Varj Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 ...Det å gjenopprette partisjonstabellen påvirker ikke data utenfor MBR i det hele tatt. Det stemmer nok ikke. Når man lager ny partisjon så slettes bootsektor. Nå gir du ingen mening, MBR = Master boot record, og ja, partisjonstabellen ligger på MBR. Poenget er at selve dataene ikke skal påvirkes av at du endrer partisjonering, før du evt overskriver. Uansett, jeg forsøkte rask med winxp disk manager og diskpart, begge feilet, noen med windows-bakgrunn kan kanskje komme med noe innsikt i hvorfor, da det ikke gir mening. Så må nok fortsatt anbefale en linux boot cd, hvor du kan redde data med følgende metode: fdisk /dev/din-disk (n, p, 1 aksepter defaults, w) mount -t vfat /dev/din-disk /mnt/din-disk (bytt ut vfat dersom det ikke er fat såklart) Da har du full tilgang til alt som lå der før partisjonen ble slettet. Forutsatt at du vet at du kun har en partisjon som dekker hele disken, hvis ikke, kjør et spesifikt program som kan søke dette opp for deg, som f.eks nevnt over. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Bootsektor er det som MBR 'peker på'. Det gir kanskje mer mening når man vet om denne. http://bootmaster.filerecovery.biz/appnote3.html Den ligger utenfor MBR, så jeg bare påpekte at det strengt tatt er feil å si at partisjonering "påvirker ikke data utenfor MBR i det hele tatt". Når bootsektor er slettet så er det nok ikke så rart at det du forsøker vil feile. At det fungerer i Linux kan godt være, får prøve det ved anledning. Men TestDisk er (i mine øyne) enklere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Har nå prøvd forslaget ditt, med Ubuntu. Det fungerte på et vis, kunne se filene på disken. At det ikke er enkelt å bruke Linux for noviser er en sak. Hvor lett er det å vite hva device navn er (som /dev/sda)? At dette bare er snakk om å redde filer er jo en stor ulempe. Man må altså kopiere alt innholdet til et annet medium, for disken er jo ikke tilgjengelig i Windows etter dette. Partisjonstypen fdisk har laget i MBR er 83, ikke 07. TestDisk gjenoppretter faktisk partisjonstabellen så man slipper all denne jobbinga. Hvis man ikke har forsøkt på noe dumt, som å lage en ny partisjon, så går det på et par sekunder. Har man slettet bootsektor så må det kjøres en 'deep scan' som tar mye lenger tid. Da bør den finne backup bootsektor og kan gjenopprette main bootsektor. En ting jeg oppdaget var at TestDisk kan få problemer hvis disken har vært brukt på Vista. Selv om jeg slettet MBR og lagde ny partisjon i XP, så ble det problematisk. TestDisk fant kjapt en partisjon som tilsynelatende så riktig ut, men da ble den gjenopprettet med offset 2048 i stedet for 63. Og da fikk XP store problemer med å lese disken, etter mye 'klikking' fikk jeg beskjed om at disken var korrupt. Først etter at jeg tok en 'clean all' forsvant dette problemet. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Det er nok ingen som bestrider at testdisk er et overlegent verktøy (det ligger også tilgjenglig i f.eks ubuntu), poenget hele veien var bare at det var unødvendig i denne spesifikke saken. Men da antok jeg også feilaktig at windows' standardverktøy ikke tuklet med ting det ikke burde tukle med ved sletting og oppretting av partisjoner. Partisjonstypen kan du forøvrig endre i fdisk, om jeg ikke husker feil lister "l" opp alle alternativene, og "t" lar deg sette verdien. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 TUSEN HJERTELIG TAKK til syar2003 som reddet meg fra å bruke en go del penger på å gjenopprette dataene på disken. testdisk løste problemet elegant. trengte ikke tilordne en bokstav til disken heller. kjørte bare programmet, det scannet gjennom disken (tok litt over 1 time), jeg tok en reboot og så var alt sol og blå himmel om du ikke hadde bodd så langt vekke syar2003 så skulle du fått et fast og godt håndtrykk! 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Det var bra nilsrune. Var som jeg sa da . Testdisk er enkelt å bruke og fikset biffen i dette scenarioet. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Hei! Ser dette er en gammel tråd, men jeg prøver alikevell Noen step ut i det, så får jeg opp at den skal analysere sylindre... Hva gjør jeg etter det ? Prøvde i sted, og da kom det bare en melding at jeg ikke kunne fortsette... Tenkte ikke over og ta print screen... Mvh Robert. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Du kom muligens dit fra "Search deeper, try to find more partitions" Dette kan ta lang tid (opptil et døgn er mulig), det er svært mange sektorer på store disker. Hvis disken er defekt og (lesefeil på sektorene) så bør du få beskjed om den ikke kan fortsette. Mere info om TestDisk her: http://members.iinet.net.au/~herman546/p21.html Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Hmm... Den går igjennom den prosessen uten problem, og den er snart ferdig nå. Skal poste inn bilde straks her... Mvh Robert. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Her er det neste bildet som kommer opp, noen tips? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Det er en tom liste, altså fant den ingen ting. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Det vil si at disken er tom? Når jeg formaterte den i går, så tok det mindre enn to sekunder og få det gjort, så jeg trodde/håpet at den bare frigjorde filene for overskriving, men den har tydeligvis sletta alt? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Nei, det tror jeg ikke. TestDisk er et kraftig program, men er lite brukervennlig. Det brukes vel mest for å gjenopprette slettet partisjon, kan nok ikke gjenopprette filtabellen. Prøv heller å scanne for filer, som da kan kopieres til en annen disk. Recuva og PhotoRec er gratis. GetDataBack er gratis for å scanne, men det koster å få ut data. Lenke til kommentar
-Yngin- Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Takker masse for hjelp, ser ut som det her funka bra selv om programmet påstod to ganger på rad at partisjonen ikke var mulig å recovre: TestDisk reddet livet mitt, sammen med denne veiledningen: http://www.cgsecurit...sk_Step_By_Step Så da er spørsmålet: Hvordan får jeg innlemmet den tomme E:-partisjonen inn i den fulle 360 gigs F:-partisjonen uten å fucke det opp igjen? Endret 21. juni 2012 av -Yngin- Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hei igjen. Fikk kjørt recovery på disken min. Men alt av installasjonsfiler som var på den disken (ca 100GB) og en hel del bilder, ser ut for at har blitt konvertert til filformat som er veeldig smått... hele disken tar nå kun 10GB. Alle katalogene liger fordelt på mapper, så det er egentlig umulig og bruke de installasjonsfilene igjen. Er dette normalt? Jeg har bildene, så det er ingen krise med det andre. Har bare vært gøy om jeg kunne fått til og kjøre recovery, og alt har sett likedan som før formatering av disken Ser også ut som at maskinen har restartet seg i løpet av natten. Så det er mulig at den ikke har klart og blitt ferdig. Mvh Robert. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jaja, jeg har alle bildene jeg skulle ha hatt nå.. Så tenkte og få disken til og fungere igjen, formatere den osv... Hvis jeg kjører Fdisk, så kommer dette opp. Jeg får opp to disker på 200 mb, hva er det? Liker ikke og partisjonere disker i hytt og gevær, så jeg har lyst til og ha tre disker. 1. Agility 3 120 GBsystemdisk. 2. SATA 250GB lagringsdisk. 3. 320 GB Ekstern USB disk. Sjelden jeg driver med fdisk osv, så er det noen som kan hjelpe meg her? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Fdisk? Det er et program fra steinalderen, har ingen verdi for en Windows bruker. Se min signatur, Diskbehandling. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Skjønner det, men skriver jeg Fdisk i "run" så kommer diskbehandling opp. Glemte og legge ved bildet i sted... Driver nå og formaterer 320 GB disken, så regner med det ordner seg. Bare litt irr og ha de to 200 MB diskene der... Mvh Robert. Endret 24. juni 2012 av Vegabond Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Du kan gjøre D: 'usynlig', så blir det litt mindre å irritere seg over. Velg "Change drive letter and paths" fra menyen, og trykk "Remove". Eller du kan fjerne den. Kopier innholdet i E: over på den nye disken. Slett begge partisjonene på Disk 1, og lag en ny. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Men disk 1 er vel C: ?, og det er systemdisken? Kan den partisjoneres uten og skade/måtte formatere den? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå