vært interessert i dyr, planter osv. Jeg er veldig interessert i å lære så mye som mulig om alt, men det er spesielt dyr og planter, både forhistoriske, og nålevende som interesserer. Derfor ser jeg mange dokumentarer om slike ting.

Igjen takk! :)

Lenke til kommentar
Litt tidlig å vurdere doktorgrad egentlig. Fullfør bachelor og master først :p

Er vel bare positivt å ha store ambisjoner? Har selv et mål om å ta doktorgrad innen (foreløpig) evolusjonsbiologi, men jeg ser realistisk på muligheten til at jeg "bare" kommer til å ta mastergrad.

Det høres ut som du har greie på biologiutdannelsen. Vet du hvilke jobbmuligheter det er med en mastergrad?

Det avhenger litt på hvilket fagfelt du spesialiserer deg i. For øyeblikket mener jeg at det er cellebiologi og genetikk, og generelt biologi rettet mot medisin, som er mest ettertraktet.

Kan vel sitere utdanning.no:

"Biologer jobber blant annet i industrien, i oljebransjen, i offentlig forvaltning, i miljøorganisasjoner, ved forskningsinstitusjoner (som universiteter og høyskoler) og i oppdrettsnæringen. Statens forurensningstilsyn og Direktoratet for naturforvaltning er eksempler på statlige forvaltningsorganer som har biologer ansatt. Mange jobber også med undervisning. Havbruksbiologi, som handler om forvaltning av ressursene i havet og utviklingen av havbruksnæringen, gir også mange yrkesmuligheter i Norge."

Selv satser jeg å jobbe innen forskning, noe som vanligvis krever doktorgrad.

Det skal nevnes at for øyeblikket er det stor konkurranse om biolog-jobber, noe som kan gjøre det vanskelig å få seg jobb. Unntaket her er nok jobb som lærer. Men dette kan jo selvsagt endre seg til vi/du er ferdig med utdannelsen. Det er jo også mulig å reise til utlandet og få seg jobb der, men jeg er vet lite om hvordan jobbmarkedet er der.

Vet du hvor god du må være for å kunne ta en doktorgrad i et "biologi-emne"?

De fleste/alle universiteter krever minimum karakteren B i snitt på mastergraden, noe som i praktis betyr at du må få minst B på master-oppgaven. Det er visstnok også stor konkurranse om stipendiatplassene, men dette avhenger også av hvilket fagområde/disiplin du spesialiserer deg i.

Lenke til kommentar
Litt tidlig å vurdere doktorgrad egentlig. Fullfør bachelor og master først tongue.gif

Det er jeg enig i. Ikke for å virke krass og det er bra med ambisjoner, men fullfør en ting av gangen, vil jeg råde deg til. For høye ambisjoner kan kan virke skuffende om du ikke oppnår de.

Man lærer å krabbe før man lærer å gå :p

Lenke til kommentar

Tusen takk til EIFF, og for såvidt Skugga og Anseth også. Merk dere dog at jeg kun ville forhøre meg om kravene for doktorgrad. Det er vel ingenting i veien med å forhøre seg om alle mulige utdanningsveier innenfor mitt valgte felt?

Jeg mener at høye ambisjoner bare er bra, slik som EIFF sier. Men så er jeg klar over at det er veldig krevende arbeid frem mot en eventuell doktorgrad. Det virker selvsagt meget spennende ut å jobbe innen forskning, altså med en doktorgrad, men også jobber som kun krever mastergrad virker interessante. For meg er derfor en Ph.D. noe å strekke seg etter. Det er liten sannsynlighet for at en klarer å oppnå målet, men dersom en har det i bakhodet hele tiden, unngår en kanskje for å falle for fristelsen til å "slacke".

Dersom arbeidsmarkedet for biologer ikke er bra i Norge når jeg er ferdig med utdannelsen min, er jeg villig til å flytte på meg. Det er noe jeg kanskje kommer til å gjøre om arbeidsmarkedet er greit også.

Det er evolusjonsbiologi som frister mest for meg også. Men også paleontologi, cellebiologi og genetikk og marinbiologi. Biologi er et vidt fag med mange spennende muligheter. Når jeg har vurdert andre utdannelser har jeg ikke sett særlig frem til hvordan studietiden hadde blitt. Slik er det ikke med biologi. Nå er veien frem til graden halve gleden, og om du studerer biologi blir du vel egentlig aldri ferdig med utdannelsen. Det er noe av det som gjør at biologi appelerer til meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...