KS Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Så på et program i dag om Kelterne, samtidig siviliasjon med Romerriket. Mens romerriket satte mannen og spesielt famliens mannlig overhode i fokus, var det for en keltisk kvinne mulig å få tunge stillinger enten via arv eller via egne resultater. Keltiske kvinner kunne kreve skilsmisse hvis mannen var impotent, infertil eller likte menn. En skilt kvinne hadde også rett til å gifte seg på nytt! Dette var visstnok uhørt i romerriket. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Skulle akkurat til å nevne det samme programmet, KS. Gikk vel på STV2 eller 1 om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Desverre er posten ment slik at vi skal sammenligne kvinnesynet som var gjeldende før yngre steinalder, og her i Norge var det 6000 år siden. Jeg vet ikke om det finnes kunnskap om kvinnens rolle i samfunnet på den tiden, og desverre utelukker det både kelterne, romerne, germanerne og mange andre med deres religioner og kvinnesyn, fordi de kom mye senere. De jeg tenkte på var hovesakelig de kulturenne som var før vi begynte og få byer og å dyrke jord, jeger kulturenne. Endret 14. april 2009 av Abigor Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det som tiltrekker en (naturlig) mann til en kvinne er (blant annet) at hun er "kvinne". En (naturlig) kvinne blir også tiltrukket av en mann når han er en "mann". En naturlig kvinne blir tiltrukket av menn, kvinner og trær. Det er ingen begrensning hva en naturlig kvinne tiltrekkes av. Samme gjelder menn. En naturlig mann blir tiltrukket av menn. Kvinnesynet i islam er avskyelig. Har ikke sagt at en kvinne eller en mann har begrensninger, Kan du ikke si til meg hva som er avskyelig, hvilke punkter bla? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg satt og så på en dokumentar om en islamsk kvinne som lagde dokumentarer med eget kamera. Reaksjonene hun fikk var at hun ble spyttet på, folk kalte henne stygge ting og kastet ting på henne....bare fordi hun var kvinne...Men det er jo ikke alle i islam som ser slik på kvinner, men det er synd at det er slik i store deler av den islamske troen. Jødene er vell de som kanskje har ett ganske likestilt syn på kvinner, f.eks er det jo verneplikt for både menn og kvinner i Israel. Jeg tror nok religion har hatt STOR påvirkning på hvordan synet på kvinner er, og det er nok ikke fordi vi ble mer "sivilisert". I kristendommen fikk ikke kvinnen komme inn i kriken etter fødsel, og skulle helst ligge på ett rom til hun ble "ren", og hun var "uren" under menstruasjon. Dette kunne jo ikke ha hjulpet på kvinnesynet...Og jenter fikk jo ikke gå på skole eller universitet i begynnelsen (er dessverre slik Taliban vil ha det nå i Afghanistan). Hadde det vært ett bedre kvinnesyn hadde kanskje jenter også kunnet gått på skole. Og hele dette med "mannen er bedre" enn kvinnen startet vell med Eva.. Så hadde vi ikke hatt religioner tror jeg vi hadde hatt ett helt annet syn på både kvinner og menn. Hva lagde hun dokumentar om?Hvor var dette?når var dette?Kilde? Lenke til kommentar
Gresskar Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Jeg satt og så på en dokumentar om en islamsk kvinne som lagde dokumentarer med eget kamera. Reaksjonene hun fikk var at hun ble spyttet på, folk kalte henne stygge ting og kastet ting på henne....bare fordi hun var kvinne...Men det er jo ikke alle i islam som ser slik på kvinner, men det er synd at det er slik i store deler av den islamske troen. Jødene er vell de som kanskje har ett ganske likestilt syn på kvinner, f.eks er det jo verneplikt for både menn og kvinner i Israel. Jeg tror nok religion har hatt STOR påvirkning på hvordan synet på kvinner er, og det er nok ikke fordi vi ble mer "sivilisert". I kristendommen fikk ikke kvinnen komme inn i kriken etter fødsel, og skulle helst ligge på ett rom til hun ble "ren", og hun var "uren" under menstruasjon. Dette kunne jo ikke ha hjulpet på kvinnesynet...Og jenter fikk jo ikke gå på skole eller universitet i begynnelsen (er dessverre slik Taliban vil ha det nå i Afghanistan). Hadde det vært ett bedre kvinnesyn hadde kanskje jenter også kunnet gått på skole. Og hele dette med "mannen er bedre" enn kvinnen startet vell med Eva.. Så hadde vi ikke hatt religioner tror jeg vi hadde hatt ett helt annet syn på både kvinner og menn. Hva lagde hun dokumentar om?Hvor var dette?når var dette?Kilde? Det var en dokumentar om hvordan Kabul var i dag, denne kvinnen var ett lite innslag av dokumentaren og hun lagde helt enkle domumentarer om kvinner i Afghanistan ----------------------------------------------------------------------------------------------------- http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=561907 Endret 15. april 2009 av Gresskar Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Som jeg har sagt tidligere land som Iran og Afghanistan gjør meg rett og slett triste, de setter muslimer i et veldig dårlig lys, mener at Afghanistan som Iran har blandet kultur relgion, sufisme, pashtun, sunni, shia, slik at det har blitt en ekkel salat, men det er fortsatt ingen unnskyldning for det de holder på med,. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jødene er vell de som kanskje har ett ganske likestilt syn på kvinner, f.eks er det jo verneplikt for både menn og kvinner i Israel. Grunnen til at det er verneplikt for kvinner i Israel er strengt tatt ikke religionspreget. Det er slik for å sikre at flest mulig av Israels befolkning indoktrineres i militæret for å forsvare landets interesser. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Som jeg har sagt tidligere land som Iran og Afghanistan gjør meg rett og slett triste, de setter muslimer i et veldig dårlig lys, mener at Afghanistan som Iran har blandet kultur relgion, sufisme, pashtun, sunni, shia, slik at det har blitt en ekkel salat, men det er fortsatt ingen unnskyldning for det de holder på med,. Iran iran iran. Ja, for kvinner så er det ikke så bra å leve. Men de får lov å kjøre(ikkeSaudiArabia) og de utdanner seg? over 60% er kvinner. Hvis du har vært i iran, så ser det mest kvinner ute, uten en mann(!) Det ser du ikke de arabiske landene. Så jeg tror du kan erstatte det du sa med land som: Saudi Arabia, jemen og en del av afganistan og pakistan og somalia. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Som jeg har sagt tidligere land som Iran og Afghanistan gjør meg rett og slett triste, de setter muslimer i et veldig dårlig lys, mener at Afghanistan som Iran har blandet kultur relgion, sufisme, pashtun, sunni, shia, slik at det har blitt en ekkel salat, men det er fortsatt ingen unnskyldning for det de holder på med,. Iran iran iran. Ja, for kvinner så er det ikke så bra å leve. Men de får lov å kjøre(ikkeSaudiArabia) og de utdanner seg? over 60% er kvinner. Hvis du har vært i iran, så ser det mest kvinner ute, uten en mann(!) Det ser du ikke de arabiske landene. Så jeg tror du kan erstatte det du sa med land som: Saudi Arabia, jemen og en del av afganistan og pakistan og somalia. Jeg har vært i Iran ja og Saud Arabia faktisk, riktig det du sier, Saud Arabia er ikke no bedre med de lovene de har nei,.Alle land som har steining som en henrettelsesmetode som Nigeria, Saudi-Arabia, Sudan, Pakistan, Afghanistan, De forente arabiske emirater og Somalia liker jeg ikke, fordi steining står det ingenting om i Koranen.. Endret 17. april 2009 av PrettyBoy Lenke til kommentar
Erman Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Det står riktignok ingenting om steining i Koranen, men steining av Shaitan er likevel en 1400 år gammel praksis som er blitt utført ved pilgrimferden til Mekka. Du tror ikke at dette på en eller annen måte har sneket seg inn i religionen? Feks: "Kvinnen hadde blitt besatt av Shaitan, hun er nå djevelens sendebud. Hva gjør vi med det? Vi som i Mekka, vi steiner henne!" Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg har vært i Iran ja og Saud Arabia faktisk, riktig det du sier, Saud Arabia er ikke no bedre med de lovene de har nei,.Alle land som har steining som en henrettelsesmetode som Nigeria, Saudi-Arabia, Sudan, Pakistan, Afghanistan, De forente arabiske emirater og Somalia liker jeg ikke, fordi steining står det ingenting om i Koranen.. Jeg hadde håpet at du avskydde steining fordi det er inhumant, barbarisk og slettes ikke kan tollereres i et moderne samfunn. At du med denne logikken hadde godtatt steining om det sto i koranen, istedet for bare hadith, er rett og slett skremmende. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) men steining av Shaitan er likevel en 1400 år gammel praksis som er blitt utført ved pilgrimferden til Mekka. Du tror ikke at dette på en eller annen måte har sneket seg inn i religionen? Dette stemmer ja, Den 10. dagen I dhul-hidja er kjent som Id-ul-Adha, og Yawm-e-Nahr. Pilegrimene bør tilbe Fajr i Muzdalifah og reise til Mina rett etter soloppgang. Fire handlinger utføres den dagen en av dem er: Kaste stein på den store shaitan (djevelen) (Ramee of Jamratul 'Aqabah). Dette er en symbolsk steining av djevelen ved å kaste grusstein mot den største av de tre pilarene. Dette finner sted normal mellom middag og Maghrib. Sju grusstein kastes mens " bismillahi allahu akber" resiteres. Om noen imamer har greid å snike dette inn i relgion vet vet jeg ikke, som tidligere sagt, tror mange av disse landene jeg nevnte har blandet kultur, relgion og gammel historie, jeg vet ikke, men det er ikke aksetapelt,. Jeg hadde håpet at du avskydde steining fordi det er inhumant, barbarisk og slettes ikke kan tollereres i et moderne samfunn. At du med denne logikken hadde godtatt steining om det sto i koranen, istedet for bare hadith, er rett og slett skremmende. Jeg avskyr steining som en henrettelses metode, som du sier, barbarisk og kan ikke tollereres,.Det jeg ville fram til er at mange tror, at det er dette islam, Koranen oppfordrer muslimer til å gjøre. Men dette er helt feil,. Endret 17. april 2009 av PrettyBoy Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg hadde håpet at du avskydde steining fordi det er inhumant, barbarisk og slettes ikke kan tollereres i et moderne samfunn. At du med denne logikken hadde godtatt steining om det sto i koranen, istedet for bare hadith, er rett og slett skremmende. Jeg avskyr steining som en henrettelses metode, som du sier, barbarisk og kan ikke tollereres,.Det jeg ville fram til er at mange tror, at det er dette islam, Koranen oppfordrer muslimer til å gjøre. Men dette er helt feil,. Da er vi enige, jeg ble en smule skremt et øyeblikk, men det var heldigvis uberettiget hva dine meninger om dette angår -Desverre er det mange mørkemenn som tolker ting annerledes og uansett hvordan en vrir og vender på det bruker de islam som argumentasjon for sine handlinger. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Alt dette er off topic da... Lenke til kommentar
MVR Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Alle verdensreligionene har oppstått i svært mannsdominerte samfunn. Religionene ble stiftet av menn, og de blir for det meste ledet av menn. Menneskene som blir framhevet i de hellige skriftene er som regel menn. Derfor er det ikke tilfeldig at de fleste religionene ofte bidrar sterkt til forskjellsbehandling og undertrykkelse av kvinner. Eksempler på ting som forekommer i mange land og miljøer, og som har med religiøse tradisjoner å gjøre: - Kvinner har ikke de samme rettighetene som menn i de religiøse lovene, og de har langt mindre frihet enn mennene har. - Særlig innenfor familien har mannen rett til å bestemme over kvinnen. - I flere religiøse miljøer blir kvinnen utsatt for vold og mishandling fordi de er "ulydige" mot mennene sine. - Kvinner blir sett på som religiøst urene i forbindelse med menstrasjon, svangerskap og fødsel. Etterpå må de rense seg før de igjen kan være i kontakt med det hellige. - Kvinner mådekke seg til når de er utenfor hjemmet. Dermed blir kvinnens frihet sterkt begrenset, og mennene får større kontroll over dem. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg er egentlig litt overrasket over at Maria ikke var en mann.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Som jeg har sagt tidligere land som Iran og Afghanistan gjør meg rett og slett triste, de setter muslimer i et veldig dårlig lys, mener at Afghanistan som Iran har blandet kultur relgion, sufisme, pashtun, sunni, shia, slik at det har blitt en ekkel salat, men det er fortsatt ingen unnskyldning for det de holder på med,. Iran iran iran. Ja, for kvinner så er det ikke så bra å leve. Men de får lov å kjøre(ikkeSaudiArabia) og de utdanner seg? over 60% er kvinner. Hvis du har vært i iran, så ser det mest kvinner ute, uten en mann(!) Det ser du ikke de arabiske landene. Så jeg tror du kan erstatte det du sa med land som: Saudi Arabia, jemen og en del av afganistan og pakistan og somalia. Jeg har vært i Iran ja og Saud Arabia faktisk, riktig det du sier, Saud Arabia er ikke no bedre med de lovene de har nei,.Alle land som har steining som en henrettelsesmetode som Nigeria, Saudi-Arabia, Sudan, Pakistan, Afghanistan, De forente arabiske emirater og Somalia liker jeg ikke, fordi steining står det ingenting om i Koranen.. Så du ser ikke forskjellen mellom Iran og de fleste arabiske landene. Altså hvordan kvinnene er i samfunnet? Lenke til kommentar
MVR Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg er egentlig litt overrasket over at Maria ikke var en mann.. Absolutt jeg og! Men de skjønte vel at leserne av bibelen ikke ville synes det hørtes like logisk ut om det var en mann som fødte Jesus. Med tiden har vitenskapen motbevist snart det meste av bibelen, men selv på den tiden, da disse historiene ble oppdiktet, så hadde vitenskapen kommet så langt at man skjønte at her måtte det en kvinne til. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg er egentlig litt overrasket over at Maria ikke var en mann.. Absolutt jeg og! Men de skjønte vel at leserne av bibelen ikke ville synes det hørtes like logisk ut om det var en mann som fødte Jesus. Med tiden har vitenskapen motbevist snart det meste av bibelen, men selv på den tiden, da disse historiene ble oppdiktet, så hadde vitenskapen kommet så langt at man skjønte at her måtte det en kvinne til. Jesus var født av en mann som levde hele livet i sølibat, akkurat som faren hans og hans far før ham... Latterlig! Men det stemmer nok det, hadde de fått det slik de ville hadde maria, eller martin , vært en mann... Den eneste som var verdig til å føde en kar som selveste jesus... Tenk å være så redde for kvinner som disse fyrene som skrev bibelen var? Utrolig! Vagina skal være enveis kjørt, det skal kun komme folk UT av den og helst ingenting inn... For noen latterlige dogmer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå