Laserbeam Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Du har en rifle og du skyter et prosjektil utfra den, i hastigheten 853m/s, den blir skytet fra en 2 meters høyde, hvor langt rekker prosjektilet før den havner på bakken (0m), og hvor lang tid tar det? Jeg hadde bare fysikk på VG2, går VG3 nå. Jeg har søkt meg nesten ihjel etter fysikk linker men finner ikke noe som passer til det jeg vil ha. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Du kan behandle x- og y-retning uavhengig av hverandre. I x-retning vil det være konstant fart, da det ikke virker noen krefter i denne retningen (antar vi ser bort fra luftmotstand?) Avstand langs x-aksen: I y-retning virker kraften G, altså vil det være en akselerasjon lik g. Vi velger at oppover er positiv retning. Da er a = -g. Avstand over y-aksen: Finn når projektilet treffer bakken ved å sette : Sett inn i den horisontale strekningsfunksjonen: Altså farer projektilet ca. 546m. Endret 5. april 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Tusen takk, så hvis man skyter i en vinkel, la oss si på 75grader, så bare ganger jeg med sin(75) da? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Nei, du ganger med cos(75). edit: cos, ikke sin ... Endret 5. april 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Ok, tusen takk. Da husket jeg feil da. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Det kommer jo av at startfarten i x-retning da vil bli vedliggende katet til vinkelen. Og som kjent er vedliggende = hypotenus * cos(vinkel). Endret 5. april 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå