Gå til innhold

Javascript og PHP i samme program?

Anbefalte innlegg

Hei

Har litt kunnskap om PHP, HTML og CSS og har nå begynt og repetere litt. I farten tenkte jeg også å lære meg litt javascript og etter å ha lest en del om dette skjønner jeg at javascript er jo perfekt å kombinere med PHP.

Problemet er jo at PHP og javascript skal ha forskjellige endelser i selve dokumentet og da lurer jeg på om det finnes en måte så man kan kombinere PHP og javascript?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hva du mener med å kombinere. Det er ingen problemer å kombinere de i den forstand at (X)HTML-dokumentet man sender ut fra PHP kan inneholde javascript, inkludert <script> tag som refererer til en javascript-fil, som kjøres på klientsiden.

Lenke til kommentar
Ehh, javascriptet embedder du jo rett i htmlen. PHP er serverside, mens javascript blir kjørt på klientsiden.

Det var egentlig ikke det jeg spurte om, vet forskjell server og klientside.

Ett dokument med javascript skal ende på .js mens ett PHP dokument skal ende å .php.

Man kan jo ikke ha to endelser på en og samme fil?

Lenke til kommentar
Det spørs litt hva du mener med å kombinere. Det er ingen problemer å kombinere de i den forstand at (X)HTML-dokumentet man sender ut fra PHP kan inneholde javascript, inkludert <script> tag som refererer til en javascript-fil, som kjøres på klientsiden.

Hvilken filendelse skal selve tekstfilen ha da?

Kan man da ha <script>-taggen mellom <?php og ?>-taggene, altså ett javascript inne PHP koden?

Lenke til kommentar
Så lenge php funksjonen din skriver ut <script> til browseren så fungerer det helt flott. Ser fremdeles ikke helt ut som du har forstått greia for min del vel å merke.

Nei, har tydeligvis ikke forstått alt siden jeg faktisk spør om noe her, det er vel ganske opplagt.

Da forstår jeg det slik at om dokumentet har .php endelse så vil javascript fungere så lenge det blir sendt til nettleseren?

Edit:

Da er det vel logisk med oppfølgingsspørsmålet om hvorfor ett javascript-dok. må ha endelsen .js?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Det må ikke ha endelsen .js, det er bare vanlig for å indikere at det er en fil med javascript i. Så lenge det er et tekstdokument som webserveren spytter ut (som et tekstdokument) kan filen hete javascriptfil.kakemonster om du vil. Du kan til og med lage et PHP-script som skriver ut et javascript-dokument. Altså

<html>
<head>
<script src="javascript.php"></script> 
</head>										   
<body>											
</body>
</html>

<?php
echo "alert('Her kan du putte litt javascript');";
?>

vil fungere (såfremt du lagrer siste koden som javascript.php) og gir en alert.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Filendelsen har ikke alt for mye så si denne sammenheng, bare header-informasjonen på filen er riktig. Som Ernie nevnte så går det helt greit å bruke php som javascript dokument.

Tenk på php som en hybrid-fil. Siden alle dokumenter med fil-endelsen .php blir prosessert av server før den sendes til klient kan du bruke den til å vise hvilke som helst dokument. Hvis du for eksempel vil bruke php til å lage et dynamisk stilark (CSS), må du bare fortelle browser åssen fil denne skal tolkes som. Dette gjør du ved å plassere en kodesnutt i toppen av dokumentet:

<?php header("Content-type: text/css"); ?>

body {
background:#fff;
color:#333;
}
h1, h2, h3, h4 {
color:#00840;
}
blockquote {
color:#008400;
}

Dette dokumentet kan linkes som hvilket som helst annet css dokument:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilark.php" media="screen" />

Fordelene med slike css (evt andre) dokumenter begrenses bare av fantasien!

Lenke til kommentar

Takker alle for svar og jeg forstår dette nå heldigvis, var litt redd der en stund at jeg ikke kunne kombinere dette i samme dokument.

Må gi honnør til eMilt for ett meget godt og presist svar, det er viktig å lese spørsmålene godt før man svarer og at man gjerne tar opp innholdet i spørsmålet i selve svaret som eMilt her gjør.

Problemet var selvsagt det med å ha PHP og javascript i samme dokument, roten til problemstillingen var at jeg trodde filendelsen .js var viktig for javascript-dok. Derfor er det viktig for ett helhetlig svar og ta opp alle problemstillingene i spørsmålet som eMilt gjør, blant annet å nevne det med filendelsene.

Dette er IKKE for kritisere men for å rettlede dere som svarer på spørsmål fra nybegynnere som meg. Noen av dere er så hardbarket innen dette at dere tar enkelte ting for gitt som ikke er obligatorisk kunnskap for enkelte.

Uansett, da ble denne ihvertfall løst. Takker igjen for alle tilbakemeldinger kommer tilbake sikkert tilbake med flere spørsmål!!

PS. Dette er jo egentlig sinnsykt moro, det å skape grafikk med tekst og samtidig gjøre det interaktivt, lagre informasjon i databaser, etc

Lenke til kommentar

Bare hyggelig det :wee:

Helt enig med deg - PHP er så morro å jobbe med fordi det er så anvendelig, og det er alltid noe nytt man kan lære =) Bare å si ifra hvis du sitter fast med noe. Jeg skal prøve å hjelpe deg av beste evne :)

Emil

Lenke til kommentar
Bare hyggelig det :wee:

Helt enig med deg - PHP er så morro å jobbe med fordi det er så anvendelig, og det er alltid noe nytt man kan lære =) Bare å si ifra hvis du sitter fast med noe. Jeg skal prøve å hjelpe deg av beste evne :)

Emil

Kjempefint å høre, kommer nok med en del småproblemer ettehvert (som dette) som de fleste her kan svare på uten å bruke så mye som en eneste kalori.

Når siden min blir ferdig trenger jeg nok noen til å se gjennom koden og kommentere sikkerhet, løsninger, osv. Da blir det sikkert litt frem og tilbake men dette kommer da til å bli en betalt jobb.

Det jeg da trenger er noen med noen års erfaring med PHP, Javascript, CSS, HTML, AJAX, mm som føler seg sikker på dette.

Skal selvsagt prøve å gjøre dette så oversiktelig som mulig og det aller meste blir nok laget i funksjoner som kalles opp og er godt forklart. Blir nok ikke ferdig med dette før 1-2 år er gått men hvis du er intressert så send meg gjerne en PM med din bakgrunn innen webapps.

Målet med denne siden er enkelt å greit å skape masse besøk og grunnlag for reklameinntekter, det vil i en Betaperiode bli invitert spesielt intresserte for testing av siden. Senere vil de bli tilbudt en slags moderatorfunksjon (ikke ett forum) og går dette bra, vil det opprettes firma på dette og moderatorene vil bli lønnet.

Dette ligger selvsagt noen år frem i tid....

Lenke til kommentar

Høres ut som et kjempeprosjekt! :D

Skal ut til militæret i en halvannen uke, men etter det starter jeg på Høgskolen i Gjøvik hvor jeg skal ta bachelor i Medieteknologi, hvor jeg blant annet lærer om publiseringssystemer og applikasjoner på web + masse mer =) så det skal bli gøy! Har stor lidenskap til dette faget!

Du får gi meg beskjed om dette prosjektet går den veien du har tenkt, så stiller jeg gjerne som beta tester =) har ikke stor erfaring med back-end testing, ytelsestester osv. Bare på hjemmebasis og de applikasjonene jeg lager selv.

Lykke til skal du hvertfall ha! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...