Gå til innhold

Anmeldelse: Resistance: Retribution (PSP)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jeg personelig vendetta mot Sony? Hvordan får du det til å stemme? Om du og har sett hyller jeg spill som God of War og ikke minst Shadow of the colossus blant de beste spillene laget. Hvis jeg har personelig vendetta mot Sony hvorfor hyller jeg PS2 spill da?

Og tråden du linker til var ment som en diskusjon rundt Lyd & Bilde's reportasje rundt Blu-Ray spilleren til PS3.

Hehe, nei lille gutt, du må nok lengere ut på landet med det tullet der, jeg er ikke noe fan av noen enhet, jeg driter i hva som står på konsollen, jeg bryr meg mer om spillet som står i konsollen og underholdningen som kommer frem på skjermen. kanskje flere burde tenke slik?

Lenke til kommentar

Fordi det er mer eller mindre kun i Sony anmeldelser at folk får av skaftet grunnet karakteren og begynner å linke til andre siders omtaler og slenger dritt til den som har skrevet omtalen.

Derfor jeg sier at karakter burde vært fjernet helt og holdent, det eneste det skaper er irritasjon og krangling. Les omtalen, døm selv hva du mener, la det være med det. Anmelder har sin fulle rett til å ha sitt syn på spillet, så lenge det er velbegrunnet er det ingen ting galt med det. Hva andre sider sier er irrellevant for Tek.no's omtale av spillet, de har like fult lov å ha sin mening som Gamespot har sin. ingen av dem tar feil, ingen av dem har rett. Det er subjektive meninger i fri flyt. Lev med det og slutt med sutring over "dårlig" karakter.

Lenke til kommentar

Så, da har jeg fått muligheten til å prøve ut spillet selv og danne meg en mening om det.

Det stemmer nok at kontrollsystemet ikke ligner på en fps som muligens anmelder er vant til på pc, men det fungerer faktisk ganske så bra. Kan være kronglete å bli vant til, men det er fult mulig å bruke det taktisk.

Det er også fult mulig å "strafe" fiender og man kan også se at fiendene faktisk sikter utifra den rettningen du går mot (gjetter hvor du kommer til å være) og dette kan utnyttes for å unngå skuddene deres.

Er ikke enig med anmelder når det gjelder historien. Den funker for meg i alle fall og er definitivt grei så lenge man ikke har dømt den nedenom og hjem på forhånd.

Finner det underholdende og fengende, og kommer nok til å spille igjennom det et par ganger for å låse opp de ekstra godene.

Liker også "infected" modusen som er mulig om du har ps3 og resistance 2.

Lenke til kommentar
Skal man nå si at du ikke vet hva du snakker om? At anmelder vet mye bedre enn deg? Eller skal vi respektere din subjektive mening?

Det kan du jo helt sikkert bare si, men alle som har spilt litt PSP vil da vite at du ikke har snøring på hva du prater om.

Noe tidligere i tråden så stiller jeg et direkte spørsmål til anmelderen om hans erfaring med plattformen.

Jeg er overbevist om at hvis du hadde satt en person med erfaring fra PSP og som har spilt det som finnes av titler innen sjangeren på plattformen ville ha laget en vesentlig annerledes anmeldelse enn det vi nå har fått.

Da har språket og "dybden" i anmeldelsen forferdelig lite å si.

Analogien min om å sette en klassisk interessert musikkjournalist til å anmelde rock illustrerer dette meget godt.

Nå har jeg selv fått spillet i posten, så nå skal jeg spille gjennom det før jeg diskuterer det mer. ;)

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Huff...hvorfor kan man ikke sette folk som har spilt Resistance spillene til å spille spin-off spill?

"Resistance: Fall of Man gjorde det visstnok bra da det ble utgitt til Playstation 3 (kanskje fordi det tidligere fulgte med maskinen, hva vet jeg)"

"Spillet begynner med å fortelle om vår helt James og hans eventyr under felttoget mot den invaderende Chimera-hæren, som fant sted på femtitallet en gang (jeg må ha vært syk da vi gjennomgikk det i historietimene på skolen)."

Jeg tviler på at anmelder er en fast PSP-spiller og i det hele tatt har satt seg inn i Resistance-universet.

Denne anmeldelsen mangler rett og slett troverdighet. Tror jeg heller lytter til folk som spiller spill på heltid.

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar
Har ikke påstått noen ting, men jeg tror jeg velger å høre på en utdypet velskrevet omtale fremfor noen løse setningern skrevet på et forum :)

Og så har jeg heller ikke skrevet disse få linjene for å tilfredstille deg, men siden du spør så pent :

http://www.spill.no/default.aspx?section=a...&id=2578493 / Norsk site.

http://www.gamereactor.no/anmeldelser/1169...3A+Retribution/ Norsk site.

http://psp.ign.com/articles/960/960711p1.html Ign , Engelsk.

Så spørs det om det du egentlig mente er " Jeg vil heller lese slakt av Sony spill og flire av de som ikke er enige med anmelder" .

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Takk for ytterlige tilbakemeldinger, folkens. Orker ikke å svare på alt, men jeg kan jo nevne at jeg har drevet med spill i godt over tjue år nå og mener selv jeg har litt peiling. Veldig synd at ikke omtalen min sto i forhold til hva noen av dere forventet av Retribution, men det er faktisk ikke derfor jeg skriver omtaler av spill. Det som er hele poenget med å skrive en spillomtale er å gi leseren et godt inntrykk av hvordan spillet oppleves for anmelderen, verken mer eller mindre. Det er irrelevant om spillet er blant det beste som finnes til PSP (noe jeg selv vet at Retribution ikke er), eller om kontrollsystemet klarer å etterligne det man er vant til fra TV-konsoller; det eneste som er relevant er hvor bra spillet oppleves på egne premisser.

Bend har prøvd å stappe inn mye av det samme gameplayet som i PS3-utgavene av Resistance på en PSP, og siden det funka dårlig har de laget et kontrollsystem som gjør opplevelsen flat og kjedelig. Dette var hva jeg skrev i omtalen, og dette er hva jeg mener om Retribution; hvilken serie spillet inngår i, hvilken plattform det er til, hvem som har laget det og hvor mange kyr som døde i løpet av utviklingsprosessen faller alle inn under kategorien kalt "irrelevante faktorer".

Om du er uenig i det jeg sier så har jeg så klart ikke noe å si på det; det betyr ikke noe annet enn at vi har et forskjellig syn på samme sak. Hadde vært artig om flere enn meg kunne innsett akkurat dette.

PS: Bare for å oppklare: Jeg har spilt demoen av Resistance: Fall of Man. Det frista ikke til gjentagelse, for å si det sånn.

Endret av TryggveS
Lenke til kommentar
Det kan du jo helt sikkert bare si, men alle som har spilt litt PSP vil da vite at du ikke har snøring på hva du prater om.

Noe tidligere i tråden så stiller jeg et direkte spørsmål til anmelderen om hans erfaring med plattformen.

Jeg er overbevist om at hvis du hadde satt en person med erfaring fra PSP og som har spilt det som finnes av titler innen sjangeren på plattformen ville ha laget en vesentlig annerledes anmeldelse enn det vi nå har fått.

Da har språket og "dybden" i anmeldelsen forferdelig lite å si.

Analogien min om å sette en klassisk interessert musikkjournalist til å anmelde rock illustrerer dette meget godt.

Nå har jeg selv fått spillet i posten, så nå skal jeg spille gjennom det før jeg diskuterer det mer. ;)

-KJ

Jeg velger mye heller å høre på en person som vinkler spillene med både negative og positive sider fremfor en person som åpenlyst oser av tilhørlighet til en side og kun nevner negative sider i en bisetning til slutten. Skal jeg velge spill velger jeg spill utfra personer som lyser mest objektivitet i en subjektiv omtale fremfor en person som forsøker å være objektiv men som feiler totalt og lyser gjennom med tilhørlighet.

Hvem som omtaler spillene har lite for seg, de som kjører omtaler er som oftest spillintereserte med mulighet for at de liker en spesiell sjanger, men de aller fleste ser ut til å ha forkjærlighet for spillene og ikke sjangere. Derfor synes jeg ikke analogien din holder særlig mål, skal en filmanmelder med forkjærlighet for Action bli gitt forbud om å omtale f.eks "Click" med Adam Sandler fordi han foretrekker action? Som oftest risikerer man at personer med forkjærlighet for en spesiell ting blir blind for feilene og dermed gir en unøyaktig beskrivelse og et skjevt bilde av realiteten. En person uten disse bilndesonene vil derimot se dem med en gang og kunne beskrive dem. Det er det omtaler er ment å være, et nyansert bilde av spillet, ikke en tusensiders pjattseksjon med forgudninger.

Og så har jeg heller ikke skrevet disse få linjene for å tilfredstille deg, men siden du spør så pent :

http://www.spill.no/default.aspx?section=a...&id=2578493 / Norsk site.

http://www.gamereactor.no/anmeldelser/1169...3A+Retribution/ Norsk site.

http://psp.ign.com/articles/960/960711p1.html Ign , Engelsk.

Så spørs det om det du egentlig mente er " Jeg vil heller lese slakt av Sony spill og flire av de som ikke er enige med anmelder" .

Ja der har man flere omtaler, er dette da "fasiten"? Ser du ikke selv at det du linker er subjektive meninger og oppfatninger av spillet, ikke objektive meninger. Det er ingen objektive meninger i en omtale, det er fult og holdent anmelders oppgave å si sin oppriktige mening, om den stemmer med din mening eller andre omtaler er like irrellevant som hvilken farge det er på Jens Stoltenbergs underbukse, det er en persons mening du linker til for å "klinke ut" en annen persons mening. Ser du ikke hvor idiotisk det blir? Samtidig som du angriper Tek.no's omtale som dårlig hyller du andre omtaler som "bra", ser du ikke hvor teit dette blir, du snakker mer i 2 tunger enn hva Siv jensen klarer, kjempebra jobba, trodde ikke det var mulig.

Spør deg selv, hva vil du gjøre, lese fanboysladder eller nøyanserte omtaler. Jeg tar til takke med nøyanserte omtaler tusen takk så får du holde deg til pjattet selv. Og før du begynner med det forbanna "Du er sonyhater" tullet, jeg driter en lang kabel i merked på konsollen, jeg bryr meg 100% om spillene. Kanskje andre burde tenke sånn og...

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Du har drevet med spill i 20 år og testa demoen til RFOM ... da regner jeg med at du ikke har spilt R2 ... og nå anmelder du en spinoff til Resistance...jaha

Selv har jeg bare masse fritid og har spilt gjennom Haze, Heavenly Sword og mange andre spill som har fått laber kritikk fordi jeg er spillinteressert. Noe jeg forventer at spillanmeldere gjør for utvikle sin kritiske sans.

Ett fett om man har forkjærlighet for en sjanger eller ikke. Har du integritet og "kompetanse" så gjenkjenner du et bra spill uansett. Hvis anmelder hadde spilt Resistance-spillene (fullt og helt) og syntes at de var dårlig, så er det en helt ok sak.

Og det ville gitt denne anmeldelsen mer tyngde og troverdighet.

Lenke til kommentar

Da har jeg spilt gjennom spillet.

Og jeg kan med hånda på hjertet si at en anmelder som velger å trekke frem kontrollene på dette spillet som noe negativt da neppe har spilt veldig mye innen sjangeren.

Dette er kontrollene fra de tidligere titlene med samme grafikkmotor, men med små justeringer som gjør at det fungerer enda bedre. Alt jeg behøvde å gjøre var å stille litt på hastigheten på siktestyringen, og så fungerte dette nesten like bra som to analogstikker.

Ellers så kan jeg vel si meg litt enig i at hovedpersonen er noe enerverende. Storyen synes jeg derimot er både underholdende og til tider spennende. Det er åpenbart ikke noe stort dramaturgisk verk det er snakk om, men det har man da heller aldri hatt til plattformen. (IMO)

Grafikken er som forventet meget bra. Stort sett bra animasjon og mange kule kulisser med mye å utforske. Variasjonen kunne helt klart ha vært større, men det er kun et par plasser i spillet at man får pusterom til å tenke seg nok om til å innse det.

Det største ankepunktet jeg kan finne med denne tittelen er den totale mangelen på originalitet. Det er safe repetering av utprøvde oppskrifter hele veien. Mangelen på konkurranse innen sjangeren på denne plattformen gjør allikevel dette spillet til noe av det beste du får.

8/10 fra meg.

-KJ

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...