Gå til innhold

Veier elektronisk informasjon noe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Informasjonen som ligger på HDD-platene er jo magnetfelt (elns). Disse blir "rissa inn" av HDD-hodet, men HDD hodet lager jo ikke noe av ingenting (luft) så jeg tror at det ikke veier noe mer (siden det ikke blir tilført elektroneratomer ved skriving og de blir heller ikke borte ved sletting av data).

Bra spørsmål egentlig...hum..

Lenke til kommentar

HMM... Ja det ER et litt lurt spørsmål:

På en cd-r/dvd-r vil platen bli lettere, i og med at laseren skjærer vekk deler av platen for å lage nullene.

På en cd-rw/dvd-rw veit jeg ikke :) Men alt må jo være der etter hver overskriving, så vi får konkludere med at de veier uansett like mye

En harddisk har vel magnetfelt som blir flyttet på, og det vil si at alle delene må være tilgjengelig hele tiden. DVS den veier like mye.

HEI! Da kan vi jo nesten trekke en konklusjon:

overskrivbare medier veier uansett like mye

engangsmedier kan endre vekt!

Haha.. Jeg føler meg lur! Men det er sikkert feil, buhu :(

Lenke til kommentar

SETE: Der er du inne på noe....

For det er den ene tingen jeg veit helt sikkert, at laseren brenner huller i et av lagene på CDen...

Jeg kan utvikle en tankerekke basert på ting jeg har hørt, og som gir litt mening i alle fall:

Det er flere lag, og laseren treffer kun ett av dem, og smelter området som treffes til en bitteliten klump. Denne klumpen blir liggende som en sandwich mellom to lag som IKKE blir påvirket av laseren. Når CD-platen så spinner rundt, blir avfallet presset helt i kanten på hullet, og slik er det ikke et problem å lese av hullene. Jeg har også hørt at man skal lagre CD/DVDer vertikalt for å unngå at dette "digitale støvet" fester seg OPPE i hullet igjen og kan forårsake tull med plate-leseren igjen.

Det høres i alle fall logisk ut, men det er altså bare basert på gjetting og rykter. (Men fra kloke folk i alle fall!

Lenke til kommentar

På en cd-r/dvd-r vil platen bli lettere, i og med at laseren skjærer vekk deler av platen for å lage nullene.

På en cd-rw/dvd-rw veit jeg ikke :) Men alt må jo være der etter hver overskriving, så vi får konkludere med at de veier uansett like mye

En harddisk har vel magnetfelt som blir flyttet på, og det vil si at alle delene må være tilgjengelig hele tiden. DVS den veier like mye.

Ursa er inne på det, men tar bittelittegrann feil. :wink:

Ting på elektroniske lagringsmedier endrer ikke vekt i noen målbar grad, da alle bit'er (0 og 1) er kun magnetiske. Selv om det er en relativt dårlig analogi, se for deg masse små celler på en skive, hvor hver celle inneholder ett lite punkt som magnetisk har verdien 1 eller 0. Når "skrivehodet" til harddisken skriver over en slik celle, forandrer den kun om verdien i den skal være 1 eller 0. Ingenting blir ripet inn eller kappet av. :wink:

Dette gjelder også cd'er. Selv om den praktiske teknikken er annerledes. En CD består av hovedsaklig av ett (eller flere) lag som beskytter den mot riper, magnetisk påvirkning osv, under dette laget ligger det et lag som inneholder celler på samme måte som en plate i en harddisk (generelt sett). Når du brenner en CD plate, så varmer du opp det beskyttende laget slik at datalaget under kan bli skrevet på magnetisk (alle celler har enten 1 eller 0. Ingenting blir lagt på eller kappet av). Forkjellen mellom CD-r og CD-rw er at en CD-rw's beskyttende lag er laget slik at det kan bli varmet opp flere ganger, slik at cellene på datalaget under kan få forandret sin verdi.

Det er også verdt å påpeke at når du sletter en fil, setter du ikke alle cellene til å bli 0 eller 1. Operativsystemet setter kun i-noden som peker på adressen(e) til cellene til 0. Og filen du "slettet" blir kun slettet på ordentlig når en ny fil tar over celleplassene. Og en fil tar veeeldig mange celleplasser.

Mekaniske lager er noe annet. Da mener jeg f.eks. hullkort, som man faktisk lagde fysiske hull på. Men det var jo lenge siden. :wink:

Oppsummering: Ingen vektforskjell.

Mulig ett litt for seriøst svar :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...