Ursa Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 okei da eneste tingen jeg var sikker på, var helt feil! :oops: ugh... Vi får konkludere med at vi er intelligente her på hw.no! Lenke til kommentar
Redd_Barna Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Bare fortsett å fortell dere selv det så har dere iallefall noe å være stolt a!! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Eneste måten å få svar på dette er å måle elektronflyten til og fra platene. Men det er ikke helt enkelt da :smile: Ursa: I prinsippet enig, men hvor mange elektroner forflytter seg/fjernes/tilføres for å indikere forandring fra 1 til 0? Her snubler man også lett borti Schrødinger og andre artige matematiske teoremer og fysiske lover. Noe for kybernetikk v/NTNU tro, hehe Lenke til kommentar
indahla Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 søk google.com og du vil finne: http://www.physicscentral.com/lou/lou-01-38.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Apropos, anekdote fra flygingens barndom: de første helikoptrene hadde ganske svak motor, nyttelasten var begrenset til 2 muntlige beskjeder. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Fy søren for et håpløst spørsmål Fy søren for et håpløst nick! dårligste ever, blir sur når jeg ser det, ringer på kveldene, maser på døra etc. gi nå beng i og kritiser et spørsmål. artik tenkt. trenger jo variasjon i spørsmålene her. er jo de samme hele tia Lenke til kommentar
Antiklimax Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Informasjonen som ligger på HDD-platene er jo magnetfelt (elns). Disse blir "rissa inn" av HDD-hodet, men HDD hodet lager jo ikke noe av ingenting (luft) så jeg tror at det ikke veier noe mer (siden det ikke blir tilført elektroneratomer ved skriving og de blir heller ikke borte ved sletting av data). Bra spørsmål egentlig...hum.. Den magnetiske lading veier vel ikke det samme, kan platene bli lettere etter 10,000 lagring/slettinger....???? Problemet er å få målt dette, Fingerfett veier mer så ikke ta på disken når du skal måle HEHEHEHE.... Dette er gøy å tenke på ... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 ellers? Slår du meg ihjel med brillene dine? Heh...good 1 tror jeg så en film engang der det ble gjort...riktignok stukket til døde da, men iallefall drept med briller... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Svært interessant spørsmål.. Jeg tror nok at en full harddisk veier litt mere enn en tom en, ja, men nok i en så marginal margin at du trenger v33333ldig nøyaktige måleutstyr.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hvis du skriver 10101010101 med blekk på ett ark så veier arket mer enn det var før du skrev det. Ja, men en harddisk er allerede full av nuller når du kjøper den. Dette er imidlertid markert som ledig plass. Når det blir skrevet noe på dette området blir noen av nullene omgjort til enere. Forskjellen på 0 og 1 er hvilken vei ett spesielt elektron ligger, og dette elektronet veier akkurat det samme uansett hvilken vei det ligger. F.eks så veier du like mye om du ligger på magen eller på ryggen når du sover. Så en full harddisk veier ikke ett gram mer enn en tom harddisk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Svært interessant spørsmål.. Jeg tror nok at en full harddisk veier litt mere enn en tom en, ja, men nok i en så marginal margin at du trenger v33333ldig nøyaktige måleutstyr.. Feil... se forrige innlegg. Lenke til kommentar
mackforever Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 En harddisk får ingen materie inn (bortsett fra støv), så at harddisken blir tyngre pga. en kombinasjon av magnetisk tilordnede 1'ere og 0'ere er bare tull. På den andre side må harddiskens plater rotere rundt for å skrive, noe som fører til at små partikler fra platenes kulelager vil løsne. Om disse partiklene på en eller annen måte havner utenfor harddisken, vil vekten på en ny harddisk være mindre enn en som har kjørt seg noen runder... Lenke til kommentar
mackforever Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hvis du skriver 10101010101 med blekk på ett ark så veier arket mer enn det var før du skrev det. Ja, men en harddisk er allerede full av nuller når du kjøper den. Dette er imidlertid markert som ledig plass. Når det blir skrevet noe på dette området blir noen av nullene omgjort til enere. Forskjellen på 0 og 1 er hvilken vei ett spesielt elektron ligger, og dette elektronet veier akkurat det samme uansett hvilken vei det ligger. F.eks så veier du like mye om du ligger på magen eller på ryggen når du sover. Så en full harddisk veier ikke ett gram mer enn en tom harddisk. For det første er informasjonen som er lagret i dagens harddisker ikke på atomært nivå. For det andre er et elektron som en elementærpartikkel å regne (ser bort fra kvarkene). Ingen vet hvilken geometrisk form et elektron har, men blir regnet som en sfærisk kule i fysiske beregninger. Å snakke om hvilken vei et elektron ligger er derfor meningsløst. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Har en del tung lesestoff på harddisken og noe heavy shit men det har kanskje ikke noe med spørsmålet å gjøre. Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Som Lou sa i den linken til den siden en eller annen fant på google, så gjør alt dette magnetgreiene at noen magnetiske egenskaper endres, og at HD'en i større eller mindre grad blir påvirket av tyngdekraften. Massen til HD'en vil dog være den samme. (elns) [sånn forstod nå jeg det] Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Når du brenner en CD plate, så varmer du opp det beskyttende laget slik at datalaget under kan bli skrevet på magnetisk (alle celler har enten 1 eller 0. Ingenting blir lagt på eller kappet av). Forkjellen mellom CD-r og CD-rw er at en CD-rw's beskyttende lag er laget slik at det kan bli varmet opp flere ganger, slik at cellene på datalaget under kan få forandret sin verdi. Jeg vet ikke helt hvorfor du drar inn magnetisme her, siden CDer er optiske, ikke magnetiske. How Stuff Works har forklart hvordan ting henger sammen: http://computer.howstuffworks.com/cd-burner.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå