Gå til innhold

Anbefaling hovedkort med brukbar onboard RAID-kontroller

Nettulf

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om noen har anbefaling til et hovedkort med integrert RAID-kontroller for 6 S-ATA disker?

Regner ikke med samme ytelse som et dedikert kontrollerkort, all den tid de koster minst det dobbelte av et hovedkort, men hvor stor forskjell er det?

Er stort sett alle hovedkort med integrert RAID-kontroller for 6 disker like på dette punktet?

Skal brukes til en enkel fil-server for lagring av mediafiler. Ønsker å begynne med 4x1Tb disker med mulighet til å koble på 2 stk til senere.

Skal ha operativsystemet på en egen disk, og det blir vel mest aktuelt å kjøre lagringsdiskene i RAID 5 om jeg ikke tar helt feil?

Gbit nettverk er også et krav. Integrert skjermkort er kjekt, men ikke nødvendig.

Så er det noen som har tips å komme med?

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke.

Sett heller opp software-raid i OS enn å bruke onboard-opplegget.

Online expansion (legge til ekstra disker i raidet) tror jeg ingen integrerte løsninger har mulighet for.

Bare kjøp det billigste du finner med nok SATA-porter og integrert skjermkort, alle nyere hovedkort har gigabit NIC.

Lenke til kommentar

Finnes ikke?

Jeg finner nå ganske mange da.... Regner jo med at om de har et onboard RAID system, så skal det fungere vel.....

Er som sagt klar over forskjell i ytelse, men så lenge det virker og er stabilt så er nok jeg fornøyd.

Har jo f.eks. dette kortet som har 2+6 S-ata kontakter, der den kontrolleren for 6 disker støtter flere typer RAID.

Var noe slikt jeg var på jakt etter, og lurer på hvilke av de onboard kontrollerne som er best.

Nettulf

Lenke til kommentar
Er som sagt klar over forskjell i ytelse, men så lenge det virker og er stabilt så er nok jeg fornøyd.

Der har du problemet, det er hverken brukbart, virker eller stabilt, raid5 på slike integrerte løsninger vil jeg kalle galskap.

(Kommer nok mange som er uenige med meg her, men har selv utviklet og maintainet slik firmware og det er ikke akkurat noe det blir lagt mye arbeid i.).

Mitt tips er fortsatt å gå for det billigste du finner innenfor dine krav og sette opp software-raid i OS.

Lenke til kommentar

Om jeg alikevel vil gå for et hovedkort med onboard kontroller, kobler til 4-6 disker på 1Gb og lar dette rusle å gå med RAID5 oppsett..... Hva er det størst mulighet for at kan skje?

Ting går tregt, er ustabilt med behov for restart eller at data blir tapt?

Og hvor stor er muligheten for at dette skjer med en billig onboard kontroller, kontra en dedikert kontroller, eller et software RAID?

Nettulf

Lenke til kommentar

Det som veldig ofte skjer er at firmwaren mister tellinga over hvor ting skal stripes og ALT blir korrupt. Da er data borte vekk.

Både software-raid og dedikerte kontrollere blir det brukt masse tid på å maintaine og utvikle, så der er problemet så godt som ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...