Shruggie Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Nå må man også huske at mennesker kan ha store psykiske lidelser. Er du oppvokst i et krigsherjet land, vil du også mest sannsynlig sitte igjen med store traumer, og de forsvinner ikke av seg selv med det samme man krysser grensa til Norge. Det betyr altså at det ikke nødvendigvis er en veldig god løsning å straffe dem med glattcelle og en streng pekefinger. Norge må bli flinkere til å følge opp asylsøkere, og gi dem et fullverdig psykolog- eller psykiatertilbud slik at man kan plukke opp faresignalene før det går galt. Men igjen da, så vet vi at psykisk behandling her i landet ikke akkurat blir prioritert, hverken for norske statsborgere eller innvandrere. Eller, vi kan sette inn ressurser ved grensen og løse problemet en gang for alle og på den måten ungå voldtekter, ran, salg av narkotika og traumatisering av det norske folk, slik det er nå så får man opphold om man ikke kan vise id-papirer hvilket er galskap fra ende til annen, nærmest en oppfordring til å begå faenskap. Desverre er ikke problemet så enkelt som du skal ha det til, for det første så er det en språkbarriere, for det andre er det alt for store kulturforskjeller, for det tredje så koster slikt store summer for norske skattebetalere, hva eksakt det koster i menneskelige lidelser og penger kan vi bare spekulere i. Spørmålet er enkelt, nasjonalisme eller internasjonalisme, jeg for min del har tatt mitt valg, jeg nekter å tro på løgnene jeg har fåt servert om "likhet" og "menneskerettigheter" Vi har allerede verdens beste velferdssystem, å peke på det og si at vi kan feilen ligger på vår banehalvdel blir litt for masse hippietankegang for mitt vedkommende. Gratulerer! Det var et vel gjennomtenkt innlegg, som faktisk ga mening, selv om jeg er uenig i mye. For eksempel får Somaliere som regel asyl i Norge med god grunn - de vil bli drept om de drar tilbake til hjemlandet sitt. I tillegg har det ikke noe for seg å forsterke grenser inn til Norge, når vi er medlem i Schengen. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Spørsmålet er vel heller: Bry seg om andre, eller ikke? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Det er sånn ca. 30 land som er nærmere de kan søke asyl hos. Og det burde de bli nødt til, og sendt tilbake hvis de ikke gjør det. Da havner de i mer kompatible kulturer også. Endret 7. april 2009 av Skugga Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Det er sånn ca. 30 land som er nærmere de kan søke asyl hos. Og det burde de bli nødt til, og sendt tilbake hvis de ikke gjør det. Da havner de i mer kompatible kulturer også. Det gjør de også. Spesielt i Italia, som er den gamle kolonimakta til Somalia. Men noen kommer altså til Norge. Det er over 3 millioner somaliske flyktninger i verden, hvorav de fleste er i eller rundt Somalia fremdeles. Noen få tusen kommer altså til Norge, og vårt medlemskap i FN betyr at vi må hjelpe de som har berettiget grunnlag for asyl. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Og nå holder vi oss til topic takk. Sklir det ut mye mer nå, så finner jeg frem sletteknappen. MVH KVTL Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Mange år siden jeg har følt meg trygg i Oslo, og det man ser i nyhetene er kun toppen av isfjellet. Det er helelr ikke tilfeldig at så mange somaliere til stadighet begår vold. Somaliere har en fundamentalt annen forståelse for liv og relasjoner. De følger den sterkestes rett, og om kona, barna, en venn, familie eller lignende blir skadet så er det allahs vilje og derfor en grunn til det og allah vil finne ny kone til dem. GHB er kun for å ha en unnskyldning når de blir tatt. De gir faen i menneskeliv og følger kun den sterkestes rett. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 På hvilken måte har de, sitat; "har en fundamentalt annen forståelse for liv og relasjoner", sitat slutt? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Slik de har forklart det så fungerer det slik: Om jeg hadde drept kona til en somalier, ville somalieren ikke blitt lei seg men ment at det var konas egen feil at hun ble drept og at det skjedde fordi allah ville det. allah vil skaffe dem en ny kone, så det er ikke noe å sørge over. Samme holdning har de til f.eks egne barn. Livet spiller ingen rolle, og om de selv dreper noen så viser bare det at de er sterkere enn den de drepte. DETTE mener jeg er en fundamentalt annen forståelse for liv og relasjoner. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Ja, det er det... Men jeg kjenner ingen muslimer som tenker slik, og det tror jeg ikke du gjør heller. Du har åpenbart misforstått konseptet grovt. Kristendommen har for øvrig samme konsept i "god works in mysterious ways", men det betyr ikke at ingenting påvirker en kristen person. Endret 7. april 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Det kan godt tenkes at jeg er litt trøtt nå, men dette forstår jeg ingenting av, jeg forstår heller ikke sammenhengen med tanke på trådens tema. Beklager. Setter i så måte veldig pris på at du forsøker å forklare hva du mener. Jeg skjønner at det er dette du mener, men jeg ser dessverre ikke sammenhengen. Om du kan fremlegge fakta angående disse påstander ser jeg frem til å lese disse, da helst i morgen. @Ankh Endret 7. april 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Tja, du kan jo forsøke å SNAKKE med en somalier og spørre han hva han ville følt om noe slikt hadde skjedd og hvorfor så mange somaliere er innblandet i voldskriminalitet??? Du kan jo også snakke med erfaringene endel arbeidsgivere har med somaliere, og hvilke saker de har hatt med dem. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Prøvde du nettopp å vri debatten inn på et annet tema ved å stille et helt urelatert spørsmål i stedet for å fortsette den debattråden du selv startet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Trådens emner er da om 10 somaliere på ransbølge i Oslo og jeg forklarer hvorfor somaliere raner. Det er da å holde seg til tråden, vil jeg påstå... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Et par brukere laget gode svar i denne tråden, men klarte ikke å la være å gå på person innimellom de saklige argumentene, og dermed fikk de postene sine slettet. Det er dumt både for dem og for de andre som følger tråden. Husk: Personangrep skal rapporteres, ikke besvares. (En del brukere rapporterer personangrep, men velger å besvare dem allikevel. Det er heller ikke greit. Overlat reaksjonene til moderatorene.) Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Trådens emner er da om 10 somaliere på ransbølge i Oslo og jeg forklarer hvorfor somaliere raner.Det er da å holde seg til tråden, vil jeg påstå... Ja, det er on topic, i den grad tråden har et topic. Men du kommer - i likhet med mange - med nokså bastante påstander om en folkegruppes (i dette tilfellet somalieres) tankesett og forhold til familie og vold, uten annen dokumentasjon enn at det er slik "de" har forklart det. Hvor mye dokumentasjon vi skal kreve her på forumet er et åpent spørsmål, men det ville opplagt tjene din sak om du kunne slå i bordet med verifiserbare kilder. Ellers vil motparten si at "jeg kjenner ingen muslimer som tenker slik", og resten av oss er like kloke, siden påstand står mot påstand. Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden. Sende meg gjerne en PM om dere har synspunkter, eventuelt kan dere diskutere om vi skal stille økede krav til dokumentasjon i denne tråden: Politikk og moderering: Hva kan man si, og hvordan kan man si det? Geir Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hat(somaliere) += 10; Somaliere som har lyst til og passe inn i norge burde ta tek i dette problemet, det er nokk ikke bare jeg som har fått tilført settningen over i hjernen. De burde konfrontere problem individenne. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) For å si det sånn så er det mere kriminalitet blant Somaliere enn nordmenn i samme aldersgrupper. før da det var asylmotak her hvor jeg bor så forsvant det til stadig sykler og sånt. gjett kor man fant dem igjen. Det er ikke rart nordmenn flest er imot innvandrere. klarer de ikke å oppføre seg og følge norsk lov så vil vi ikke ha dem hit. Dem gidd ikke skaffe seg jobb og isteden for så velger mange den lette veien og går å raner folk. sålenge straffene er såpass ikke eksisterende så gjør de va de vil. Vi må bli strengere på straff og oppfølging av alle kriminelle. vi kan F eks ikke ta inn 100 Somaliere hvis store mengder av dem blir kriminelle. istedenfor så burde vi ha krav til at dem skal skaffe seg en jobb før dem kommer inn i landet. hvem som skaffer jobben til dem kan f eks være staten som har oversikt over ledige jobber. så får dem en liste over ledige jobber og må velge en for å komme inn i landet. barna må også settes inn på skolen. ved et vist antall fravær så blir hele familien sendt ut av landet. 5 dager fravær i hver termin burde vært utsendelse. EDIT: skreiv litt om skole. Endret 9. april 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg har mange utenlandske venner men ingen somalske. Det finnes et lass av dem, og i jobben jeg jobber så er det et bredt spekter av nasjonalitet... Men ingen somaliere. De er ikke intressert, de sosialiserer seg kun inad.... For min del kan vi stoppe all innvandring fra somalia og sende ut de 1000 siste som har kommet som ikke har jobb eller kan snakke norsk. Resten av de som er i landet skal bli forfulgt med en 3 strike regel helt til de har norsk statsborgerskap, hvor av en av kriteriene skal være en norsk muntlig og skriftlig prøve. Fram med jernhandskene og la den merke at vi ikke lar dem operere fritt. Det er mine meninger! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jepp, er veldig enig i at det somaliske miljøet ikke er godt nok integrert i samfunnet Her har både vi og dem en jobb å gjøre. De skal tross alt bo i Norge resten av livet, og da går det ikke an å gå og dasse på sosialen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Problemet i denne sammenheng er vel nettopp at det å "gå og dasse på sosialen" nettopp går, så lenge som det faktisk gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå