xcyber Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) For ca 20 år siden fant jeg denne blykulen når jeg hentet sand ved ett grustak i Levanger kommune. Den har ligget i skuffen siden den gangen men har lurt på om det kunne være en kanonkule fra svenskekrigen? http://no.wikipedia.org/wiki/Den_dansk-sve...rigen_1808-1809 Er det noen her inne som vet om dette er en kanonkule? Eller hva slags kanoner dem brukte på denne tiden? Eller er dette noe helt annet? Kulen er ca 9,4 cm i omkrets. Vedlegger noen bilder.. Endret 6. april 2009 av xcyber Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Hvor mye veier den ca 115 - 120 gram.. har ikke digital vekt. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 1718 er vel det rikige årstallet hvis det er hva jeg tror da.. http://www.kildenett.no/artikler/2007/1175254208.41 Kanskje det var Armfeldt selv som fyrte av.. hehe Lenke til kommentar
MPC Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Ligner meir på ein musket kule enn kanon, siden dei ville vert større. Endret 6. april 2009 av MPC Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Regner med Gunfreak vet alt om dette. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg vil tro at viss der er noe våpen relatert så er det en muskett ball Ser ut som det kan være fra en krov kalibret muskett på .79cal eller mer Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Jeg vil tro at viss der er noe våpen relatert så er det en muskett ballSer ut som det kan være fra en krov kalibret muskett på .79cal eller mer geværkule? det må da være litt av ett gevær som kan skyte ut en slik kule! den tilsvarer vel ca 3 stk 12,7 kaliber i omkrets? Har du noen bilder av ett slikt våpen? Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 ligner jo veldig.. bare at disse kulene er blankere. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Naseby_musket_balls.jpg Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Kalibere er målt på tvers av kula så vitt jeg vet, altså en 12.7mm er ikke omkretsen men målt tverst over kula, altså hvor bred den er. Viss du tar kula og måler tvers over, hvor stor er den da Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Er det noen steder man kan få verifisert hva det er? i nerheten av lillestrøm eller oslo? Hadde vært morsomt å funnet ut.. kanskje våpenmuseum? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Som sagt, gi med diametern og ikke omkretsen, så er det lettere å finne ut om den er innen for riktig størrelse for en muskett Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Kalibere er målt på tvers av kula så vitt jeg vet, altså en 12.7mm er ikke omkretsen men målt tverst over kula, altså hvor bred den er. Viss du tar kula og måler tvers over, hvor stor er den da Jeg har ikke det verktøyet for å måle tvers over (brukte måleband i sted). ca 3,1 cm (legger kulen over målebåndet og ser ned på med ett øye Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Skal høre med naboen i morgen om han har en skyvelære jeg kan låne.. hvis han ikke har dratt på påskeferie.. så blir det helt nøyaktig. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 30+mm er for stort for en muskettball. Det kan enten være en ball for en så kalt arquebus à croc, det var en mellom ting mellom en kanon og en hånd holdt Arkebuse. Eventuelt om den veier så mye som 200+ gram kan det være for en så kalt butterfly kanon, det var ekstremt små kanoner med kuler på bare .5-1 pound kuler. Jeg vet ikke om de fantes i norge, og jeg tviler på at de var å få på tidlig 1700tallet, kanskje tidlig 1800. men for å være ærlig vet jeg ikke. Eller det kan rett og slett være noe som ikke har med våpen å gjøre i det hele tatt Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 30+mm er for stort for en muskettball. Det kan enten være en ball for en så kalt arquebus à croc, det var en mellom ting mellom en kanon og en hånd holdt Arkebuse. Eventuelt om den veier så mye som 200+ gram kan det være for en så kalt butterfly kanon, det var ekstremt små kanoner med kuler på bare .5-1 pound kuler. Jeg vet ikke om de fantes i norge, og jeg tviler på at de var å få på tidlig 1700tallet, kanskje tidlig 1800. men for å være ærlig vet jeg ikke. Eller det kan rett og slett være noe som ikke har med våpen å gjøre i det hele tatt ok.. takk for svar så langt gunnsjef hvis det er fra ett våpen må det stamme fra når armfeldt gikk gjennom trøndelag med sin hær. Men jeg skal ta med kula på jobb i morgen så får jeg kanskje veid den på posten og funnet ut hvor bred den er nøyaktig. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Vekt: 138 gram Bredde 34mm (litt slakk skyvelære på jobben.. skal se om det er forskjell med den fra fra naboen senere).. Ble du noe klokere nå på hva dette kan være? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Mer sannsynlig at det bare er et blylodd noen har mistet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Mer sannsynlig at det bare er et blylodd noen har mistet. Ja, det høres mer sansynlig ut. Den er for stor for en muskett ball og for liten og lett for en kanon kule(pluss at kanonkuler som oftest var laget av jern og ikke bly Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 (endret) nei ikke vet jeg.. høres litt rart ut at noen kunne ha brukt blylodd der jeg fant kula den gangen. lå litt under sanden som ingen har tatt i før og godt stykke fra bebyggelse/vei. vet iallefall at hvis jeg hadde brukt denne kula på en kanon ville den gjort stor skade men dem hadde vel ikke slike bærbare kanoner når armfeldt raida nedover trøndelag? kanskje det er en meteor? nei det er det ikke Endret 7. april 2009 av xcyber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå