Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL modem og Router henger til stadighet.


Anbefalte innlegg

Vi har 6 maskiner i huset som er koblet opp mot en 8 ports router.

Alle maskinene kjører med WinXP Pro med tilhørende oppdateringer.

Hele nettverket har fungert tilfredsstillende i to år uten noen form for problemer.

 

Linjen kommer fra Telenor og er på 1024/256 med tilhørende modem Zyxel Prestige 600 serie. Routeren er en SMC Barricade 7008 med siste versjon firmware.

 

I de siste månedene har modemet og routeren låst seg slik at vi må foreta en svenskereset av disse to (koble ifra strømmen).

Etter dette fungerer det perfekt i alt fra 2 timer til 2 dager, så plutselig "henger" det igjen, og samme resetprosedyre må utføres igjen til stor frustrasjon.

 

Telenor har målt linjen, og finner ingen feil, modemet og router er også skiftet ut til andre fabrikater (Alcatel Speed Touch Home modem og Belkin Router). Et par nettverkskort er også skiftet ut på rundgang.

 

Vi har Norton Antivirus 2003 på alle maskinene i huset. Vi har også Norton systemworks som kjøre jevnlig. Linja til Telenor måler 1060Kbps, noe jeg må sier er absolutt tilfredsstillende.

 

Nå begynner jeg etter hvert å gå tom for ideer om hva dette problemet kan være. Kan det være et virus eller et annet sabotasjeprogram som forårsaker problemene? :shrug:

 

Er det noen som har en eller flere teorier, så tar jeg disse imot med stor takk.

 

P.S. Glemte å skrive at både modem og router må resettes når problemet oppstår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten så er du ekstremt uheldig, og har fått feil på alle modemene.. :D

 

Ellers så er det nok mest sannsynlig noe feil på DSLAM(Digital Subscriber Line Access Multiplexer) (utstyr som sitter i sentralen din)

 

Det som sikkert har skjedd er at Telenor har oppgradert utstyret, og det har blitt en en feil med oppgraderingen.. Enten oppgradert utstyr, eller oppdatert firmware på DSLAM.. så ta kontakt med Telenor, og be de sjekke sentralen! (Selv om du alltid får høre at det er feil med ruteren din når du ringer inn der)(eller nettverkskort) :grumpy:

Lenke til kommentar

Takk for svaret Skiboms!

 

Skal ikke se bort i fra at teorien din kan medføre riktighet. Noe må ha skjedd på sentralen, da plutselig hastigheten gikk opp fra ca 750Kbps til 1060Kbps. Dette kan stemme ca i tid også.

 

Jeg skal ta en telefon til de store herrer (for det er vel det de er?) i morgen, og fremlegge teorien din. Får bare håpe at ikke dette går utover hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...