Firesky Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg fant igrunnen ikke noen kategori jeg følte dette temaet passet inn i, så jeg poster den her. Jeg sitter å grubler på, hvor mye avvik kan det være på linjaler? Noen som har noen aning? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Har sett på sånne målebånd uten at jeg husker lengden på dem at det har stått +/- 2 mm. En linjal på 20cm skal vel være passe nøyaktig tror det meste aviket der blir hvor feit penn du merker med. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Mener du i avstand eller i planhet/hvor rett den er? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Jeg tenker på mellom målepunktene. Det er en printer som skal justeres, man måler mellom noen linjer på et ark som printes ut, det skal helst være så nøyaktig som mulig, jeg tror nok de fleste linjaler vil være gode nok, men det fikk meg til å lure. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Det er jo noen linjaler der måle-mønsteren printes på, og noen (i metall da gjerne) der mønsteret graveres ut med laser. Kanskje noen graveres med fres også, ikke vet jeg. Er sikkert noen linjaler med bedre toleranser enn andre. En linjal skal jo uansett brukes manuelt, med blyant/penn og papir (og ikke minst øye og for hånd), og da er det vel begrenset hvor nøyaktig man får det uansett. Skal det bli mer nøyaktig enn en halv millimeter, så hadde jeg brukt PC til å tegne. The precision of a measuring instrument is determined by the smallest unit to which it can measure. The precision is said to be the same as the smallest fractional or decimal division on the scale of the measuring instrument. fin linjal: http://www.kk.org/cooltools/archives/001696.php se også på denne elektroniske: Electronics readout to 0.0005 inch (five tenths)Accuracy +/- 0.001 inch. Ideal for register, repeat length, bar code width, non-contact of film, dies, etc. http://www.betascreen.com/Products/Flexo_I...lec-ruler2.html Endret 5. april 2009 av jale Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg tenker på mellom målepunktene.Det er en printer som skal justeres, man måler mellom noen linjer på et ark som printes ut, det skal helst være så nøyaktig som mulig, jeg tror nok de fleste linjaler vil være gode nok, men det fikk meg til å lure. usikkerheten er tykkelsen på linjene. sikkert ca +/- 0.1mm Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Skal det bli mer nøyaktig enn en halv millimeter, så hadde jeg brukt PC til å tegne. Det forklarer hvorfor spesifikasjonene på maskinen jeg styrer med sier 0.5mm Det er mye om og men når jeg søker i google, men det er vel egentlig ikke så rart, det er vel ikke det første folk tenker når de skal bruke en linjal, det varierer vel sikkert litt mellom linjalene også. Takker for svar Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg synes å huske å ha sammenlignet litt linjeler da jeg gikk på VGS. Det var i alle fall synlig forskjell i målepunktene på linjalene. Lenke til kommentar
Pe2 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg synes å huske å ha sammenlignet litt linjeler da jeg gikk på VGS. Det var i alle fall synlig forskjell i målepunktene på linjalene. Ja, jeg og prøvde meg på en slik sammenligning en gang. Mener å huske at det var ganske stor forskjell på forskjellige linjaler. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Hmmm.... jeg tror ikke har sett presisjons merking på mer en et par linjaler. Se om det står noe som "+/-*** 20C" på linjalen, om ikke er den ubrukelig til ditt formål Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Eg målte to meterstokker opp mot kvarandre og vart litt overraska når eg såg at det var over ein tomme feil på den eine. Trur den eine var 39,3" på 1 meter, mens den andre var 38". Eine var norskprodusert, den andre svensk. Det var den svenske som var riktig. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Skyvelær er ofte ganske nøyaktige (0.1 mm eller bedre). Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Skyvelær er ofte ganske nøyaktige (0.1 mm eller bedre). de fleste skyvelær har en pressisjon på 0.05 mm med en tolleranse på under +/- 0.01 mm ved 20C+ Wohooo!! noe jeg kan!! Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Hmm, jeg har et ganske godt skyvelær liggende, tror jeg skal pakke den ned i verktøysekken =) Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Skyvelær er ofte ganske nøyaktige (0.1 mm eller bedre). Skyvelær måler ned til tiendelsmillimeter, så de må nok være mer nøyaktige enn det. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Skyvelær er ofte ganske nøyaktige (0.1 mm eller bedre). de fleste skyvelær har en pressisjon på 0.05 mm med en tolleranse på under +/- 0.01 mm ved 20C+ Wohooo!! noe jeg kan!! Jupp. Bruker elektroniske skyvelær innimellom på labben, de har presisjon på 0.01 mm aka 10 µm Og så er de überenkle å lese av, bare å kikke i displayet Skyvelær er ofte ganske nøyaktige (0.1 mm eller bedre). Skyvelær måler ned til tiendelsmillimeter, så de må nok være mer nøyaktige enn det. 1/10 mm = 0.1 mm Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Manuelle skyvelær er stortsett skalert for å kunne måle 0.05 mm. Digitale skyvelær har skjeldent en politelig pressisjon ned til 0.01mm, bruker stortsett micrometer på alt under 0.1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Manuelle skyvelær er stortsett skalert for å kunne måle 0.05 mm.Digitale skyvelær har skjeldent en politelig pressisjon ned til 0.01mm, bruker stortsett micrometer på alt under 0.1 Ok Greit å vite. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Spørsmål i samme bane: Hva er det som definerer en millimeter/meter? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Godt spørsmål! http://no.wikipedia.org/wiki/Meter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå