Gå til innhold

Religion og kvinne syn opp gjennom tiden

Anbefalte innlegg

Hvis klippet var omvendt, at det sto USA isteden for Iran, da hadde du trodd det ikke sant?

Hva er du hisser deg opp for?Ta å ro deg ned :) Vi drev å diskuterte denne videoen av 8åringen, hvorfor drar du inn da 100 andre saker?Om det hadde stått USA, Norge, Zimabawe så trengs det fortsatt dokumentasjon for at den videon skal være troverdig, skjønner du hva jeg SNAKKER om?

Dette, og andre uhyrlige ting som skjer i den islamske delen av verden, er ting som blir rapportert om gærne muslimske ekstremister HVER JÆVLA DAG jo .... Men de juger så det renner av dem, for det er ingen som blir straffet med sinnsvake sharia lover og lignende noen steder i muslimland, er det vel? Alt er bare propaganda fra USA for du VET at allah og mustafa eller hva pokker han derre profeten din heter er rettferdige og den lille gutten, og omtrent alle som noen gang har fått allahs straff, fortjente det sikkert, ikke sant? Alt er bare løgn og propaganda for å skade den freds elskende og milde islam ?

Er enig med deg at land som Iran, Saud Arabia, Somalia har gjort visse ting som strider imot islamsk lære og Koranen og dessverre for oss andre muslimer til å se dårlige ut..Men det betyr ikke alt som blir lagt ut på youtube stemmer?Du finner mye tull der ; Du får velge hva du vil tro, men eneste jeg vil ha bortsett fra en video på youtube er dokumentasjon, på hvor dette var?Når var dette?Hvordan vet du at de er muslimer?Hvordan vet du at han blir straffet for å stjele brød?Hvordan vet du at dette ikke bare er manipulerte bilder?

hvorfor du tror på denne videon er fordi den stemmer med ditt syn om muslimer rett og slett og du sluker det i deg akkuratt som mange andre,.

Og profeten heter Muhammed(fvmh):)

Nå gjør du med bare kvalm.....

Kvalm fordi jeg ikke finner den videon troverdig?

Jeg basser IKKE min viten om den muslimske verden på youtube videoer bare så det er sagt.. Nå forenkler du ting og stupidiserer meg og det kan du bare glemme. Jeg er kritisk til ALT og har ærlig talt ikke noen interesse av islam i det hele tatt i mitt dagelige liv, men å forsøke å forsvare at den religionen er den religionene som bedriver aller mest med barbariske uhyrligheter i verden i dag er jammen en diger løgn å svelge, selv for deg som tror på dette....

Du kan nok si at USA bedriver mye propaganda, det gjør også islamske ledere, og omtrent alle andre ledere i alle verdens land, men å hevde at islam så og si er like uskyldig som nyfallen sne når vi DAGLIG får se både bilder og rapporter om de barbariske uhyrligheter som foregår i muslimske land fra andre og frittstående foraer der USA ikke har noen innflytelse, men klart, det må jo være hardt for deg å se hvordan noen klarer å misbruke din tro, men å forsvare det? Vet ikke jeg :no:

Tror ingen er tjent med å forsvare grove overgrep begått av noen som tror på en eventyr figur vi ikke har en eneste liten indikasjon på.... Eller som setter gudens fortreffelighet høyere enn de stakkars menneskene som tror på ham....

Å sette guder og religion høyere enn menneskeverd og mennesker er IKKE veien å gå, det er HELT sikkert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er kritisk til ALT

Tydeligvis ikke, hvorfor er du ikke da kritisk til denne videon vi snakker om da?Fordi det stemmer med dine meninger,.

det må jo være hardt for deg å se hvordan noen klarer å misbruke din tro, men å forsvare det? Vet ikke jeg
Selvfølgelig er det hardt å se på når de misbruker Gud sitt navn når de gjør noe som ikke stemmer med Koranen og islamsk lære..Dette er uforsvarlig,.Men min hensikt er å forsvare Koranen ikke folk sine handlinger :)
Jeg basser IKKE min viten om den muslimske verden på youtube videoer bare så det er sagt..

Nei jeg håper ikke det, fordi det er mye tull der f.eks den video`n du nevnte,.Nok om det nå,.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det hardt å se på når de misbruker Gud sitt navn når de gjør noe som ikke stemmer med Koranen og islamsk lære..Dette er uforsvarlig,.Men min hensikt er å forsvare Koranen ikke folk sine handlinger smile.gif

Bare et enkelt spørsmål...siden din hensikt er å forsvare Koranen.

Betyr det da at du er 100% enig i alt som står i koranen, eller at du forsvarer ting du personlig ikke er enig i?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det hardt å se på når de misbruker Gud sitt navn når de gjør noe som ikke stemmer med Koranen og islamsk lære..Dette er uforsvarlig,.Men min hensikt er å forsvare Koranen ikke folk sine handlinger smile.gif

Betyr det da at du er 100% enig i alt som står i koranen, eller at du forsvarer ting du personlig ikke er enig i?

Når noe som blir sagt og ikke står eller stemmer med Koranen så må jeg jo si ifra,.

Og jeg er 110% enig med alt som står i Koranen :)

Lenke til kommentar

Når noe som blir sagt og ikke står eller stemmer med Koranen så må jeg jo si ifra,.

Joda, vi er her for å diskutere så det synes jeg absolutt du bør gjøre.

Mulig du har svart på det tidligere, men hva sier koranen ordrett om kvinner (sett bort i fra avvik i islamisk lære og tradisjoner)???

Lenke til kommentar

Den er den samme boken som ligger til grunn for akkurat de uhyrlighetene de islamske middelalder mennene bedriver... håper du er klar over det...

Og hvordan kan vi da stole på at ikke også du vil støtte slike uhyrligheter hvis sjansen skulle by seg? Bare det blir mangte nok som tror på islam har det jo gang på gang vist seg hva som vil skje... :no:

Hvordan vet vi at ikke du, som støtter den samme boka disse ekstreme idiotene også bruker, ikke vil gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Hvordan vet vi at ikke du, som støtter den samme boka disse ekstreme idiotene også bruker, ikke vil gjøre det samme?

Selvom vi leser samme bok, så betyr det ikke at vi har samme meninger..

Joda, vi er her for å diskutere så det synes jeg absolutt du bør gjøre.

Mulig du har svart på det tidligere, men hva sier koranen ordrett om kvinner (sett bort i fra avvik i islamisk lære og tradisjoner)???

Koranens kvinnesyn

4.3. Ta til ekte det som passer dere av kvinner, to, tre eller fire. Men, hvis dere er redde for ikke å kunne gjennomføre full likhet, så nøy dere med én, eller med deres slavinner. Det er det mest nærliggende for å unngå å gjøre urett.

4.4. Gi kvinnene til egen disposisjon den ekteskapsgave de har krav på. Men hvis de selv finner for godt å overlate dere en del av den, så disponer den med god samvittighet.

4.8. Det tilkommer menn en andel av det foreldre og nære slektninger etterlater, likeledes kvinner, enten det er meget eller lite, – en bestemt andel.

4.19. Hvis noen av deres kvinner begår usømmelighet (hor),

skal dere kreve fire vitner mot dem. Hvis de avgir vitnesbyrd, så hold dem i husarrest til døden henter dem, eller Gud finner en utvei for dem.

4.23. Dere som tror! Det er ikke tillatt å overta kvinner ved arv mot deres vilje. Legg heller ikke vanskeligheter i veien for dem,

for å legge hånd på en del av det som er gitt dem, med mindre de driver åpenbar usømmelighet. (...)

4.24. Om dere ønsker å skifte ut en kone med en annen,

og har gitt den ene en stor gave, så krev intet tilbake. Vil dere vel kreve det ved falske beskyldninger og ved åpenbar synd?

4.29. De av dere som ikke har økonomisk utvei til å ekte frie, ærbare, rettroende kvinner, kan finne seg en blant rettroende slavinner. Gud kjenner vel til deres tro. Og dere er alle ett. Ta dem til ekte med deres foresattes samtykke, og gi dem det de tilkommer på vanlig vis, som ærbare kvinner, ikke som slike som driver utukt eller har elskere.

4.38. Menn er kvinners formyndere på grunn av det som Gud har utstyrt noen av dere med fremfor andre, og på grunn av de

utgifter de bærer. Derfor skal rettskafne kvinner være lydige

og bevare det som er hemmelig, fordi Gud ønsker det bevart.

Dem, fra hvem dere frykter oppsetsighet, skal dere formane, gå ikke til sengs med dem og gi dem stryk. Hvis de så er lydige, så forfølg ikke saken. Gud er opphøyet, – stor.

4.39. Hvis dere frykter brudd mellom et ektepar, send bud på en voldgiftsmann fra hans og fra hennes familie. Hvis disse går inn for forsoning, vil Gud fullbyrde dette mellom dem. Gud vet, – er vel underrettet.

2.242. Fraskilte hustruer skal ha underhold på vanlig måte.

Dette er en plikt for de gudfryktige.

24.30. Si til de troende menn, at de skal dempe sine øyekast,

og holde sitt kjønnsliv i tømme. Dette er mer sømmelig for dem. Gud er velunderrettet om det de foretar seg.

24.31. Og si til de troende kvinner, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme og ikke vise sin pryd,

unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem,

men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene, slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pynt. Omvend dere alle til Gud, dere troende, at det må gå dere godt!

Skjønner ikke hvordan man setter inn spoiler?Kan noen fortelle meg?

Analkløe det var dette jeg fant Koranen sier ordrett om kvinnen, sikkert noe jeg har glemt er det bare å si ifra,.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Analkløe det var dette jeg fant Koranen sier ordrett om kvinnen, sikkert noe jeg har glemt er det bare å si ifra.

Islam har jeg i grunn ikke satt meg så ufattelig nøye inn i, så dette har du bedre oversikt over enn meg. Litt morro at du legger ut kritikkverdige koransitater uten å prøve å forsvare koranen på falske premisser slik som de kristne gjør :thumbup:

Men ta dette feks:

24.31. Og si til de troende kvinner, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene, slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pynt. Omvend dere alle til Gud, dere troende, at det må gå dere godt!

Dette er lite konkret og gir faktisk rom for fortolkninger slik som mange gjør.

Hva som står er av kvinner skal dekke over pupp og dæt, samt å forhindre å vise konturer og brystbevegelse.

Formål: Forhindre kjønnsbegjær.

Hvordan gjør man det?

Slik:

Burqa_Afghanistan.jpg

Står det i koranen at man skal pakke inn damer på denne måter her?

- nope.

Er dette islamsk lære?

- Ja, enkelte steder.

Hva mener du?

hvor går grensen og hvordan skal en muslim forholde seg til dette sitatet?

Er det ok for deg at din kone (om du har noen) viser skuldrer om sommeren?

Er det ok at hun viser bryster når det er naturlig? (feks. på stranden)

"La dem heller ikke trampe med føttene, slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pynt"

Denne var helt rå :D

Fabelaktig kreativt, juksemaker pipelort :thumbup:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
24.31. Og si til de troende kvinner, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene, slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pynt. Omvend dere alle til Gud, dere troende, at det må gå dere godt!

Det er denne teksten muslimer og andre lærde innen islam viser til når det er snakk om bruken av hijab. Den åpner for ulike tolkninger, noe en kan se på muslimske kvinner i ulike land og kulturer. Selve ordet hijab brukes ikke i denne suren. Hijab er avledet av det arabiske ordet hajaba som betyr å skjule, dekke til. I Afghanistan bruker de burqa, en heldekkende drakt. I Somalia er det vanlig med niqab, slør som dekker ansiktet. Her i Norge bruker en ordet hijab om både hele klesdrakten til muslimske kvinner og også sjalet/skautet som dekker kun håret.

På den islamske informasjonsforeningens hjemmeside (www.islam.no) kan man lese at det oppfordres til å ta i bruk hijab for de som ikke har gjort det enda. Det er likevel ingen tvang. De muslimske kvinnene som har valgt å gå med hijab gjør det fordi de er sterke i sin tro og vil gjøre dette til ære for Allah.

Hun skal bestemme over seg selv og slettes ikke undertrykkes mannen. Der hijaben symboliserer frihet, ære og stolthet hos en muslimsk kvinne, kan den symbolisere underlegenhet og undertrykkelse hos en etninsk norsk.

Islamforsker Kari Vogt oppfordrer det norske folk til å se forbi stereotypiene, som at man ikke kan ha noe på hodet uten å være undertrykkende.

Er det ok for deg at din kone (om du har noen) viser skuldrer om sommeren?

Er det ok at hun viser bryster når det er naturlig? (feks. på stranden)

Jeg har 9 koner, hehe neida jeg har ingen koner eller kone, men jeg skal forlove meg denne sommern, og om hun SELV vil vise skuldre på sommern er det greit for meg, vise bryster?altså toppløs?Det hadde jeg reagert på,.

EDIT: hun bruker heller ikke slør,.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Hijab er elsket og hatet og bæres og brennes av muslimske kvinner med stolthet.

Her er det delte meninger

Ok, men det som slår meg er at disse religiøse plaggene ikke har noe med koranen å gjøre i det hele tatt.

Det er i grunn ikke til å misforstå at kvinnens pryd ut i fra denne teksten er brystene og ikke noe annet, og jeg vil faktisk strekke meg så langt som å si at dagens Norske samfunn følger dette "mere riktig" enn mange muslimer.

Feks:

"La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet."

"La dem" må jo i dette tilfellet bety at du skal respektere at de dekker til brystene sine og ikke hindrer dem å gjøre det. Det står ikke at de skal eller gjøre det.

*De fleste Norske jenter bruker forskjellige klesplagg for å dekke til puppene.

*En BH forebygger hengepupper, men forhindrer også "brystbevegelser".

*Badestrand/nudiststrand er "hinsides kjønnsbegjær" eller under kontrollerte trygge forhold.

Det er i hovedsak der jenter er nakene eller toppløse.

*Hadde en jente gått toppløs og beruset hjem fra fest, hadde det ikke vært under kontrollerte trygge forhold og tjangsen for at hun har blitt voldtatt hadde vært stor. Dette er heller ikke vanlig.

Så jeg ser egentlig ikke hva burqa og Hijab har med dette å gjøre, og ut i fra min forståelse at dette sitatet er ikke budskapet så ulikt norsk kultur som muslimsk praksis tilsier.

Har du noen gang sett på det slik?

"La dem heller ikke trampe med føttene, slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pynt"

Dette kan sammenlignes med en taxi sjåfør som skrur opp varmen for å få jenta til å kle av ser for så å skru varmen av slik at hun får stive brystvorter. Eller bevvist kjøre på hull i veien/fartsdumper for å få brystene til å riste.

Uavhengig av kultur og religion går dette under sexuell trakkasering.

Jeg har 9 koner, hehe neida jeg har ingen koner eller kone, men jeg skal forlove meg denne sommern, og om hun SELV vil vise skuldre på sommern er det greit for meg, vise bryster?altså toppløs?Det hadde jeg reagert på,.

EDIT: hun bruker heller ikke slør,.

Hun trekke ikke sløret over sine bryst?

Bare tullet :D

Joda, ser hvor du vil.

Mange folk reagerer på at jenta er toppløs hovedsaklig fordi andre menn stirrer og sikler. Dette er uavhengig kultur og religion. Så la oss nå si at dere har vært på en strand hvor toppløs-soling er vanlig og ingen har stirret, siklet eller uttrykket kjønnsbegjær. Hadde du da reagert om jenta di hadde solet seg toppløs?

Isafall, hvordan og hvorfor?

Hadde du reagert noe andeledes om våryre gutter har flokket seg rundt henne og uttrykket kjønnsbegjær?

NB: Grattis med kone :yes:

Lenke til kommentar
Hijab er elsket og hatet og bæres og brennes av muslimske kvinner med stolthet.

Her er det delte meninger

Ok, men det som slår meg er at disse religiøse plaggene ikke har noe med koranen å gjøre i det hele tatt.

Det er i grunn ikke til å misforstå at kvinnens pryd ut i fra denne teksten er brystene og ikke noe annet, og jeg vil faktisk strekke meg så langt som å si at dagens Norske samfunn følger dette "mere riktig" enn mange muslimer.

Dette er egentlig ganske bredt tema men ihvertfall:

Hvis vi spør en kvinne med hijab, om hvorfor hun går med skaut, kan det godt hende svaret blir at det er fordi det står i koranen.

På den andre siden kan en troende muslim ta avstand fra skautet med den begrunnelsen at koranen ikke gir noen klare og entydige regler for hvordan kvinner bør kle seg, men bare oppfordrer kvinner og menn til å kle seg anstendig,.

De to synspunktene kommer av forskjellige syn på hvordan tekst bør tolkes.

I vers 24,31 oppfordres de troende kvinner til ikke å vise mer av sin pryd enn det som kommer til syne for visse kategorier av menn og kvinner, samt dekke brystet med sine khumur, som er flertallet av khimâr.

I vers 33,59 blir Profeten oppfordret til å si til sine hustruer, sine døtre og de troende kvinner at de skal svøpe om seg jalabib, for at de skal kunne bli gjenkjent.

Hvis man vil finne eksakte regler i koranen for hvordan en troende kvinne skal kle seg, står man altså overfor et problem. Det står ikke i teksten for eksempel hvordan en jilbab eller khimar skal se ut, nøyaktig hvilke deler av kroppen, utenom brystet, som skal dekkes, hvilke farge klærne skal ha eller hvilke stoff som skal brukes.

Religiøst lærde har opp gjennom historien hevdet at man må gjøre bruk av andre religiøse tekster ved siden av koranen for å få svar på slike spørsmål.

Her handler det i første rekke om hadither, altså fortellinger om hvordan Muhammad SAW og hans nærmeste tilhengere har handlet.

Khima: Et plagg som dekker håret og halsen

Jilbab: En drakt som dekker resten av kroppen.

Mange folk reagerer på at jenta er toppløs hovedsaklig fordi andre menn stirrer og sikler. Dette er uavhengig kultur og religion. Så la oss nå si at dere har vært på en strand hvor toppløs-soling er vanlig og ingen har stirret, siklet eller uttrykket kjønnsbegjær. Hadde du da reagert om jenta di hadde solet seg toppløs?

Isafall, hvordan og hvorfor?

jeg skal være ærlig mot deg, for det første så hadde vi ikke dratt på sånt sted, og jeg hadde ikke likt visst kona med hadde sittet der toppløs nei, hvorfor?Rett og slett fordi dette er ikke noe jeg er vant med, har ikke vokst opp med dette, tilhører ikke min kultur, miljø eller relgion,.

Hadde du reagert noe andeledes om våryre gutter har flokket seg rundt henne og uttrykket kjønnsbegjær?
Er litt usikker på hva kjønnsbegjær betyr?
NB: Grattis med kone

Takk :)

Lenke til kommentar
Hvis vi spør en kvinne med hijab, om hvorfor hun går med skaut, kan det godt hende svaret blir at det er fordi det står i koranen. På den andre siden kan en troende muslim ta avstand fra skautet med den begrunnelsen at koranen ikke gir noen klare og entydige regler for hvordan kvinner bør kle seg, men bare oppfordrer kvinner og menn til å kle seg anstendig.

Riktig. Kan det være fordi Muhammed faktisk ikke påpekte noe annet plagg enn slør over brystene?

De to synspunktene kommer av forskjellige syn på hvordan tekst bør tolkes.

I vers 24,31 oppfordres de troende kvinner til ikke å vise mer av sin pryd enn det som kommer til syne for visse kategorier av menn og kvinner, samt dekke brystet med sine khumur, som er flertallet av khimâr.

I vers 33,59 blir Profeten oppfordret til å si til sine hustruer, sine døtre og de troende kvinner at de skal svøpe om seg jalabib, for at de skal kunne bli gjenkjent.

Her er du nok inne på selve kjernen.

Slik jeg ser det presiseres det I vers 24,31 at brystene er kvinnens pryd og at de skal få lov til å dekke de til.

Det står ikke at kvinnens pryd skal dekkes til ink. brystene.

Når det gjelder vers 33,59 kan du godt poste det i fulltekst.

Jeg ble litt forvirret når det står "svøpe om seg jalabib, for at de skal kunne bli gjenkjent".

Man blir jo mindre gjenkjent ved å bruke jalabib kontra slør over brystet???

Ellers synes jeg disse religiøse plaggene minner mene om en nasjonaldrakt alla Norsk bunad.

Samtidig som mange av de ved første øyekast ser ut til å være laget for å stenge ut solen og beskytte mot sandstorm når man reiser over ørkenområder. Feks. i Afganistan bruker de heldrakt, det gjør de ikke i Palestina.

I Afganistan er det tøffere klima enn Palestina.

Hvis man vil finne eksakte regler i koranen for hvordan en troende kvinne skal kle seg, står man altså overfor et problem. Det står ikke i teksten for eksempel hvordan en jilbab eller khimar skal se ut, nøyaktig hvilke deler av kroppen, utenom brystet, som skal dekkes, hvilke farge klærne skal ha eller hvilke stoff som skal brukes.

Religiøst lærde har opp gjennom historien hevdet at man må gjøre bruk av andre religiøse tekster ved siden av koranen for å få svar på slike spørsmål.

Her handler det i første rekke om hadither, altså fortellinger om hvordan Muhammad SAW og hans nærmeste tilhengere har handlet.

Riktig.

Dersom det ikke påpekes noe annet enn brystene, hvorfor skulle teksten tolkes noe andeledes?

Dersom stoff og farge ikke er nevnt, hvorfor skulle det da være vesentlig?

Når det gjelder hadither så kan vell det være det største usikkerhetsmomentet her.

Hvis koranen er 100% riktig, hvorfor skulle da hadither avgjøre usikkerheter?

jeg skal være ærlig mot deg, for det første så hadde vi ikke dratt på sånt sted, og jeg hadde ikke likt visst kona med hadde sittet der toppløs nei, hvorfor?Rett og slett fordi dette er ikke noe jeg er vant med, har ikke vokst opp med dette, tilhører ikke min kultur, miljø eller relgion,.

Ok, var kanskje et dårlig eksempel.

Tar vi vekk religion og nudiststrand ville trolig jeg også ha svart noe tilsvarende.

Ikke det at jeg ser noe galt i å gå på nudiststrand, men det har noe med interressen å gjøre.

Er litt usikker på hva kjønnsbegjær betyr?

kjønnsBegjær = En sterk sexuell lengsel/trang som styres av en indre drift.

Lenke til kommentar
Dersom det ikke påpekes noe annet enn brystene, hvorfor skulle teksten tolkes noe andeledes?

Dersom stoff og farge ikke er nevnt, hvorfor skulle det da være vesentlig?

Når det gjelder hadither så kan vell det være det største usikkerhetsmomentet her.

Hvis koranen er 100% riktig, hvorfor skulle da hadither avgjøre usikkerheter?

Hadith er sentralt i islam og anses som islams andre kilde etter Koranen. Språklig betyr ordet "hadith" fortelling. Det betyr også nytt (motsatt av gammelt). Som religiøst begrep betyr det i islam "alt som rapporteres om profeten enten det er fortelling, handling, aksept eller egenskap". Hadith er nødvendig for å forstå selve Koranen og for blant annet å kunne praktisere de islamske søylene.

Profeten Mohammad (saaw) ga streng beskjed til følgesvennene sine (sahabah) om å ikke skrive annet enn Koranen. Han sa " Ikke skriv om meg. De som har skrevet noe annet enn Koranen må viske det bort. Fortell og rapporter om meg uten problem. De som bevisst lyver om meg, må skaffe seg plass i Helvetet". Dette er til tross for at han oppfordret til å skrive ned Koranen og sørget for å få den skrevet. Årsaken til dette forbudet var at han ville sikre seg at Koranen ikke blandes med andre tekster. Allikevel finner vi noen som hadde fått spesiell tillatelse av profeten til å skrive ned enkelte hadith. I følge At-tarmethi hadde Sa’d Ibn Ubadah Alansari en samling av hadith som han skrev ned i profetens liv. Også Sumrah Ibn Jundub hadde en hadith-samling.Jabir Ibn Abdillah hadde en annen som sannsynligvis handlet om hajj (Muslim). Både disse og flere hadde skrevet ned en del hadith i profetens liv. Den mest kjente av dem er det såkalt "assadiqah" som Abdullah Ibn Amr Ibn Al’as selv hadde skrevet og som omfattet ca. tusen hadith.

Mange lærde av sahabah var kjente med sine gode hukommelser og sine store evner til å lære tekster utenat. Slike evner var viktige i et samfunn der skriving av tekster var lite tilgjengelig. Av sahabah som ofret mest for å kunne hadith er blant annet: Abu Hurayrah, Abdullah Ibn Umar, Anas Ibn Malik, Ayshah (profetens kone), Abdullah Ibn Abbas, Jabir Ibn Abdullah og Abu Said Alkhudri.

Hadith generelt klassifiseres i forskjellige grader av troverdighet. For enkelthetsskyld kan man dele den i tre grupper:

Sahih (sann): Hadith som rapporteres av en troverdig reporter, kjent for god moral og hukommelse fra en lik reporter helt til profeten saaw. Uten at den strider med andre like troverdige hadith (shath) eller har noe som svikker innholdet (maæloul).

Hasan (god): Samme som sahih, bare at en eller flere av reporterne ikke hadde så god hukommelse som i sahih-telfellet.

Dha’if (svak): Hadith som ikke har disse egenskapene i de to forrige gruppene.

Koranen 33,59: Du profet, si til dine hustrer og døtre og de troendes kvinner at de skal svøpe om seg kledningen. Dette er nærmest til at de gjenkjennes og ikke sjeneres. Gud er tilgivende, nåderik.

Etter Koranen og Sunnah er det 6 kriterier for å overholde hijab:

1: Omfang: Første kriteriet er omfang av kroppen som dekkes. Dette er forskjellig for menn og kvinner. Det er obligatorisk for menn å dekke kroppen minst fra navlen til knærne.

For kvinner er det obligatorisk å dekke hele kroppen unntatt ansiktet og hendene. Hvis de vil kan de dekke også disse deler.

De følgende fem kriterier er de samme for menn og kvinner:

2. Klærne skal være løse og ikke vise figuren.

3. Klærne skal ikke være gjennomsiktig slik at en ser gjennom dem.

4. Klærne skal ikke være glamorøse for å tiltrekke det motsatte kjønn.

5. Klærne skal ikke likne de av det motsatte kjønn.

6. Klærne skal ikke likne de av de vantro dvs. ikke bære klær som viser spesiell identitet eller symboler av de vantros religioner.

Den sier at Hijab foreskrives for kvinner slik at de ses som anstendige kvinner og dette også forhindrer dem fra bli antastet.

Hijab degraderer ikke en kvinne, men hever en kvinne opp og beskytter hennes anstendighet og ærbarhet.

Ellers synes jeg disse religiøse plaggene minner mene om en nasjonaldrakt alla Norsk bunad.

Samtidig som mange av de ved første øyekast ser ut til å være laget for å stenge ut solen og beskytte mot sandstorm når man reiser over ørkenområder. Feks. i Afganistan bruker de heldrakt, det gjør de ikke i Palestina.

I Afganistan er det tøffere klima enn Palestina.

Har tenkt på dette flere ganger jeg å, fordi de som er i vest Sahara de bruker bruker burka, og beskytter øynene også, men dette er jo pga sandstormene også,.

Lenke til kommentar
Har tenkt på dette flere ganger jeg å, fordi de som er i vest Sahara de bruker bruker burka, og beskytter øynene også, men dette er jo pga sandstormene også,.

og gitteret forran øynene er myggnetting :yes: mygg er et helvete om kveln uti sahara

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...