Gå til innhold

[Løst]Hvordan koble 6 kompaktlysrør sammen?

Anbefalte innlegg

Jeg skal koble 6 kompaktlysrør sammen av type. ArchiveProduct_images35Large35-539_l.jpg 2-stavers lysrør med 4-stiftfeste. Sokkel 2G7. Warm white. For nettspenning 230 V/50 Hz.

Men hva må til for å få lys? Ut fra min teori om kobling (som enkelte av dere vet er ytterst svak ;) ) Så vil 6 staver trekke 66watt (da en er på 11 watt) Hver stav bruker ca 200mA. Og den takler 230volt.

Men burde de ikke da kunne kobles i en serie og plugges rett i veggen? Eller trengs det en transformator. Jeg har gjort et lite forsøk, som bekrefter at det trengs en eller annen form for transformator, men hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal koble 6 kompaktlysrør sammen av type. ArchiveProduct_images35Large35-539_l.jpg 2-stavers lysrør med 4-stiftfeste. Sokkel 2G7. Warm white. For nettspenning 230 V/50 Hz.

Men hva må til for å få lys? Ut fra min teori om kobling (som enkelte av dere vet er ytterst svak ;) ) Så vil 6 staver trekke 66watt (da en er på 11 watt) Hver stav bruker ca 200mA. Og den takler 230volt.

Men burde de ikke da kunne kobles i en serie og plugges rett i veggen? Eller trengs det en transformator. Jeg har gjort et lite forsøk, som bekrefter at det trengs en eller annen form for transformator, men hvordan?

I utgangspunktet vil jeg vel helst be deg om å finne en elektrikker.

Men - om du er ivrig på å få støt, så hvorfor ikke.

I serie vil dine seks lysrør bare få en sjettedel av spenningen, dvs snaut 40V, så de må nok kobles i parallel.

Men - vær klar over at lysrør trenger litt mer. Får ikke opp bildet du linket til, så det blir litt vanskelig å svare. Siden du skriver 4-stiftfeste antar jeg likevel at det bare er selve røret du snakker om. Det trenger en tenner, og ballast for å fungere riktig.

/avo

Ja til 400V - det er for mange hobbyelektrikkere

Lenke til kommentar

Ja nei, jeg snakker ikke om røsrør. Men kompaktlysrør: http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._102344_623.jpg

Slike som brukes i bordlamper. Jeg har vært hos ELFA for å spørre om råd. De mente at kompaktlysrør benytter seg av 230v, og at jeg derfor kan koble den direkte til veggen.

Men da jeg prøvde dette så gikk det dårlig. Samt at det må være en grunn til at alle lamper beytter seg av adapter.

Lenke til kommentar

det du trenger er en ballast(reaktor). denne sørger for at lysrøret får høy nok startspenning.

om du søker på elfa etter 33-812-17 Reaktor 5-11 W BPL 10L31M

så har du en mulig kandidat

ligger under

Lamper/Optokomponenter 
Lamper
Tilbehør til lysrør
Lysrörsreaktor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...