Natrich Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Har tenkt å kjøpe nytt objektiv til mitt D40, tenker noe mot vidvinkel, men hva er forskjellen på vidvinkel og fisheye? Er fisheye videre enn vidvinkel? Natrich Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Har tenkt å kjøpe nytt objektiv til mitt D40, tenker noe mot vidvinkel, men hva er forskjellen på vidvinkel og fisheye? Er fisheye videre enn vidvinkel? Natrich (Ultra-) vidvinkel etterstreber å tegne rette linjer og gi et minst mulig forvrengt bilde av motivet. Et fisheyeobjektiv gir mer eller mindre kraftig fortegning. -Rette linjer blir buet; særlig i ytterkantene av bildet. Fisheye vs ultravidvinkel: http://www.flickr.com/photos/imflickring/2731212441/ Mer fisheye: http://www.flickr.com/search/?q=fisheye Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Til ordinær fotografering, bilder av natur og landskap osv er vidvinkel best da? Evt en linse å anbefale til D40, budsjett ikke over 5000kr. Natrich Endret 5. april 2009 av Natrich Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Uten at jeg har spesiell peiling på dette, så kan det se ut som om produsentene har problemer med å lage rettegnende objektiv med noe videre synsfelt enn ca. 110-grader. Men hvis man aksepterer at ingenting gjøres for å korrigere den geometriske forvrengningen, finnes det objektiver med langt videre vinkel. De kalles da "fisheye" pga. den sirkulære forvrengningen. Noen liker tydeligvis den effekten, for det finnes jo fisheye-objektiver med smalere synsfelt enn det som fint kunne vært realisert rettegnende... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Feks har Nikkor 16mm fisheye 180* synsfelt på 35mm sensor/film. 14mm har til sammenligning 114* synsfelt, selv om det er 2mm videre. Fisheye bilder kan rettes opp med programvare, slik at bruksområdet økes. Man kan også bruke objektivet på en slik måte at fortegningen blir minst mulig synlig ved å plassere ting i midt (horisontalt) "framen". Francis Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Takk for svar! Jeg har blitt litt usikker nå, men har fått litt mer lyst på fisheye pga den effekten, men på fisheye, kan man stille på hvor "rundt" bildet skal være? F.eks at man kan ha et helt rundt bilde, så med samme objektiv ha ett normalt bilde. EDIT: Skriveleif Natrich Endret 6. april 2009 av Natrich Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Du har feks Tokina AT-X 107 DX som er en fisheye zoom, men afaik kan den ikke de-fishes ved å endre brennvidden, dog kan effekten sikkert minskes ved å stille objektivet til den lengste brennvidden. Francis Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Nei, man kan ikke justere hvordan objektivet korrigerer geometrien. Fisheyeobjektiver gjør ikke noe spesielt for å "oppnå effekten", de bare utelater en korreksjon som vanlige objektiver er avhengige av for å tegne gjengi parallelle linjer gjennom bildet korrekt. På Tokinazoomen får du etter hva jeg kan forstå ikke rettere resultat ved 17mm enn du får ved å croppe 10mm-innstillingen.. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) 16mm fisheye på DX er bare en svak fisheye - jeg tenkte i de banene, men kan selvsagt ta feil. Francis Endret 6. april 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Uffda. Svaret mitt var rettet til trådstarter og høres totalt bitchy og belærende ut når jeg leser det som svar til ditt innlegg. Det var absolutt ikke meningen, jeg måtte selv inn på Photozone.de for å sjekke fortegningstesten for å komme til min konklusjon. På APS-C er Fisheye ved 16-17mm som du sier ofte helt brukbart som "rett-tegnende" ved bruk av programvare som retter opp geometrien, noe som igjen vil gjøre Tokinaen til det beste alternativet hvis en vil ha en supervidvinkel som kan gjøre begge deler. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Uffda. Svaret mitt var rettet til trådstarter og høres totalt bitchy og belærende ut når jeg leser det som svar til ditt innlegg. Det var absolutt ikke meningen, jeg måtte selv inn på Photozone.de for å sjekke fortegningstesten for å komme til min konklusjon. NP - ikke tenk på det . - Til trådstarter: For korrigering av fisheye kan du sjekke ut fisheye hemi fra image trends. Jeg har testet demoversjonen, og det er imponerende hva programmet klarer. Francis Endret 6. april 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå