Gå til innhold

Tror Windows 7 kan føre til mer Linux

Anbefalte innlegg

Men at Win7 kommer til å gjøre Linux mer populært sjønner jeg ikke ? Gitt at faktisk WIn7 er såpass mye bedre som intrykkene har gitt, burde det vel ha motsatt effekt.

Jeg tror mange Windows-only brukere hopper over Vista slik at W7 vil få et svært godt salg i starten. Men jeg tror ikke det vil ta kunder fra Linux og OSX. Jeg tror derimot at kundeflukten fra Windows til OSX og Linux vil reduseres, i hvert fall for en periode på 1/2 til 1 år etter lansering. W7-brukere vil nok i veldig stor overvekt (~95%) være tidligere XP og Vista-brukere, mens de siste 5% er i hovedsak brukere som ikke har hatt PC før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter en installasjon av Ubuntu, som er betydelig enklere enn f.eks. XP ( har ikke prøvd å installere Vista eller Win7 )

Ser at Linux-folket stadig sier dette, men jeg må ærlig innrømme at jeg rett og slett ikke klarer å se hva som er så mye enklere med Linux, nå begrenser du deg til XP, men andre har tidligere sagt det samme om Windows generellt. Men jeg ser rett og slett ikke hva som er enklere med Linux/Ubuntu enn med Windows. Kan du forklare det?

Lenke til kommentar

Win7's suksess beror på om folk er villige å punge ut en høvding eller to for OSet når de kanskje allerede har XP eller Vista. Kjenner omtrent ingen som har et lovlig MS-OS, så tviler egentlig. OSet er dog en verdig arvtaker for XP ut av det jeg har prøvd selv. Om ikke bedrifter tar seg råd og tid til å bytte ut et allerede velfungerende system, så kommer nok MS til å slite. Tror ikke at folk vil bytte til Linux om Win7 skuffer, de vil fortsette med XP. Om XP fortsatt er største OS i 2011 (10 år gammelt!) ...

Lenke til kommentar
Etter en installasjon av Ubuntu, som er betydelig enklere enn f.eks. XP ( har ikke prøvd å installere Vista eller Win7 )

Ser at Linux-folket stadig sier dette, men jeg må ærlig innrømme at jeg rett og slett ikke klarer å se hva som er så mye enklere med Linux, nå begrenser du deg til XP, men andre har tidligere sagt det samme om Windows generellt. Men jeg ser rett og slett ikke hva som er enklere med Linux/Ubuntu enn med Windows. Kan du forklare det?

Vil nok si det er lettere å installere Ubuntu enn XP, mens Vista er lettere.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke av "linux-folket", jeg bruker så godt som bare windows, og jeg også mener det er enklere, man gjør noen instillinger i starten, og venter en sutnd, alt er ferdig installert med drivere og mange programmer, programmene og OSet blir oppdatert til siste versjon i en scchwung. Med wuindows må jeg svare på spørsmål underveis, installere endel drivere manualet, fikse mange idiotiske default-installinger, og lete opp nyeste versjon av mange programmer. Selve installprosessen er langt enklere.

AtW

Lenke til kommentar

Må ærlig talt si at jeg ser på deg som en del av Linux-folket her inne på tross av at du sier at du så godt som bare bruker Windows.

Forskjellen er jo strengt tatt at du i XP må gjøre noen valg underveis mens du i Linux gjør flesteparten av disse valgene i starten.

Og du sier at alt er ferdig med mange programmer, men hva om man ikke ønsker disse programmene da? Merkelig hvordan ekstra programmer i Windows er ett problem mens det i Linux er en fordel.

Så jeg beklager, men jeg ser ikke hvordan Linux er enklere. Eneste som kan by på problemer i XP er om du har en veldig sær diskkontroller slik at du må bruke en driverdisk.

Men om dere synest det er enklere så skal dere få lov til det, er mulig jeg er litt biased eller hva det nå heter pga at jeg har installert så mange XP-maskiner.

Men skulle nesten bare mangle att ett OS fra 08 er lettere å installere enn ett fra 01.

Endret av zicoz
Lenke til kommentar

Installasjon av programmer i Ubuntu foregår ved at du velger Programmer -> Legg til/fjern -> Finner programmet og trykker bruk. De fleste programmer som vanlige brukere trenger ligger der. Ellers er installasjon av deb-pakker langt enklere enn del fleste installasjonsprogram for Windows. Det er veldig skjelden at folk trenger pakke ut tarballs selv.

Drivere og kodeker blir automatisk lagt inn, du må bare bekrefte det.

De fleste programmene som du trenger følger med i utgangspunktet, dvs. OpenOffice.org, Pidgin, Firefox, et brukbart brenneprogram og filmavspiller.

Det var noen store fordeler.

Lenke til kommentar
Må ærlig talt si at jeg ser på deg som en del av Linux-folket her inne på tross av at du sier at du så godt som bare bruker Windows.

Forskjellen er jo strengt tatt at du i XP må gjøre noen valg underveis mens du i Linux gjør flesteparten av disse valgene i starten.

Og du sier at alt er ferdig med mange programmer, men hva om man ikke ønsker disse programmene da? Merkelig hvordan ekstra programmer i Windows er ett problem mens det i Linux er en fordel.

Så jeg beklager, men jeg ser ikke hvordan Linux er enklere. Eneste som kan by på problemer i XP er om du har en veldig sær diskkontroller slik at du må bruke en driverdisk.

Men om dere synest det er enklere så skal dere få lov til det, er mulig jeg er litt biased eller hva det nå heter pga at jeg har installert så mange XP-maskiner.

Men skulle nesten bare mangle att ett OS fra 08 er lettere å installere enn ett fra 01.

Nå kommer jo ikke disse programmene fra samme produsent da. Ikke er det vanskelig å bytte de ut heller.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bry seg om Linux? Ingen andre som har gjort det i alle de årene det har eksistert med sin under 1% markedsandel. OS av og for særinger.

Ja, hvem vil bry seg om Linux?

Ærlig talt, veldig mange. Bl.a jeg, vi har 4 Red Hat servere @26 klienter som står dønn stabilt 24/7 for bedriften.

Med 4 Windowsservere sliter vi ditt og ofte...

;)

Lenke til kommentar

Nå er jo XP 7 år gammelt ATW. Sammenligner du med 7 år gammel Ubuntu?

Siddis:

Når det gjaldt din kommentar om hardware og windows vil jeg sterkt tro det er fordi du kjøper hardware rettet mot Linux og ikke hardware uavhengig av OS.

Windows 7 vil gi selv de mest brukervennlige Linux distroer _meget_ hard konkurranse. Linux hadde muligheten til å kapre mange brukere med stadig eldre og utdatert XP og så en helt elendig Vista R1, men med Windows 7 mister de dette fortrinnet. Netbooks tror jeg dog vil gi Linux et nytt ansikt selv om en del tråkket i salaten med dårlige tilpassede distroer i starten av denne sjangeren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Av mine egne erfaringer jeg har gjort med Ubuntu og Windows Vista/XP/7 så synes jeg at Ubuntu er den desidert enkleste å bruke. Funksjonalitet med flere skrivebord som er lett å konfigurere og sette opp er et veldig stort pluss i favør for Ubuntu.

Det er lettere med drivere og basisprogrammer i Ubuntu, det kan en ikke komme utenom. Når du starter opp Ubuntu for første gang blir du spurt om å bekrefte at du vil bruke nettverkskortdriveren. Mens i windows må en ofte ha en ekstra PC med tilgang til internett for å ha muligheten til å få inn driverene i det hele tatt siden nettverkskortene ikke er støttet, dette er rettet litt opp på i Windows 7 men der er støtten heller ikke optimal.

Dette er bare noen av grunnene til at jeg liker Linux og Ubuntu, det er rett og slett kjempegreit og moro! :-)

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bry seg om Linux? Ingen andre som har gjort det i alle de årene det har eksistert med sin under 1% markedsandel. OS av og for særinger.

Ja, hvem vil bry seg om Linux?

Ærlig talt, veldig mange. Bl.a jeg, vi har 4 Red Hat servere @26 klienter som står dønn stabilt 24/7 for bedriften.

Med 4 Windowsservere sliter vi ditt og ofte...

;)

Kanskje det er brukerfeil med windowsserverene :p

Er jo ikkje umulig at dere kan bedre linux enn windows :)

Lenke til kommentar

XP SP3 fra april 2008 er av mange regnet som Microsofts beste desktop-OS. Jeg synes ikke den sammenligningen går i disfavør av Windows.

Rettelse:
I reject your reality and substitute my own

:p

Lenke til kommentar

Siddis:

Når det gjaldt din kommentar om hardware og windows vil jeg sterkt tro det er fordi du kjøper hardware rettet mot Linux og ikke hardware uavhengig av OS.

Windows 7 vil gi selv de mest brukervennlige Linux distroer _meget_ hard konkurranse. Linux hadde muligheten til å kapre mange brukere med stadig eldre og utdatert XP og så en helt elendig Vista R1, men med Windows 7 mister de dette fortrinnet. Netbooks tror jeg dog vil gi Linux et nytt ansikt selv om en del tråkket i salaten med dårlige tilpassede distroer i starten av denne sjangeren.

Idag kjøper eg bare hardware som eg veit fungerer i Linux, men for 10 år sidan gjor eg ikkje det...dessuten så kjøper eg laptopper frå Dell/HP og dei fungerer også utmerka utan at eg veit om hardwaren er sertifisert til fungere.

Fiske, så flott du liker Linux, det du beskriver er akkurat det som er min erfaring frå dei som prøver Linux også.

Lenke til kommentar

XP SP3 fra april 2008 er av mange regnet som Microsofts beste desktop-OS. Jeg synes ikke den sammenligningen går i disfavør av Windows.

Rettelse:
I reject your reality and substitute my own

:p

Så utrolig kult at du fant frem min gamle signatur :thumbup:

Tror jammen med jeg må se en episode eller 3 av Mythbusters i påska :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...