Trikrin Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Tanker om hva som skal til for å få best mulig ytelse på SSD-disker? Har et par stk disker, og tenker da på settings både i Vista, og størrelse på blockene. Tanker? Defragmentering er vel ingen vits? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Defragmentering er kjempefint, om du har lyst til å ødelegge ssd-diskene dine. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Har ikke så veldig lyst å ødelegge SSD-diskene mine :-) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Les og spør som SSD her, så kommer du garantert i mål Guide/diskusjon for bruksområder av SSD https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854 Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Den er jo rimelig uoversiktilig den tråden da. Hvis noen kunne sammenfatte alle erfaringer i en post, hadde det vært knall! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Den er jo rimelig uoversiktilig den tråden da. Hvis noen kunne sammenfatte alle erfaringer i en post, hadde det vært knall! Det er Gullars sin jobb. Han har fått en smørbrødliste om ting som ønskes å legges inn i første post. Hvis du spør Gullars, så kommer det garantert en givende svar til deg Gullars heter nesten SSD til etternavn :!: Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Haha Nizzen Det hadde vært fint med litt spesifik informasjon. "Et par stk SSD" kan være alt fra OCZ Core til Intel x25-E, og forskjellen på hva man trenger og burde eller kan gjøre er ganske stor. Siden de aller fleste har kjøpt vertex i det siste tar jeg utgangspunkt i det, og at du har 2 stk i raid-0. Det ville også vært fint å vite hvilken kontroller du har koblet de til, ut fra statestikk går jeg ut fra du har ICHxR. Med disse antagelsene er rådene for Vista: MUST: Skru av autodefragmentering Burde: Skru av indeksering, superfetch, og pagefile hvis du har nokk RAM (3-4GB). Kan (for å frigjøre mer ytelse): Flytt temp og download mapper til en annen harddisk. Andre instillinger: Partisjon allignment er unødvendig, siden vista setter denne til 1024kb automatisk, og det fungerer helt fint for 2x vertex i raid-0. Clusterstørrelsen trenger du heller ikke tenke på, vista setter denne automatisk til 4kb, som er optimalt for SSD. Det punktet der du kan gjøre litt tweaking er Stripe Size, her kan du teste: 64kb, 128kb, og 256kb. Det er også noen som er av den oppfatning at x25-M klarer å holde seg raskere i "brukt" tilstand dersom man ikke tildeler all plassen til partisjoner, men lar 5-10% forbli uten partisjon, siden OS da ikke får tak i det, og kontrolleren kan bruke dette til mer effektiv wear-leveling. OG: sørg for at cache mode står som WRITE-THROUGH og ikke write-back. Write-back er ment hovedsaklig for snurredisker i raid-5, og har gitt degradert ytelse fra SSD-raid. Hvis du ikke har 2 vertex i raid-0 på Intel ICHxR, så skriv hva du har, så skal jeg oppdatere tips. Jeg holder på å skrive en oppdatering til førsteposten i SSD-tråden, men det er så mye informasjon at det tar veldig lang tid, og jeg har hatt en del å gjøre på universitetet Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 OG: sørg for at cache mode står som WRITE-THROUGH og ikke write-back. Write-back er ment hovedsaklig for snurredisker i raid-5, og har gitt degradert ytelse fra SSD-raid. Hvor setter man cache mode? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Normalt BIOS (for raidet, alså ikke hovedkortets BIOS). Det er også mulig du kan finne det under disk-instillinger for raidet i windows. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Har faktisk et par X-25 disker i Raid 0 :-) Takk for at du oppdaterer tips :-) Hvor mye høyere ytelse kan man egentlig forvente i forhold til f.eks en SATA 150-disk med 16MB cache? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Samme hvilken disk det er, hvis det er 7200RPM SATA disk blir ytelsen fra SSD minst 5-10x bedre (forutsatt at du ikke velger Core, Solid State, eller annet JMicron crap da). Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Kan ikke si at jeg legger merke til at boot-tiden fra min gamle PC er blitt noe spesielt mye bedre... Min gamle PC med 3GB ram, 500GB Samsung SATA, 8800GTS 640 er faktisk litt kjappere, selv med enorme mengder programmer som legger seg i klokke-vinduet mitt :-( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå