Gå til innhold

Fotoutstyr til ferien, objektiv og filter

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Skal på tur til Vietnam i sommer, og trenger noe ekstra fotoutstyr. Har fra før D300 med nikon 18-200 VR, og det er dette objektivet jeg for det meste har tenkt å bruke.

Men det objektivet er ikke akkurat lyssterkt, så jeg så for meg at det kunne være lurt med et objektiv som jeg kan bruke når det er mørkere om kvelden, f.eks om jeg vandrer rundt på kveldstid i en by eller slikt. Det var irriterende mye å velge mellom til FX kameraer i forhold til DX ser jeg, men etter å ha lett littegrann lurte jeg på om det kunne være en god ide å kombinere 18-200 min med:

Nikon Nikkor AF-S 35mm f/1,8G DX ca 2000,-

eller..

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM ca 4000,-

I tillegg har jeg vurdert å heller kjøpe et FX objektiv f.eks Nikkor AF-D 35mm f/2.0 siden jeg ikke ser helt bort fra at jeg en gang kan oppgradere til FX kamera.

(Foreslå gjerne andre alternativer også hvis det er noe jeg har oversett)

Men jeg er litt usikker på hva som er lurt å gjør. De DX objektivene er ikke så altfor dyre heller, selv om sigmaen koster det dobbelte. Jeg har aldri prøvd objektiver med så god lysstyrke før. Er det ekstra 0,4 viktig og forsvarer prisforsjellen og/eller bildekvalitet ?

I tillegg har jeg lyst å prøve meg med noen filter på objektivet jeg har. Tenker på polariseringsfilter og gradert gråfilter, for å få litt mer trykk i bildet og kanskje klare noen bedre bilder med sollys etc. Er dette noen bra valg? :

B+W 72 mm Circular Polarizer Slim Glass Filter ca 450kr

B+W 72mm Graduated Neutral Density Gray 502 Filter ca 450,-

Er så mange benevnelser på disse filterne, Multicoated resistant, warm, etc. ting jeg ikke vet om har betydning ? Og hvor stor styrke trenger jeg på et GND filter for å ta bilder med skarp himmel eller solnedgang etc ? Holder 4x, eller er det nødvendig å ha 8x ? Jeg spør siden jeg aldri har testa før, og litt unødvendig å kjøpe begge deler =)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et fastobjektiv i normalområdet (og tilogmed litt under) er veldig praktisk å ha.

Utifra tester er ikke bokeh'n du oppnår med Nikon AF-S 35mm f/1,8G det helt store (ikke så myk og fin), selvom objektivet helt klart er anvendig og gir mye for pengene. Har du pengene, så kjøp Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM ca 4000,-

Jeg har selv sistnevnte (til Canon), og er veldig fornøyd. På Nikon blir det hakket videre, noe jeg faktisk ikke ser på som noen ulempe til ditt bruk. I ettertid kunne jeg selv ha tenkt meg noe en anelse videre.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg var nylig i Kambosja og Vietnam på ferie, og en av de brukte kun D80 og 18-200mm. Så strengt tatt trenger du ikke mer.

Det kan dog være en ide å komplementere med et mer kompakt og lyssterkt objektiv.Og da gir 35mm f/1.8 mye for pengene.

Men jeg hadde nok vurdert å kjøpe 30mm f/1.4 istedet. 1 blender ekstra kan være forskjellen mellom bilde eller ikke. edit: at den også er litt videre er heller ingen ulempe.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sigmaen er jo noe lyssterkere ja, og hvis det er et merkbart steg, i tillegg til litt videre så heller jeg litt mot sigmaen for øyeblikket.

Eneste jeg ser er veldig blandete kritikker, hvor den ene etter den andre klager på vanskelig fokusering,middelmådig skarphet etc. Ken Rockwell slaktet den også, ikke at hans meninger bør tas alvorlig alltid men.. Andre roser den opp i skyene

@Tomsi42, Såvidt jeg husker hadde du en tråd for en stund siden før du dro til Vietnam ? Det var antakeligvis ikke du som brukte 18-200, hvis jeg ikke husker helt feil så falt ikke mine råd i god jord =)

Var turen bra forresten ?

Vi skal kjøre Vietnam på langs på scooter, så konstant skifting av objektiver klarer jeg meg uten =)

Lenke til kommentar

AFAIK er den Sigmaen litt lik Nikons gamle 35/1.4: du bør kjenne den godt for å kunne utnytte den skikkelig. Uten å ha mye erfaring med den er den så vidt meg bekjent god, men har noe tvilsom skarphet i kantene, særlig ved store blendere. Feilfokusering er ofte et problem med Sigma, men lett å fikse.

Ken skal du ignorere når det gjelder dette objektive, han har Sigmafobi. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
AFAIK er den Sigmaen litt lik Nikons gamle 35/1.4: du bør kjenne den godt for å kunne utnytte den skikkelig. Uten å ha mye erfaring med den er den så vidt meg bekjent god, men har noe tvilsom skarphet i kantene, særlig ved store blendere. Feilfokusering er ofte et problem med Sigma, men lett å fikse.

Ken skal du ignorere når det gjelder dette objektive, han har Sigmafobi. :)

Mener å ha lest en eller annen plass (etter å ha lest gjennom ørten reviews) at sigmaens AF problem skal ha blitt løst ? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette ?

Hvordan er det feilfokus problemet lett å fikse C₈H₁₀N₄O ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Da kjøpte jeg sigmaen siden jeg fikk den ganske rimelig (2800,-) og håper at jeg blir fornøyd med den. Takk for alle inspill. Blir spennende å prøve dette på kveldstid.

Da kjøper jeg en step-up ring til objektivet og så kan jeg bruke de to filterne også, hvis ingen hadde noen kommentarer til dem ?

Jeg tok et par kjappe tester innendørs nå, og det ser da ut som den fokuserer riktig også =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...