Gå til innhold

dSLR- Prisklasse 4-5000

Anbefalte innlegg

Heisann, er på jakt etter speilrefleks i denne prisklassen. Blir mitt første speilreflekskamera.

Kameraet kommer mest sansynlig til å være med på toppturer og fjellturer. Lurer derfor på om det er fornuftig å tenke på Pentax k200d siden dette har værtetting, noe som de andre i denne prisklassen ikkje har. Har også sett på Nikon D40 som er på kampanje med 2 objektiv. Er dette et bra kjøp eller er det meir anbefalt å kjøpe hus+ objektiv separat?

På forhånd takk.

Endret av imastard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein Gåpning inne her ser eg :mrgreen:

Du finner en god guide på sidene her om du titter litt lengre opp i emneoversikten. Men til toppturer ol. vil jeg vel satset på noe som var lite, lett og hendig. F.eks. en Olympus E-420. MPX har den til 2995 og JP til 2999 for øyeblikket ser jeg. 40-150 objektiv får du til 1500 ser det ut for, det objektivet er kompakt og lett samtidig som det er skarpt.

Lenke til kommentar

Planlegge objektiv først, så velge kamera :thumbup:

Man finner jo gjerne litt ut av hva man ønsker seg etterhvert, men det er lurt å tenke gjennom hva slags planer man har for andre objektiver fremover. Har man tenkt å klare seg med et kitobjektiv eller superzoom burde du velge kamera etter hva som føles godt å bruke (men tenk på at man blir vant med det man har i de fleste tilfeller).

På generelt grunnlag vil jeg anbefale å velge en kameraleverandør som har stabiliserte hus, altså Pentax, Sony og Olympus, men det er selvfølgelig mange her som vil være uenig i det.

Så, prøv å sette opp et regneark eller denslags hvis du har tenkt å ha flere objektiver i fremtiden, og se hvilket tilbud de forskjellige har som passer for deg.

Husk at om du tenker værtetting, så trengs dette i objektivene også. Pentax' DA*-objektiver er tettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...