Gå til innhold

Windows 7-server klar i 2009

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men Windows 7 og Windws Server 2008 R2 er basert på samme kildekode.

Men? Altså i motsetning til noe?

Hvis det er Vista vs Win7 du sikter til så er de også basert på samme kildekode.

Win7 har vist seg å være et bra produkt!

Rettelse: Det vil vise seg etter lanseringen senere i år om Win7 blir et så bra produkt som betaene gir inntrykk av per dags dato. (Var det ikke Digi eller ITavisen som beskrev Win7 beta som fantastisk stabil siden den bare kræsjet litt i løpet 5 timers brukstid?)

Rudde93: Det er stort sett bare desktopversjonene av Windows som blir tregere etter hvert. (Med unntak av en del bugs som har blitt rettet i serverversjonene)

Lenke til kommentar
Vil denne kunne kjøre 24/7 uten å bli tregere som linux?

Kan si at Linux har ikkje en sjanse :!:

Har brukt betaversjonen av Windows server 2008 R2 siden den ble lagt ut samtidig som Win 7 på microsoft siden sider.

Jeg er veldig fornøyd med R2 :) En av tingene som er forbedret i forhold til eldre versjoner er diskytelse. Dette merket jeg godt da jeg testet de største arrayene mine :)

Gikk fra ca 800 MB/s lesehastighet på raid-5 arrayet mitt til ca 900 MB/s lesehastighet :) Dette var fra Server 2008 til 2008 R2 :)

Server 2008 R2 kommer bare i 64 bit og støtter beskjedene 256 cpu'er eller tråder :p

Lenke til kommentar

Server 2008 R2 kommer bare i 64 bit og støtter beskjedene 256 cpu'er eller tråder :p

Nesten en promille av hva GNU/Linux foreløpig har klart å skalere til. :) Er det et felt GNU/Linux tåler å bli utfordret, er det innen server/HPC-markedet...

Lenke til kommentar
Hmm.. Tenkte på over lengre tid..

Windows har jo hatt dette minnelekk problemet som gjør systemet tregere og tregere

Så til slutt må du resterte..

Er dette borte i Win 7?

Jeg lar laptoppen i stua stå på 24/7, er usikker på oppetiden er nå. Men jeg har ikke lagt merke til noe dårligere ytelse nå enn etter restart.

Lenke til kommentar

Men la oss slutte å diskutere linux her. Her er det Server 2008 R2 som gjelder :)

Server 2008 r2 konkurerer kanskje ikkje med Linux når det gjelder klusteroppsett. Det kule med server r2 er at man har en fullverdig server som man kan spille spill på den :thumbs:

Lenke til kommentar

Glimrende at de kutter ut 32bit. Det vil nok sette litt fortgang i 64bit-støtten. (Noen vil selvsagt bli sure fordi akkurat deres applikasjon har problemer på 64bit OS.)

Støtte for 256 prosessorkjerner (inkl. virtuelle) er bra, men det er vel fortsatt ikke på høyde med det brukere av Suse ES og Red Hat EL hadde for ~8 år siden?

Jaha? Hva baserer du den påstanden på?

Lenke til kommentar
Det kule med server r2 er at man har en fullverdig server som man kan spille spill på den :thumbs:

Hehe, hvilken relevans har det?

"Det kule med klassiske gitarer er at man kan bruke gitarstrengene som eggedeler - hvor kult er ikke det?" - joda kjemperelevant :roll:

Lenke til kommentar

At alle utgavert av dette er snakk om en R2 har vi vel skjønt lenge før det begynte å materialisere seg.

WIn7 ferdig utviklet i juni, hva innebærer "ferdig utviklet" her. Klar for RTM eller koding låst?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Microsoft vil trolig snart slippe lanseringskandidaten for Windows 7, og systemet skal være ferdig utviklet i juni dersom alt går etter planen.

Håper da virkelig ikke at dette stemmer. De må da fortsette å utvikle på Windows 7 og komme med oppdateringer osv? Hvis dette stemmer tror jeg at jeg holder meg til Vista.

Realiteten er vel egentlig at det er "godt nok" til å selges i juni...

Endret av icc
Lenke til kommentar
Microsoft vil trolig snart slippe lanseringskandidaten for Windows 7, og systemet skal være ferdig utviklet i juni dersom alt går etter planen.

Håper da virkelig ikke at dette stemmer. De må da fortsette å utvikle på Windows 7 og komme med oppdateringer osv? Hvis dette stemmer tror jeg at jeg holder meg til Vista.

Realiteten er vel egentlig at det er "godt nok" til å selges i juni...

De kommer nok ikke til å slutte videreutvikling (bugfixer, patching av sikkerhetshull osv.) før om en god del år. Med "ferdig utviklet" vil det enten være snakk om RTM (Release To Manufacturing, altså at MS anser produktet for å være ferdig for slipp til butikker/OEMs), eller kodefrys, der en slutter å kode, og fokuserer på testing, feilretting, markedsføring og forberedelser til RTM. Er det kodefrys, vil RTM antageligvis følge et par-tre mnd. senere. :)

Lenke til kommentar

Glimrende at de nå ENDELIG faser ut 32bit, så blir det enklere for oss som jobber med IT å TVINGE kundene våre til å oppgradere systemene sine... (eller ikke, det som kommer til å skje i praksis er vmware lignende løsninger eller enda værre kvasi 64 til 32bit emulering.)

Problmet er sjelden med løpende oppdatert programvare, da man gjerne betaler X antall tusen i året for at de skal støtte det nyeste innen server os ol. Men at bedrifter sitter med steingamle programvare som i sin tid ble skrevet til win9x

Jeg håper at win7 server enten støtter dette via emulering, så slipper jeg å sette opp en server med wmvare eller lignende for å kjøre opp f.eks server 2003. for å kjøre spesi løsninger som enten ikke lar seg oppgradere eller er for dyre å oppgradere.

Lenke til kommentar
Er det et felt GNU/Linux tåler å bli utfordret, er det innen server/HPC-markedet...

Tja... vil si Windows er minst like god på serversiden som Linux.

Ta f.eks. IIS vs Apache - IIS er langt sikrere en apache

Exchange vs ... tja.. postfix? - funksjonalitet? Her er Exchange hav foran andre løsninger.

SQL vs MySQL - SQL 2008 gruser MySQL på ytelse ...

HyperV vs. VMWare vs. Xenserver - Allerede i v.1 er HyperV stort sett på høyde med andre løsninger.

Terminalserveren på 2008 R2 knuser hva som helst, selv i beta.

DNS, DHCP osv fungerer like stabilt på en Windows server.

Det eneste stedet Linux garantert er bedre er på nettverk/routing, så som brannmur er Linux LANGT bedre en det håpløse forsøket fra M$ med ISA server.

Støtte for 256 prosessorkjerner (inkl. virtuelle) er bra, men det er vel fortsatt ikke på høyde med det brukere av Suse ES og Red Hat EL hadde for ~8 år siden?

Vel.. Red Hat EL 3.0 hadde støtte for 32 CPU'er og 64GB minne. W2k3 server støttet 32 32bit's CPU'er og 64GB minne eller 64 64bit's CPU'er og 1TB minne. What's your point?

Glimrende at de nå ENDELIG faser ut 32bit, så blir det enklere for oss som jobber med IT å TVINGE kundene våre til å oppgradere systemene sine... (eller ikke, det som kommer til å skje i praksis er vmware lignende løsninger eller enda værre kvasi 64 til 32bit emulering.)

Problmet er sjelden med løpende oppdatert programvare, da man gjerne betaler X antall tusen i året for at de skal støtte det nyeste innen server os ol. Men at bedrifter sitter med steingamle programvare som i sin tid ble skrevet til win9x

Jeg håper at win7 server enten støtter dette via emulering, så slipper jeg å sette opp en server med wmvare eller lignende for å kjøre opp f.eks server 2003. for å kjøre spesi løsninger som enten ikke lar seg oppgradere eller er for dyre å oppgradere.

Det meste av win9x software går jo faktisk bra på 2008Server x64, det er type win 2000 som begynner å sjekke plattform og som skal skrive til registret etc som begynner å få problemer, og mange norske programmerere vil få problemer. Vet ikke hvor mange jeg har snakket med.. "ja du må iallefall slå av UAC og være administrator" "for å kjøre programmet?" "Ja denne elendige Vista'en!"

Men neste utgave av softgrid skal støtte 64bit's arkitektur og da vil trolig den også kunne emulere 32bit på en god måte + typisk win98/2000 støtte.

Gode programmer vil uansett kjøre på f.eks. sql server som er arkitektur uavhengig og derfor kun være avhengig av klienten kjører 32bit eller at den skrives om. Kjører allerede 64bit på masse servere, også TS'er uten problem.

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Hmm.. Tenkte på over lengre tid..

Windows har jo hatt dette minnelekk problemet som gjør systemet tregere og tregere

Så til slutt må du resterte..

Er dette borte i Win 7?

Var da en nokså bastant påstand - selv om jeg ikke skal blankt nekte for at det er tilfellet med enkelte tilskudd, gjelder det langtifra hele Windows-familien. Jeg har brukt både 2003 og 2008-server i flere år, hvor jeg aldri har måtte restarte noen av boksene pga. lave systemressurser (liten tilgang på minne). Ergo mener jeg det blir feil å spørre om det er borte i Win 7 (med forbehold om at vi diskuterer server-OS), ettersom ingen av forgjengere har slitt med dette.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...