Gå til innhold

Hvordan kan blenderen påvirke lyset som går gjennom objektivet, uten å selv bli synlig på bildet?

Anbefalte innlegg

Jeg er innforstått med blenderens fysiske oppbygning og innvirkning på et objektivs lysstyrke, skarphet, dybdeskarphet og at blendertallet fremkommer ved brennvidden delt på blenderåpningens diameter.

Det jeg ikke forstår, er hvordan blenderen kan begrense lysstyrken over hele sensoren samtidig, og ikke bare i ytterkantene? (og innover selvfølgelig, etterhvert som man bleder ned)

Man skulle jo umiddelbart tro at ved f.eks. f/32 (som er et veldig lite hull) så ville det kun bli en liten rund kraftig eksponering på midten av sensoren...

Argumentet mitt er: For at blenderen skal kunne påvirke lyset, må den jo nødvendigvis bevege seg inn i lysstrømmen, og derved stanse noe av lyset. Dette vil jo formodentlig kaste en svart skygge videre gjennom objektivet, og se ut som en meget kraftig "vignettering" på sensoren.

Motsatt, hvis blenderen ikke entrer lysstrømmen når den "struper igjen", hvordan kan den da påvirke lyset gjennom objektivet på noen som helst måte?

Siden jeg vet at blenderen faktisk virker, så innser jeg at det er noe jeg ikke har forstått :ermm: (Er det f.eks. mer enn bare blenderlamellene som beveger seg når man "justerer blenderen"? Bevegelige linser som sørger for at alt lyset går gjennom det til enhver tid tilgjengelige hull? Men det ser jo ikke slik ut når man beveger på blenderhendelen...)

Hverken wikipedia, eller akam's guide "Blenderen, den fotografiske IRIS", går så langt som jeg skulle ønske i forklaringen av blenderens virkemåte.

Er det noen her på forumet som sitter inne med litt spisskompetanse på dette snevre området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen her på forumet som sitter inne med litt spisskompetanse på dette snevre området?

Klart det! :fun:

Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå, men jeg måtte resonnere meg frem til det, for det er klin umulig å finne gode forklaringer der ute - det har du rett i! Jeg skal se om jeg klarer å grave frem en tidligere tråd med både svar og empirisk bevisførsel. :)

Edit: Gah! Finner ikke den tidligere tråden, men dette er som sagt ikke så vanskelig.

Forestill deg tre punkter i et motiv - A, B og C, og at disse skal avtegnes på punktene X, Y og Z. Det er veldig lett å tenke at lyset fra disse punktene treffer diskrete punkter på forntelementer - A', B' og C' og så styres inn mot X, Y og Z.

Det er imidlertid feil. (og tenker man seg litt om, så er det ikke vanskelig å innse)

Like mye lys fra A treffer A', B' og C'. Tilsvarende gjelder selvsagt for B og C. Frontlinsen bryter så lyset slik at lyset (etter at resten av linseelementene i objektivet har gjort jobben sin) fra A treffer X, uansett om det har passert gjennom A', B' eller C'. Det er nettopp det som er poenget med å bruke linser, i stedet for et rør.

Tenk deg så at A' er i ytterkant av frontlinsen, B' er sånn ca. halvveis mot sentrum, og at C' er i sentrum.

Om du blender ned ett steg, så vil blenderen bevege seg inn i lyskeglen, og blokkere lyset som passerer gjennom A'. Resultatet vil bli at lyset som på sin vei fra A, B og C til X, Y og Z passerer gjennom A' blir blokkert. Lyset som passerer gjennom B' og C' vil imidlertid fortsatt komme frem, og som vi har sett tidligere, så er dette lys fra både A, B og C.

Dermed har blenderen gjort jobben sin - den har blokkert deler av lyset som ble fanget av frontelementet, men ikke alt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hold en hånd foran en stor brøkdel av objektivet mens du tar bilde. Litt mindre skarpt, litt lenger lukkertid, men du ser ikke noe til hånda. Hvert punkt på sensoren får lys fra hele frontelementet, eller den delen av frontelementet som ikke blendes av eh, blenderen, eller hånda di foran. Kunne du erstattet en pixel med et miniatyrkamera ville det fått nøyaktig samme bilde som du får på resten av sensoren tilsammen. Magisk :hmm:

edit: men det betyr ikke at ikke jeg og er interessert i bevis og empiri, det er kult!

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Noe sånt eller?

Jepp! Nøyaktig sånn!

Edit: Siden spørsmålet er interessant, og svaret relativt lite intuitivt, så fortjener dette en Wiki-artikkel. Om noen bestemmer seg for å gjøre det (bruk gjerne min post som utgangspunkt, om den er pedagogisk nok), kan de da bruke figuren din?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Noe sånt eller?

Jepp! Nøyaktig sånn!

Edit: Siden spørsmålet er interessant, og svaret relativt lite intuitivt, så fortjener dette en Wiki-artikkel. Om noen bestemmer seg for å gjøre det (bruk gjerne min post som utgangspunkt, om den er pedagogisk nok), kan de da bruke figuren din?

hehe, versogod!

Lenke til kommentar

Om du blender ned ett steg, så vil blenderen bevege seg inn i lyskeglen, og blokkere lyset som passerer gjennom A'. Resultatet vil bli at lyset som på sin vei fra A, B og C til X, Y og Z passerer gjennom A' blir blokkert. Lyset som passerer gjennom B' og C' vil imidlertid fortsatt komme frem, og som vi har sett tidligere, så er dette lys fra både A, B og C.

Takk til Anew og ryggemann for den beste forklaringen jeg har sett hittil :)

Det er jo logisk at lys fra alle punkt på motivet treffer alle punkt på frontelementet! Men hvordan dette kaoset av lys "ordnes" og "blendes" på vei gjennom objektivet er vel ikke alle forunt å forstå... Men jeg prøver veldig iallefall ;)

for det er jo utrolig interessant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...