LucarioX Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Har litt problemer med farten på nettverket i huset her. Går veldig tregt til tider. Kan det være det at vi har for mange enheter koblet til samme nettverk? Har fem maskiner oppkoblet mot routeren nå. (PS3, mobiltelefon og tre bærbare PCer.) Kan dette føre til at nettverket blir ustabilt? Kan ingenting om dette her, sikkert dumt spørsmål Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 I utgangspunktet er det ikke noe problem å ha mange enheter tilkoblet. Det viktigste er hvor mange tilkoblinger maskinene har totalt og hvor mye linjen totalt belastes. Ved bruk av bittorrent kan en enkelt maskin gjøre at routeren blir overbelastet slik at nettverket stopper helt opp. Har man stadige problemer med nettverket så vil jeg anbefale deg å skaffe en router som tåler mange tilkoblinger. Eksempel er DIR-655 eller DIR-635 som du finner prislink til under. Disse har raskt trådløsnett og tåler mye last sammenlignet med andre routere til under 1000kr. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Tusen takk! Hender forresten at det hjelper å trekke routeren ut og inn av kontakten, pleier å gå litt raskere etterpå da. Hadde det bare ikke vært for at det er ufattelig kjedelig å løpe opp og ned av kjelleren hele dagen for å trekke ut kontakten... Kan også legge til at alle maskinene i huset må kobles gjennom en VPN tilkobling til jobben til faren min for at ting skal funke. Uten VPN kommer man knapt inn på noen ting. Hvorfor det er slik aner jeg ikke, hverken support eller bedriften til faren min har noe svar på det. Ikke nok med det, har akkurat samme problemet på hytta med en helt annen router og et helt annet abbonoment. Virker som om problemet følger familien. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Skal jo være helt unødvendig å bruke VPN for å komme seg online. Det kan jo høres ut som om at det er problemer med DNS (oversettelse av http://navn til ipdadresse) som er typisk hvis router har hatt for mange tilkoblinger. Man kan unngå dette problemet ved å sette DNS manuelt på hver maskin. Da vil PC gå utenom routerens DNS som er problemet. Man kan f.eks sette DNS til 195.159.0.100 for å prøve dette. Du finner info om hvordan man setter IP eller DNS i linken min under. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå