chma Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Jakter på en relativt økonomisk backup løsning til min virksomhet som frilans fotograf(video/redigering). Jeg er på vei fra tapebasert kamera over til filbasert og trenger derfor en backupløsning da jeg ikke stoler på hardisker, har mistet data pga hardware feil i raidkontroller før. Dette betyr og overgang til HD og video som da opptar 50GB i timen og jeg må ha backup av i de fleste tilfeller alt råmaterialet. I tillegg er det noen prosjekter jeg kommer til å ta backup av hele mediemappa til redigeringsprogrammet, dette pleier å være mellom 250-500GB. Jeg vil anslå at det er snakk om å ta backup av opp mot 5-10TB data i året(litt avhengig av om kunder ønsker HD video eller ei) og løsningen må kunne brukes med Windows og mac. Er det noen som har tips til løsning som ligger mellom 5 og 10000kr som vil passe til slik bruk? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Nå får man jo 1TB harddisker med USB tilkobling til godt under tusenlappen.. RAID er ikke noe beskyttelse i seg selv såklart. Det jeg heller anbefaler om det er kritiske data og du ikke ønsker et stort serverrom med utstyr (hehe) er å lagre data'en på 2 stk forskjellige slike eksterne harddisker, gjerne av forskjellig merke. Da vil du være TEMMELIG trygg. Lenke til kommentar
chma Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Det er godt mulig jeg er paranoid, men jeg sliter med å stole på harddisker som backup. Spesielt for noe materiale som er verdt å spare på i 10-20år... Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det er godt mulig jeg er paranoid, men jeg sliter med å stole på harddisker som backup. Spesielt for noe materiale som er verdt å spare på i 10-20år... Om du vil ha et tapemedie du vil stole på og er i den størrelsen er det bare LTO som duger i mine øyne. og da snakker vi over 23000,- bare for stasjonen. så kommer kabler, scsikontroller og taper i tillegg. Video får du vel heller ikke komprimert mye, så mye mer en 1TB per kasett tror jeg ikke du kan regne med. Vil mene en tape koster ca. 500,-, i så måte vil dette p.t. bli litt billigere en disk pr GB om man ikke tar med investeringen. DAT, Travan og andre billigtaper duger rett og slett ikke til slikt. Ellers er gode raidkontrollere med gode disker valget, men dette koster enda mer en tapestasjonen. Billige NAS o.l. som selges i "miniboxer" er rett og slett kun tiltenkt et hjemmemarked. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 har du rette raid skal du være gaaaanske så sikker. Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 har du rette raid skal du være gaaaanske så sikker. Stoler ikke på raid etter at såkalt kvaltietskontroller krasjet for ett år siden og tok med seg 2TB data, heldigvis var dette video som lå på videotape enda. Raid1 som midlertidig backup er hva jeg heretter sikter på. LTO er det jeg har klart å lese meg fram til er det som holder lenge nok, men LTO3 vs 4? HP har ett par som jeg kan koble til SAS kontrolleren jeg har i arbeidsstasjonen, LTO3 ligger på rundt 13000 eksl mva. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) har du rette raid skal du være gaaaanske så sikker. Stoler ikke på raid etter at såkalt kvaltietskontroller krasjet for ett år siden og tok med seg 2TB data, heldigvis var dette video som lå på videotape enda. Raid1 som midlertidig backup er hva jeg heretter sikter på. LTO er det jeg har klart å lese meg fram til er det som holder lenge nok, men LTO3 vs 4? HP har ett par som jeg kan koble til SAS kontrolleren jeg har i arbeidsstasjonen, LTO3 ligger på rundt 13000 eksl mva. Javel, jeg har aldrig vært ute for diskkræsj på HP sine kontrollere iallefall. Hva var det for et produkt du kjørte på da? LTO3 eller 4 er vel i så måte et fett. 400/800GB og 800/1600GB. Dvs. at du trolig trenger dobbelt så mange kassetter til LTO3. Da er det jo egentlig litt kalkulatorgym. LTO4 er vel også hakke raskere. Begge får du som interndrev om det er ønskelig. Ellers kan jeg nok skaffe deg disse billigere en f.eks. Amentio om du har et firma. Ta ev. kontakt på PM. Endret 16. april 2009 av tdipower Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 har du rette raid skal du være gaaaanske så sikker.Sett deg i skammekroken og gjenta følgende resten av kvelden: RAID er ikke backup! Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 ok når ble raid IKKE backup? nå tror jeg du har missa noe. skal vi se hva raid gjør. raid gjør at data blir spredt utover flere disker, slik at hvis en disk ryker, har man BACKUP, slik at man ikke mister noe data og serveren ikke går ned.... Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 ok når ble raid IKKE backup?nå tror jeg du har missa noe. skal vi se hva raid gjør. raid gjør at data blir spredt utover flere disker, slik at hvis en disk ryker, har man BACKUP, slik at man ikke mister noe data og serveren ikke går ned.... Jeg må si meg enig med enden her.. Raid er ikke backup. Raid er en sikkerhet mot driftsavbrudd. Hvis en disk ryker så har du en kopi å kjøre på, men om dataen din forandrer seg har du ingen backup å gå tilbake til. :-) Shadowcopy er mer backup en Raid. Men om disker benyttes på riktig måte kan de være langt bedre backup en tape. Ellers er det vel ingen som bryr seg om backup. Jeg driter iallefall i backup. Jeg vil ha restore! Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 RAID er backup, det kan man ikke nekte for. men at det BRUKES som backup er jo noe helt annet. tape er selvsagt mer backup, men for en privatperson, ville raid være nok backup. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 I følge wikipedia er ikke raid backup. Ref: backup refers to making copies of data so that these additional copies may be used to restore the original after a data loss event. These additional copies are typically called "backups." Backups are useful primarily for two purposes. The first is to restore a state following a disaster (called disaster recovery). The second is to restore small numbers of files after they have been accidentally deleted or corrupted. Si du har en exchangedatabase som feiler. Har du da backup om du har samme defekte base på 2 disker, raid eller ikke raid? Til trådstarter. Er du blitt noe klokere, og har du kommet noe lengre i din avgjørelse? Hvor mye av dataene dine er statisk? og hvor mye er i forandring til en vær tid? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 wikipedia shmedia. la oss se på en raid da: RAID 1: speilig. 2 disker som er identiske. du vil alltid ha en backup av disken, så hvis en disk ryker, mister du ikke data. RAID er en sikkerhetsfunksjon, men hva er funksjonen? jo at det er dynamisk backup. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Her er det vel mer en "krangel" om definisjoner. RAID er vel mer en KOPI av data i tilfelle diskkrash. Så den kan for så vidt kalles for en slags backup, men da mot diskkrash. Om du sletter en fil med et uhell så hjelper RAID'et fint lite.. Jeg anbefaler RAID på lagringsdiskene til "det som jobbes med nå", og 2 eksakte kopier (men ikke raid) av data som kopieres ut for langtidslagring. Tape er nok vel og bra det, men det er MYE mer styr å hente tilbake data herfra, samt man er avhengig av å ha en fungerende tapedrive. Det er ikke sikkert det er så lett å få tak i en xxx-xx tape-drive om 5 år, og da sitter man med taper som man ikke klarer å lese... Å lete gjennom disker i usb diskramme vil være MYE lettere og ikke minst raskere. En god oversikt over hva som ligger hvor er uansett det viktigste. Er det viktige data så ville jeg ikke hatt dette på EN enkel tape heller.. tape kan også svikte. Jeg ville i hvert fall gått for tape-system med god kvalitet (som blir nevnt av andre) Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 ok når ble raid IKKE backup?nå tror jeg du har missa noe. skal vi se hva raid gjør. raid gjør at data blir spredt utover flere disker, slik at hvis en disk ryker, har man BACKUP, slik at man ikke mister noe data og serveren ikke går ned.... Nei, man har faktisk ikke backup, men redundans. Du kan jo slå opp i en ordbok før du kaster rundt påstander med svært tynt grunnlag... Trådstarter: jeg ville nok sett på en diskløsning. Disker er langt fra det mest holdbare mediet, men sørger man for å system med flere generasjoner, og å ta mange nok kompier ut av rotasjon er sannsynligheten for at alle kopier feiler forsvinnende liten. Du får utrolig mye diskplass for kostnaden til en tape-løsning som klarer dine backupbehov. Kjør regelmessig backup til et sett disker, ta en av disse ut av rotasjon hver måned og lagre eksternt i et år. Ta en eller to ut av rotasjon i året og lagre ulike steder eksternt til evigheten. Etter et år skal du da ha 12 kopier av dataene dine. Skulle den siste feile er det liten sjanse for at den nest siste også feiler, og enda mindre sjanse for at den før der feiler. Intervallen for å ta backup ut av rotasjon avhenger av hvor mye data du produserer og hvor mye data du tåler å miste mellom to kopier opp mot kostnad pr intervall. Lenke til kommentar
chma Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Hardisker frister som medium men med tanke på pris/kapasitet, men på en annen side er noen av bildene det er snakk om verdt en del penger. Neste oppdrag bærer ut på helikoptertur og med regnet hva helikopterturen koster er bildene fra noen dagers arbeid verdt mellom 70 og 100k. Derfor vegrer jeg meg litt for å stole på hardisker som kan dø, men får vel vurdere dette litt. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Om du bruker tape, husk også da å ha data'en på minst 2 taper hele tiden. For de også kan ryke. Som tidligere nevnt så anbefaler jeg samme data på minst 2 disker, og gjerne fra forskjellig produsent pga faren for fabrikkfeil. Lykke til! Du prioriterer i hvert fall sikkerhet for dine data, og det er rett fokus uansett. Lenke til kommentar
chma Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Det finnes ett firma nå som spesialiserer seg mot film og tv bransjen i Norge, men kostnadene for ett lite firma som jeg driver blir for høye i forhold til å gjøre backupen selv. Fordelen er dog at løsningene de selger blir veldig sikre og tilfredsstiller forsikringskrav med lagring i kontrollerte omgivelser og sikring mot stort sett det meste, også EMP. Tape er hva som er grunntjenesten med disker som tilleggstjeneste for raskere aksess til arkivet. Planen er å legge en kopi i brannsikker safe hos familie og en hjemme hos meg selv, uavhengig om det blir snakk om tape eller disker, eventuelt også en i bankboksen. Sikkerhets bevisst har jeg alltid vært og ble vel nesten paranoid etter Raid krasjet ifjor for nå er det snakk om relativt dyrt kamera som igjen betyr at videoene er verdt en del penger arkivmessig. Får ta en vurdering på det, tape frister fordi det er utprøvd og bransjen ellers bruker tape til backup. Disker er billig og enkelt. Endret 18. april 2009 av chma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå