Gå til innhold

Mulighet for en 14 åring og få jobb ?


Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Er det mulighet for meg og få jobb ??

Visst det er mulig hvor burde jeg begynne og "søke" jobb ??

 

Hva er en normal lønn ? 80,- kr timen ?

 

Hva ser de på når de ser ??

 

Noe annet jeg trenger og vite ?

 

Hvor lenge må jeg beregne og jobbe visst jeg får jobb ??

 

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert få jobb som vogngutt på et kjøpesenter / stor matbutikk. Ellers kan du sikkert få jobb i dagligvarebutikker, eller kanskje en jobb som jeg hadde når jeg var rundt den alderen, klistre på adresselapper på brev for jobben til modern. Sikkert også mulig å få seg en slags lagerjobb et eller annet sted.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Hva betyr vogn gutt ??

 

Vi har en stor Coop her i nærheten den er ganske stor.

 

Jeg kan nu si at jeg kan en del om TLFer, TVer osv som man kan lese om på diskusjon.no.

 

Så kan jeg få jobb på Elkjøp eller Expert kanskje ?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan en fjortenåring få jobb :)

 

Det vanligste for folk på din alder vil være å søke seg til en matbutikk (feks Rema), og slave rundt å gjøre drittarneidet ingen andre vil. Du kan vel regne med en timeslønn på cirka 90 kroner i en slik jobb.

 

En annen mulighet vil være å jobbe som avisbud for Aftenposten (en jobb jeg anbefaler forresten). For meg som er ganske effektiv når jeg deler ut aviser ligger timeslønna på 200-300 kroner. Merk at dette på mange måter er en slitsom jobb.

 

Til syvende og sist vil jeg benytte anledningen til å advare deg mot å jobbe i Norpost. Dette er et reklmaedistrubisjonsfirma som er ganske flinke på å hanke inn yngre folk som ikke klarer å se at de blir lurt. Her snakker vi virkelig slavearbeid, og rundt 30 kroner i timen.

 

Slik jeg har erfart det ser de etter ansvarlighet og arbeidsvilje hos jobbsøkere. Dog, enkleste måten å få seg jobb på er gjennom kontakter. Har du noen du kjenner som du mistenker at kan skaffe deg en jobb, så for all del bruk dem. 2 av 3 jobber har jeg fått igjennom kontakter.

Lenke til kommentar

Da jeg var i den alderen, jobbet jeg litt på en fabrikk som produserer dører og vinduer. Bare drittarbeid selvfølgelig, og vi som bare hadde det som en sommerjobb måtte gjøre det ingen andre ville gjøre. Jeg fikk vel rundt 60 kroner i timen, noe som ikke er all verden, men allikevel blir det penger av det (i hvert fall når man er 14).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Ok, takker for mange fine inspill.

 

Jeg har ikke så lyst og gå med posten siden jeg ikke er særlig begeistret for hva kompisene mine tjener, ca 1000-1300,- kr i månden.

 

Da burde jeg sikkert spørre på den Coop butikken vi har den er veldig stor .. :)

 

EDIT: Og ja med det samme hvordan skal jeg gå frem for og virke som en god arbeider ?? Jeg synes selv at jeg er veldig flittig når det kommer til penger...

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar

Om du mener hvordan du går frem for å søke på jobben, så vil det vanligvis tale til din fordel å møte opp personlig (og alene). Spør etter daglig leder, og presenter deg høflig ovenfor vedkommende, før du sier at er interessert i en jobb. Det verste som kan skje er at du får et nei, og da prøver du bare et annet sted.

Lenke til kommentar
Ok, takker for mange fine inspill.

 

Jeg har ikke så lyst og gå med posten siden jeg ikke er særlig begeistret for hva kompisene mine tjener, ca 1000-1300,- kr i månden.

 

Da burde jeg sikkert spørre på den Coop butikken vi har den er veldig stor .. :)

 

EDIT: Og ja med det samme hvordan skal jeg gå frem for og virke som en god arbeider ?? Jeg synes selv at jeg er veldig flittig når det kommer til penger...

Wait what? Du tjener vel mer enn 1000 kroner mnd hvis du er avisbud. (Kommer selvfølgelig helt ann på hvor ofte du jobber). Minstelønn i Norge ligger vel på 90kr ca? Du gjør lurt i å ta kontakt med bedriften og forklare situasjonen (altså hvor gammel du er), for hvis du søker på jobber og skriver du er 14 vil du sansyneligvis søke deg ihjel. NÅ er folk begynt å søke etter personer til sommerjobb. Kommunen søker ofte etter folk til å klippe gress og male på sommern.

Lenke til kommentar

Når jeg var 13/14 år var lønnen min stabilt på ca 3000-3600 kr i måneden.

Dette var i Aftenposten.

 

Vil for all del IKKE anbefale deg Norpost. 67 kr fikk jeg for 2-3 timer jobb! Er litt av en skittjobb.

 

Jeg er nå 15, og har en anelse om at meny vil ta meg inn der.

 

Om du har kontakter eller bekjente, bør du snakke med dem, for de kan ofte ha en innvirkning på arbeidsgiver.

 

Mine første tanker er:

  • Hvor bor du?
  • Er du villig til å jobbe hardt?
  • Har du mye tid?

Om du hadde svart ville jeg gjerne ha svarte på flere sppørsmål :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ingen lover som tilsier at du ikke kan få jobb

Nei, men det er mange lover som regulerer hvor mye trådstarter (og andre jevnaldrende) kan jobbe og hvilke oppgaver de kan gjøre.

 

Når du er under 15 (men over 13) kan du gjøre følgende jobber: "lettere arbeid, som for eksempel lett kontorarbeid, lett budtjeneste, lett rydde- og pakkearbeid, ombæring og salg av aviser, bibliotekarbeid, arbeid på bevertningssteder, opprydnings- og vedlikeholdsarbeid i parker og lignende."

 

Du kan heller ikke hvis du er under 15 år (over 13) jobbe mellom klokke 20.00 og 06.00. Jobbtiden skal heller ikke overstige 7 timer på undervisningsfrie dager og 2 timer på undervisningsdager. Du kan også maks jobbe 25 timer i uken på undervisningsfrie uker og 12 timer i uker med undervisning. Skal også ha minst 12 timer jobbfri mellom hver arbeidsøkt.

 

Når du er over 15 kan du ta jobber som “ikke kan være til skade for helse, utvikling eller skolegang”. Du skal heller ikke jobber etter 23.00 (24.00 i ikke-industriell virksomhet, kan også starte 04.00 hvis du er avisbud) og aller helst ikke etter klokken 21 da det blir regnet som nattearbeid og dermed ikke tillatt med mindre "arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid." Du skal også ha minst 12 timer fri mellom hver arbeidsøkt.

 

Når man er under 18 år har man rett til en halv times lunsj hvis man jobber mer enn 4,5 timer (5,5 hvis man er over 18) og denne skal være betalt om man ikke kan forlate jobben i lunsjtiden.

 

du kan få deg jobb som jordbærplukker, husker det var mange som jeg gikk i klasse med som hadde det som sommerjobb da jeg gikk på skolen :) du kan spørre noen som selger jordbær om de trenger flere til å plukke eller selge.

Er en grei jobb og en kompis av meg tjente 100 kroner timen en sommer han jobbet som det. Var dog litt lugubre greier da han fikk betalt lønnen hver mandag kontant i 100 lapper, hadde ingen kontrakt og heller ingen feriepenger.

 

Minstelønn i Norge ligger vel på 90kr ca?

Er ingen lovfestet minstelønn i Norge, men om arbeidsgiveren er organisert skal man få tarifflønn. Tariff for arbeidstakere innen butikknæringen var i hvert fall på 95,xx for de under 18 og 119,48 i for de over 18 i april, skal visst komme nye tariffer nå i mai hvis jeg ikke husker feil. Husk at du også har rett på overtidsbetaling på minst 40% (minst 50% hvis arbeidsgiver er organisert) hvis du jobber mer enn 9 timer på en dag eller 40 (minst 37,5 timer hvis arbeidsgiver er organisert) timer på en måned (sikter vel mer til når du blir over 15 siden du ikke har lov til å jobbe så mye enda). Er også tillegg for ubekvem arbeidstid (UB tillegg), om disse gjelder innenfor alle jobber vet jeg ikke, men gjelder i hvert fall innen butikknæringen. For å kvalifisere deg til UB tillegg må du jobbe over 48 timer i måneden som fast ansatt eller over 12 timer den enkelte uke som ekstrahjelp. UB satsene er som følger:

 

Mandag til fredag:

Etter kl. 1800: 21,00 pr time

Etter kl. 2100: 42,00 pr time

 

Lørdag:

Etter kl. 1300: 42,00 pr time

Etter kl. 1600: 84,00 pr time

 

Søndag:

Hele døgnet: 84,00 pr time

 

Husk at du også har rett på lønnslipp og feriepenger selv om det bare er en sommerjobb/deltidsjobb/ekstrajobb. Alle feriepenger som er oppspart skal betales til deg hvis du sier opp, her må du også være obs på at du har 1 måned oppsigelsestid hvis ikke annet skrevet i kontrakten, ja du har rett på arbeidskontrakt uansett hvor kort du jobber.

 

Ellers vil jeg bare si at frikort grensa ligger på 39 997 kroner og hvis du tjener under dette på et år slipper du å betale skatt, frikortet må anskaffes før første lønning.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

OK masse innspill her.

 

Jeg tenker jeg kan jobbe bra mye og hard.

 

Men ikke for mye og for hard fordi desto hardere jeg arbeider desto kortere må jeg arbeide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...