Ustedalen Skrevet 6. april 2009 Rapporter Del Skrevet 6. april 2009 Ah, jeg er så utrolig flink på titler. Uansett, når jeg tok bilde av denne eldre herremannen forsto jeg hvor flink jeg faktisk er i tysk. Han kunne ikke engelsk, og jeg kan ikke polsk. Han kunne tysk, jeg kan ett par ord (aldri hatt tysk på skolen). Allikevel klarte jeg å overtale han til å bli fotografert på mitt ekstremt dårlige tysk og veldig mye kroppsspråk. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 6. april 2009 Rapporter Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Jeg liker disse portrettene, og har for lite kunnskap til å si noe om det tekniske. MEN, det er en ting jeg vil kritisere. Bildene forteller ikke noe om at dette er fra Polen, og det spesielle der, og lite om personene. Kanskje er ikke dette meningen heller? Jeg vil anbefale å ta en titt på Kåre Kivijarvis bilder for å se hvordan det fortelles en historie om personer. Jeg hører gjerne om det er bom med kritikken min, og om det skal være noe mer ut over generelle skildringer av personer. Endret 6. april 2009 av telealf Lenke til kommentar
Conseptfoto Skrevet 7. april 2009 Rapporter Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Hei "Ustedalen", etter min mening burde du gått mye tettere på så hadde du fått et kjempeportrett. Gå så tett på, at du kan lese persones historien i ansiktet. Et bilde forteller mer enn 1000 ord, sies det Stå på og prøv et slikt "tett" portrett en gang, så skal du se at det funker. Når det gjelder bildet ditt, er bakgrunnen alt for "rotete". Hadde du fått personen nærmere kamera og med lengre avstand til trærne - samt bruk en større blender, ville bildet blitt et helt annet. Her er et eksempel som er tatt av en god venn av meg: Mvh. Helge Endret 7. april 2009 av rosseha Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 7. april 2009 Rapporter Del Skrevet 7. april 2009 Herlig uttrykk på han der. Jeg skjønner ikke hvorfor rossaha forsøker å belære deg ved å vise til et mye dårligere portrett. Det er sant at bildene ikke skriker ut om hvor de er tatt hen, men det er det nå også mest turistfotografi som gjør. Jeg er usikker på om jeg synes bakgrunnen funker, men den er ikke for rotete. Siden jeg ikke er i dine sko aner jeg ikke hvordan omgivelsene rundt ser ut, men det kan godt være du har valgt den beste vinkelen du hadde for hånden. Ser fram til flere bilder fra den kanten Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 7. april 2009 Rapporter Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Synes dette bildet har en tidløs kvalitet, mye fordi denne herremannen har en noe gammelmodig klesdrakt og. Av en eller annen grunn minner det meg om et par portretter av Tolkien. Ifølge min egen "smak" syns jeg kæillen har litt for mye luft over hodet, Samtidig er det vanskelig å gjøre så mye mer med dette bildet pga formatet det er tatt i. Alternativet blir en tightere crop rundt hans figur med litt luft foran ansiktet i nogenlunde portrettformat. Ulempen da er svakere kontrast mellom bakgrunn og person. Det blåste området som er himmelen spiller faktisk en rolle ved at det understreker hva som er bakgrunn og forgrunn (tydeliggjør buskene). Endret 7. april 2009 av DFN Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 8. april 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2009 telealf: Meningen er ikke at de skal fortelle noe om Polen. Det hadde blitt ekstremt vanskelig hvis hver eneste person jeg fotograferer skal fortelle ett eller annet om det landet jeg er i. Kåre Kivijarvis fotografier er fantastiske, men det er ikke den type portretter jeg tar. rosseha: Jeg har tatt mange close-up portretter før, men disse bildene vil jeg ha enten halv eller hel kropp. Dessuten har ikke Rolleiflexen så god nærgrense til å gå så nærme som det bildet du viser til, så det blir umulig med det formatet jeg jobber med. DFN: Jeg skjønner hva du mener. Jeg ser nå at jeg burde ha gått litt nærmere, men croppe vil jeg ikke (ødelegger formatet, og dette skal i mørkerommet når jeg kommer hjem). Takker for alle kommentarer. Lenke til kommentar
Conseptfoto Skrevet 8. april 2009 Rapporter Del Skrevet 8. april 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor rossaha forsøker å belære deg ved å vise til et mye dårligere portrett. Beklager "Me sjøl" hvis du oppfattet det slik, det var ikke meningen. Meningen min var å fortelle at trådstarter kunne gå tettere på og dermed kunne ta et bilde som kunne fortelle mer om personen han ville fremheve. Men jeg håper at du er enig med meg når jeg sier at du kan lese mye hvordan personen som jeg referete til har det eller har hatt det i livet :-) - og det var mitt budkap og ikke bildet som jeg brukte som referanse (måtte bruke et bilde så jeg visste jeg hadde lov til å bruke og ikke bare finne et på nettet. Mvh. Helge Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. april 2009 Rapporter Del Skrevet 8. april 2009 Jeg er mye enig i det rosseha skriver. Syns bildet blir litt "midt i mellom", kunne tenkt meg det tettere som bilde av mannen.. eller videre så man ser mannen mer som en del av bildet. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 8. april 2009 Rapporter Del Skrevet 8. april 2009 Pent bilde, men ikke et av dine beste. For mye luft rundt personen (imo), av en eller annen grunn, så skulle jeg gjerne sett at han sto mer sentrert i bildet òg. For mye luft på høyresiden. Ellers var personen du fant knall! Klærne var fantastiske, godt observert og forsåvidt godt fanget òg. @Pybalto og rosseha: Nærportrett blir bare èn gren av portrettfotografering, et av poengene med bildet her, antar jeg er mannen sin tidløse, men akk så elegante bekledning. Hvordan dette skal komme bedre frem i et up-close bilde av hans ansikt, er jeg ikke sikker på. I tilegg er personen selv mer unik, enn et nærbilde av en rynkete gammel mann som vi har sett så uendelig mange ganger før. I tilegg spiller Ustedalen sitt kamera sin nærgrense en aldri så liten rolle her òg Keep up the good work, Ustedalen! Lenke til kommentar
Carny Skrevet 8. april 2009 Rapporter Del Skrevet 8. april 2009 Jeg liker det veldig godt. Det er på en måte akkurat slik jeg husker enkelte forbipasserende. -Ikke for nært og ikke for tett, en mellomting. Og det er vel dét han ér også. Klarte du å fange ham slik du kommer til å huske ham? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. april 2009 Rapporter Del Skrevet 9. april 2009 Synes dette bildet har en tidløs kvalitet, mye fordi denne herremannen har en noe gammelmodig klesdrakt og. Av en eller annen grunn minner det meg om et par portretter av Tolkien. Yes, var akkurat det jeg satte å tenkte på. Jeg har mistanke om at det er nesa som gjør utslaget. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. april 2009 Rapporter Del Skrevet 12. april 2009 Jeg kan være enig at det ble litt for mye luft rundt personen her, men du verden for en herlig gubbe. De er det ikke så mange igjen av, desverre. Tom Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 13. april 2009 Rapporter Del Skrevet 13. april 2009 I tilegg spiller Ustedalen sitt kamera sin nærgrense en aldri så liten rolle her òg Men det kan man vel ikke vente at folk skal skjønne? Det står ikke skrevet noen steds hvilket kamera/optikk han har brukt for å ta bildet. Forøvrig et godt portrett. Uenig at du skulle ha gjort et headshot ut av det, men enig i at du kunne ha hatt en litt tettere crop. Spesielt blir det litt mye luft over og i sidene. Men klesdrakten må man definitivt ha med. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 13. april 2009 Rapporter Del Skrevet 13. april 2009 liker det veldig godt. hadde ikke vært overrasket om jeg så det bildet på veggen til noen jeg kjente Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 13. april 2009 Rapporter Del Skrevet 13. april 2009 Fint portrett, naturlig, enkelt og vart. S/H passer fint og jeg synest ikke du bør beskjære. Bakgrunn fungerer som en ramme og er bra som den er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå