Gå til innhold

Er dette en kanonkule fra 1808?


xcyber

Anbefalte innlegg

For ca 20 år siden fant jeg denne blykulen når jeg hentet sand ved ett grustak i Levanger kommune. Den har ligget i skuffen siden den gangen men har lurt på om det kunne være en kanonkule fra svenskekrigen? http://no.wikipedia.org/wiki/Den_dansk-sve...rigen_1808-1809

 

Er det noen her inne som vet om dette er en kanonkule? Eller hva slags kanoner dem brukte på denne tiden?

Eller er dette noe helt annet? :)

 

Kulen er ca 9,4 cm i omkrets.

 

Vedlegger noen bilder..

post-103735-1239038052_thumb.jpg

post-103735-1239038092_thumb.jpg

post-103735-1239038169_thumb.jpg

Endret av xcyber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil tro at viss der er noe våpen relatert så er det en muskett ball

Ser ut som det kan være fra en krov kalibret muskett på .79cal eller mer

 

 

geværkule? det må da være litt av ett gevær som kan skyte ut en slik kule! den tilsvarer vel ca 3 stk 12,7 kaliber i omkrets? :)

 

 

Har du noen bilder av ett slikt våpen?

Lenke til kommentar
Kalibere er målt på tvers av kula så vitt jeg vet, altså en 12.7mm er ikke omkretsen men målt tverst over kula, altså hvor bred den er.

Viss du tar kula og måler tvers over, hvor stor er den da

 

Jeg har ikke det verktøyet for å måle tvers over (brukte måleband i sted).

ca 3,1 cm (legger kulen over målebåndet og ser ned på med ett øye :)

Lenke til kommentar

30+mm er for stort for en muskettball.

 

Det kan enten være en ball for en så kalt arquebus à croc, det var en mellom ting mellom en kanon og en hånd holdt Arkebuse.

 

Eventuelt om den veier så mye som 200+ gram kan det være for en så kalt butterfly kanon, det var ekstremt små kanoner med kuler på bare .5-1 pound kuler.

Jeg vet ikke om de fantes i norge, og jeg tviler på at de var å få på tidlig 1700tallet, kanskje tidlig 1800. men for å være ærlig vet jeg ikke.

 

Eller det kan rett og slett være noe som ikke har med våpen å gjøre i det hele tatt

Lenke til kommentar
30+mm er for stort for en muskettball.

 

Det kan enten være en ball for en så kalt arquebus à croc, det var en mellom ting mellom en kanon og en hånd holdt Arkebuse.

 

Eventuelt om den veier så mye som 200+ gram kan det være for en så kalt butterfly kanon, det var ekstremt små kanoner med kuler på bare .5-1 pound kuler.

Jeg vet ikke om de fantes i norge, og jeg tviler på at de var å få på tidlig 1700tallet, kanskje tidlig 1800. men for å være ærlig vet jeg ikke.

 

Eller det kan rett og slett være noe som ikke har med våpen å gjøre i det hele tatt

 

 

ok.. takk for svar så langt gunnsjef :)

 

hvis det er fra ett våpen må det stamme fra når armfeldt gikk gjennom trøndelag med sin hær.

 

Men jeg skal ta med kula på jobb i morgen så får jeg kanskje veid den på posten og funnet ut hvor bred den er nøyaktig.

Lenke til kommentar

nei ikke vet jeg.. høres litt rart ut at noen kunne ha brukt blylodd der jeg fant kula den gangen. lå litt under sanden som ingen har tatt i før og godt stykke fra bebyggelse/vei.

 

vet iallefall at hvis jeg hadde brukt denne kula på en kanon ville den gjort stor skade men dem hadde vel ikke slike bærbare kanoner når armfeldt raida nedover trøndelag?

 

kanskje det er en meteor? nei det er det ikke :)

Endret av xcyber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...