Gå til innhold

Hva er forskjellen på vidvinkel og fisheye?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har tenkt å kjøpe nytt objektiv til mitt D40, tenker noe mot vidvinkel, men hva er forskjellen på vidvinkel og fisheye?

Er fisheye videre enn vidvinkel?

Natrich

(Ultra-) vidvinkel etterstreber å tegne rette linjer og gi et minst mulig forvrengt bilde av motivet.

Et fisheyeobjektiv gir mer eller mindre kraftig fortegning. -Rette linjer blir buet; særlig i ytterkantene av bildet.

Fisheye vs ultravidvinkel:

http://www.flickr.com/photos/imflickring/2731212441/

Mer fisheye:

http://www.flickr.com/search/?q=fisheye

Lenke til kommentar

Uten at jeg har spesiell peiling på dette, så kan det se ut som om produsentene har problemer med å lage rettegnende objektiv med noe videre synsfelt enn ca. 110-grader.

Men hvis man aksepterer at ingenting gjøres for å korrigere den geometriske forvrengningen, finnes det objektiver med langt videre vinkel. De kalles da "fisheye" pga. den sirkulære forvrengningen.

Noen liker tydeligvis den effekten, for det finnes jo fisheye-objektiver med smalere synsfelt enn det som fint kunne vært realisert rettegnende...

Lenke til kommentar

Feks har Nikkor 16mm fisheye 180* synsfelt på 35mm sensor/film. 14mm har til sammenligning 114* synsfelt, selv om det er 2mm videre.

Fisheye bilder kan rettes opp med programvare, slik at bruksområdet økes. Man kan også bruke objektivet på en slik måte at fortegningen blir minst mulig synlig ved å plassere ting i midt (horisontalt) "framen".

Francis

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har blitt litt usikker nå, men har fått litt mer lyst på fisheye pga den effekten, men på fisheye, kan man stille på hvor "rundt" bildet skal være?

F.eks at man kan ha et helt rundt bilde, så med samme objektiv ha ett normalt bilde.

EDIT: Skriveleif

Natrich

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Nei, man kan ikke justere hvordan objektivet korrigerer geometrien. Fisheyeobjektiver gjør ikke noe spesielt for å "oppnå effekten", de bare utelater en korreksjon som vanlige objektiver er avhengige av for å tegne gjengi parallelle linjer gjennom bildet korrekt. :)

På Tokinazoomen får du etter hva jeg kan forstå ikke rettere resultat ved 17mm enn du får ved å croppe 10mm-innstillingen..

Lenke til kommentar

Uffda. Svaret mitt var rettet til trådstarter og høres totalt bitchy og belærende ut når jeg leser det som svar til ditt innlegg. Det var absolutt ikke meningen, jeg måtte selv inn på Photozone.de for å sjekke fortegningstesten for å komme til min konklusjon. :)

På APS-C er Fisheye ved 16-17mm som du sier ofte helt brukbart som "rett-tegnende" ved bruk av programvare som retter opp geometrien, noe som igjen vil gjøre Tokinaen til det beste alternativet hvis en vil ha en supervidvinkel som kan gjøre begge deler.

Lenke til kommentar
Uffda. Svaret mitt var rettet til trådstarter og høres totalt bitchy og belærende ut når jeg leser det som svar til ditt innlegg. Det var absolutt ikke meningen, jeg måtte selv inn på Photozone.de for å sjekke fortegningstesten for å komme til min konklusjon. :)

NP - ikke tenk på det :thumbup:.

-

Til trådstarter:

For korrigering av fisheye kan du sjekke ut fisheye hemi fra image trends. Jeg har testet demoversjonen, og det er imponerende hva programmet klarer.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...