Robz Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Hei, jeg lurte på hvilket program jeg trenger til å zoome inn et bilde og lagre det i bra kvalitet, Jeg så på C.S.I at de zooma mye inn på bildet og gjorde kvaliteten bedre går dette ann i virkelighete? Noen som veit om noe program... har noen bilder jeg ville zoomet inn på og gjøre det bra når jeg zoomer inn... Noen forslag? Takker så mye for hjelp på forhånd! Mvh~ Robz! Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Som på CIS: Nei! Det er tull og fanteri. MEN Det finnes en hel del software som sier de kan gjøre bilder større. Og metoden for å gjøre det varierer. Men det faller alltid tilbake til det samme. Man kan ikke skape noe som ikke er der. Så ikke forvent underverker. NB! Det heter ikke å zoome. Å zoome er noe man gjør når man jobber på ett bilde. Skal man gjøre et bilde større og så lagre det så heter det å skalere opp. Det er forsket på mange formler og algorytmer for å tippe hva slags informasjon man kan legge til i et bilde for å skalere det opp. Noen av de er bakt inn i programmer som Photoshop. Noen er frittstående programmer som gjør bare det og andre er tjenester hvor du sender bilde av gårde så gjør de det for deg. Personlig jobber jeg heller hardt for å finne original bilde i høy nok oppløsning. Skaler ALLTID nedover..ikke opp. Men du kan titte på dette: http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=2 AKIRA Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Ikke tro på alt du ser på CSI. Man kan zoome inn i bilder ja, til det kan du bruke feks Paint. Litt mer avanserte programmer som Gimp, Lightroom, Photoshop osv gir deg mer fleksibilitet i hvor mye og hvordan du vil lagre. Kvaliteten er og blir den samme uansett, informasjonen som har blitt tatt opp av bildebrikken er der som den er, verken mer eller mindre. Det som kan være en mulighet, og som jeg tror noen av de nevnte programmene har mulighet for, er å bruke forskjellige metoder for å interpolere mellom pixelverdiene for å gjette seg fram til hvordan det skulle vært. Mener jeg leste om et program som var spesialisert for jobben på hw.no for en tid tilbake og. Men resultatet vil aldri bli i nærheten av hva du ser på CSI ol. Skal se om jeg finner artikkelen. edit: fant ikke artikkelen, men linken over gjør vel jobben. Endret 6. april 2009 av kule-ku Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå