_Brukernavn_ Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Hei, har tenkt å oppgradere min gamle PC og bestemte meg for å gå for x3 720, men klarer ikke å finne ut hvilket hovedkort som passer best. Jeg har ikke tenkt å ha DDR3-RAM, og kommer nok til å klokke litt, men ikke så mye. Hva er best å gå for; AM2+ eller AM3? AM2+ har jo vært på markedet en stund, så jeg kan tenke meg at det er noen solide hovedkort her til en billig penge. AM3 er jo det nye, men det finnes så få hovedkort med denne sokkelen. Noen råd? Har heller ikke så mye greie på brikkesett; hva er forskjellene her? Takker for alle svar! Endret 10. april 2009 av pro_odeh Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Ønsker du ikke DDRIII, må du gå for AM2+ Når det gjelder type hovedkort, så er AMD 790FX og AMD 790GX de beste til AMD CPUer. Røft forklart, så tilsvarer AMD 790FX Intel X48/58 mens 790GX tilsvarer Intel P45. Her er en liten liste over HK som støtter AMD Phenom II x3 720 CPU: Asus M4A78-E Asus M4A79 Deluxe DFI LanParty DK 790FXB-M2RS DFI LanParty DK 790FXB-M2RSH DFI LanParty DK 790GX-M2RS DFI LanParty JR 790GX-M2RS Gigabyte GA-MA790FX-UD5P Gigabyte GA-MA790GP-UD4H MSI DKA790GX Platinum MSI DKA790GX NOTER: Det kan hende om du har en smule uflaks at du må Flashe BIOS for å kunne bruke AM3 Prosessoren. Jeg vil med dette ikke anbefale MSI Hovedkortene, ettersom å Flashe BIOS på disse hovedkortene er som å hugge inn helleristninger. Med andre ord bruker MSI så gammle metoder for Flashing av BIOS at om du hadde svøpt det inn i gassbind, ville du ikke sett forskjellen på det og Tutankhamon mumien. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Takk for svar. Her var det en del forslag, så må ta meg litt tid til å gå gjennom de. Men tror nok at det enten blir Asus eller Gigabyte, de forventer jeg litt kvalitet av. Har allerede sett på to hovedkort fra Asus: Asus M4A78 PRO Asus M4N78 PRO Klarer ikke helt se den store forskjellen... Kan nevne at jeg skal ha 4GB RAM og Radeon HD4850 i PC'en, i tillegg til å kjøre 2 S-ATA i RAID0, så må ha støtte for det også. Skal udersøke litt mer selv, men har du noen umiddelbare anbefalinger? Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Takk igjen for hjelp Svenni. Tror jeg landet på Asus M4A78-E. Det har både AM3 plattformen og DDR2 støtte. I tillegg gir det best valuta for pengene, og har et godt integrert grafikk-kort. Har prøvd å finne tester av dette kortet, men uten hell. Er det noen som vet om en test, eller har direkte erfaring med dette hovedkortet? Edit: Gikk heller for M4A78 PRO, som har en mer PCI port som jeg trenger. Ellers er det stort sett det samme kortet som E. Endret 8. april 2009 av pro_odeh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå