Gå til innhold

10 somaliere på ransbølge i Oslo natt til søndag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt enig, faktisk.

Ser ingen fordel ved å ha dem i norske fenglser...

jepp..har de kommet hit så får de oppføre seg, det er jo tydlig at de hadde det heeelt fint der de var!, og ikke setter pris på en damn shit av det vi tilbyr dem, vi nordmenn som betaler dem penger for og være her..og da mener jeg både fargede og hvite nordmenn, vi godtar altfor mye, hadde dette vært i Frankrike f.eks..det hadde blitt et helv... på jord!.

Endret av Hudrin
Lenke til kommentar
Og hva er den grunnen, mener du?

Fordi vi har vært de eneste dumme nok til å ta dem inn. Helt siden 80-tallet har Norge hatt et lite hjerte for Somalia og tatt de imot med åpne armer.

Norge er en av de få landene som tar dem så lett imot, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Hudfarge har naturligvis ingenting å si, men gjerningsmennenes kultur og mangel på integrering burde det gå an å skylde på spør du meg.

Vel, jeg tror ikke Darwin er helt på samme side som deg. Geniet som for 150 år siden oppdaget sammenhengen mellom fauna/genetisk arvemateriale osv var krystallklar på markante forskjeller mellom raser. Når vi ser at det i USA de siste 4 årene er registrert 107000 voldtekter begått av svarte menn mot hvite kvinner, og at i det samme tidsrommet er antallet voldtekter begått av hvite menn mot svarte kvinner NULL må man jo være fullstendig avkoplet fra virkeligheten for ikke å innse at vi kanskje er litt forskjellige på innsiden også. Det er synd å si det, men sannhet er jo en gang sannhet og vi kan ikke fortsette å forklare vold, voldtekt og drap med at de kommer fra vanskelige forhold i sitt hjemland, de klarer jo faktisk ikke å lage et demokrati i mange av disse landene. Nei, jeg er helt overbevist om at vi er forskjellige inni også, akkurat som hunderaser feks. Dette er foreløpig ganske tabu, men jeg spår at vi i nær fremtid vil se ganske annerledes på dette og forstå våre ulikheter. Det er ikke nødvendigvis så lurt å sette en pitbull sammen med en liten terrier i et bur.

Lenke til kommentar
jepp..har de kommet hit så får de oppføre seg, det er jo tydlig at de hadde det heeelt fint der de var!, og ikke setter pris på en damn shit av det vi tilbyr dem, vi nordmenn som betaler dem penger for og være her..og da mener jeg både fargede og hvite nordmenn, vi godtar altfor mye, hadde dette vært i Frankrike f.eks..det hadde blitt et helv... på jord!.

Halleluja!

Om verden bare hadde vært så enkel Hudrin. Det hadde vært veldig deilig, dessverre er verden og mennesker veldig kompliserte . Selvsagt skal de respektive straffes hardt. Dette er ikke akseptabelt, uansett etnisitet eller opphav. Dessverre kommer menn fra Somalia særs dårlig ut på kriminalstatistikken. Grunnene til dette er mange og intrikate. Mange vil nok si at Norge er for tolerante og naive, jeg kan si meg til dels enig, men det finnes likevel faktorer vi ikke kan underslå, som feks. hva disse har med seg i bagasjen (bokstavelig) talt når de kommer til Norge.

Så til dine angrep på innvandrere som sådan(?). Har du noen kjennskap eller statistikk på at de ikke setter pris på å være i et fredelig land som Norge? Hvordan vet vi at de hadde det "heelt" fint der de var? Mange kommer til Norge som såkalte "lykkejegere". Dette er trist og skaper et negativt inntrykk som sådan. Men vi vet også at mange kommer for å søke opphold på humanitært grunnlag. Jeg håper og tror mange setter pris på landet vårt og ønsker å bidra i positiv retning.

Det er ingen tvil om at slike episoder setter våre holdninger på prøve.

Min tese er at om Norge skal få bukt ved dette må vi bli strengere ved grensen og være klarere på hva vi som land tolererer og ikke tolererer. Vi må også bli strengere på å si ifra når det er noe vil ikke aksepterer. Det hjelper ikke å skyve problemene under teppet for å late som de ikke eksisterer.

:)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at de fleste av dem er barn, og de har absolutt ingenting i varetekt å gjøre (eller i fengsel for den saksskyld).

Selvfølgelig må de få en reaksjon på det de har gjort, men ikke i form av fengsel eller varetekt. Dette vil gjøre dem bare mer kriminelle.

Ser man den ene artikklen på VG, så ser du helt kalrt at minst en av dem tidligere har vært i kontakt med politiet pga. bråk før.

Jeg vil heller si at det er samfunnet som har sviktet. Vi må ha et opplegg for kriminelle barn, det nytter absolutt ikke å sende de i fengsel. Det blir det samme som at de setterr de psykisk syke i reimer og isolat fordi de ikke syke nok for å tvangsinnlegges.

Tar man problemet ved roten, så hadde man sluppet en slik eskalering som i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med deg i at det her er viktig å tenke preventivt i denne sammneheng. Det er likevel viktig at de får en streng reaksjon på hva de har gjort. Å true mennesker med våpen i hånd er en grov kriminell handling. Jeg ser disse er relativt unge, derfor bør også hjemmet involveres i stor grad.

Lenke til kommentar

Det er grovt det de har gjort, og de har også sikkert en lang historie fra politiet. Hadde man lest saksmappen så hadde man garantert noe mer fornuftig å si om det.

Men de passer rett og slett ikke inn i de tradisjonelle fengslene mener jeg, barn har ingenting der å gjøre. For det første burde staten ihvertfall bygd egne barneanstalter i ingenmannsland. Da unngår man at de rømmer, samt at man får de ut av miljøet de går i ellers.

Setter man de i fengsel, kommer de garantert ut mer hardbarkede enn det de var fra før.

Norge har ikke noen tilbud til kriminelle barn utenom fengsel og samfunnsstraff, og det synes jeg er skremmende.

Lenke til kommentar

Jepp, vi trenger et konstruktivt tilbud til barn under 18 som er, eller er på vei til å bli kriminelle. Det bør være flere forskjellige typer tilbud, men et grunntilbud burde være en inngjerdet kostskole med tøffe lærere og nulldisiplin på all vold, og masse fritidsaktiviteter. Skolen må være GODT bemannet med lærere, sosialarbeidere, psykologer osv.

Men hovedfokuset må være på individer: hvis ledelsen bare legger vekt på statistikker i stedet for å gjøre det som er til individets beste, er alt bare bullshit. Akkurat som det er i det offentlige helsevesenet i dag :(

Dette er litt off topic, men hey...

Lenke til kommentar
Jepp, vi trenger et konstruktivt tilbud til barn under 18 som er, eller er på vei til å bli kriminelle. Det bør være flere forskjellige typer tilbud, men et grunntilbud burde være en inngjerdet kostskole med tøffe lærere og nulldisiplin på all vold, og masse fritidsaktiviteter. Skolen må være GODT bemannet med lærere, sosialarbeidere, psykologer osv.

Men hovedfokuset må være på individer: hvis ledelsen bare legger vekt på statistikker i stedet for å gjøre det som er til individets beste, er alt bare bullshit. Akkurat som det er i det offentlige helsevesenet i dag :(

Det er mulig at ikke du har skjønt det, men de aller fleste som er kriminelle/narkomane har valgt det selv og vil ikke få noe ut av å gå på kostskole ol. Du sier også at vi må fokusere på individet, men det mener jeg er helt feil når de aller fleste muslimer(som jo er de som for det meste lager uhygge) absolutt ikke er enig i vår individualismetankegang og vil derfor ikke respondere i riktig retning slik som vi vil. Nå er det på tide at vi fatter omfanget av galskapen som herjer istedenfor å gå rundt som en supersosialist med rastahår som elsker alle bortsett fra sine egne og som mener at alt som er vondt og feil i denne verdenen er vestens skyld.

Lenke til kommentar

Det er mulig at ikke du har skjønt det, men de aller fleste som er kriminelle/narkomane har valgt det selv og vil ikke få noe ut av å gå på kostskole ol. Du sier også at vi må fokusere på individet, men det mener jeg er helt feil når de aller fleste muslimer(som jo er de som for det meste lager uhygge) absolutt ikke er enig i vår individualismetankegang og vil derfor ikke respondere i riktig retning slik som vi vil. Nå er det på tide at vi fatter omfanget av galskapen som herjer istedenfor å gå rundt som en supersosialist med rastahår som elsker alle bortsett fra sine egne og som mener at alt som er vondt og feil i denne verdenen er vestens skyld.

OK, du får sitte der og mene det, så sitter jeg her og mener det jeg gjør. Jeg gidder ikke peke ut alle feilene i ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si at de fleste av dem er barn, og de har absolutt ingenting i varetekt å gjøre (eller i fengsel for den saksskyld).

Selvfølgelig må de få en reaksjon på det de har gjort, men ikke i form av fengsel eller varetekt. Dette vil gjøre dem bare mer kriminelle.

Ser man den ene artikklen på VG, så ser du helt kalrt at minst en av dem tidligere har vært i kontakt med politiet pga. bråk før.

Jeg vil heller si at det er samfunnet som har sviktet. Vi må ha et opplegg for kriminelle barn, det nytter absolutt ikke å sende de i fengsel. Det blir det samme som at de setterr de psykisk syke i reimer og isolat fordi de ikke syke nok for å tvangsinnlegges.

Tar man problemet ved roten, så hadde man sluppet en slik eskalering som i dette tilfellet.

Obs! - Der slo jeg ned kona, ranet naboen og viftet med en kniv foran livredde barn i en barnehage. Jeg var et lite øyeblikk redd for at jeg måtte ta skikkelig tak i meg selv, angre, be om unnskyldning til de jeg oppførte meg galt mot i forhold til ethvert oppegående menneskes naturlig innlærte normer og regler. Men jeg tror heller jeg hopper på din konklusjon: samfunnet har skylda. Jeg vil ha erstatning. Jeg er et offer.

Lenke til kommentar

Så langt jeg kan se er det ingen i tråden som har ment annet enn at dette er alvorlig og at disse bør straffes? Men det er lov å ha to tanker i hodet på samme tid? De skal forstå alvoret samtidig som samfunnet bør reagere preventivt slik at dette ikke blir første ledd i en lang kriminell karriere som sannsynligvis vil koste samfunnet langt mer på sikt. Det er i så måte heller ingen som har sitat; "slått ned kona, ranet naboen og viftet med en kniv foran livredde barn i en barnehage", sitat slutt, selv om de kriminelle handlinger som er begått er alvorlige.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Når jeg var en liten sneip så brøyt jeg meg inn i en varebil full av kaker hvorpå jeg ble huket på fersk gjerning av politiet, da fikk ikke jeg noe "klapp på skuldra og oppfølging av blomstertjenesten" slik som det blir foreslått lengere opp i tråden her, tvert i mot så tok de på meg håndjern som de strammet til skikkelig, puttet meg på glattcelle og ga meg den behandlingen jeg fortjente som den drittungen jeg var, dette hadde selvsagt effekt i positiv retning når jeg ser tilbake på det, det var faktisk helt korrekt av dem å behandle meg slik, selv om at jeg var mindreårig.

Gud så lei jeg er av dere politisk korrekte bedrevitere som alltid skal behandle innvandrere med silkehansker.

"gi dem en klem så går det nok bra skal dere se".. og her er det altså snakk om folk som raner med pistol og kniv, samtidig som de har sparket og slått folk.

Skam dere, dere er en fare for Norges fremtid, dere er skyldige i å opprettholde galskapen.

Lenke til kommentar
Når jeg var en liten sneip så brøyt jeg meg inn i en varebil full av kaker hvorpå jeg ble huket på fersk gjerning av politiet, da fikk ikke jeg noe "klapp på skuldra og oppfølging av blomstertjenesten" slik som det blir foreslått lengere opp i tråden her, tvert i mot så tok de på meg håndjern som de strammet til skikkelig, puttet meg på glattcelle og ga meg den behandlingen jeg fortjente som den drittungen jeg var, dette hadde selvsagt effekt i positiv retning når jeg ser tilbake på det, det var faktisk helt korrekt av dem å behandle meg slik, selv om at jeg var mindreårig.

Gud så lei jeg er av dere politisk korrekte bedrevitere som alltid skal behandle innvandrere med silkehansker.

"gi dem en klem så går det nok bra skal dere se".. og her er det altså snakk om folk som raner med pistol og kniv, samtidig som de har sparket og slått folk.

Skam dere, dere er en fare for Norges fremtid, dere er skyldige i å opprettholde galskapen.

Nok en gang... Hvem er det som har sagt noe om klem? Så du det jeg skrev om inngjerdet kostskole med nulltoleranse for vold?

Strawmen will get you nowhere.

Lenke til kommentar

Nå må man også huske at mennesker kan ha store psykiske lidelser. Er du oppvokst i et krigsherjet land, vil du også mest sannsynlig sitte igjen med store traumer, og de forsvinner ikke av seg selv med det samme man krysser grensa til Norge. Det betyr altså at det ikke nødvendigvis er en veldig god løsning å straffe dem med glattcelle og en streng pekefinger.

Norge må bli flinkere til å følge opp asylsøkere, og gi dem et fullverdig psykolog- eller psykiatertilbud slik at man kan plukke opp faresignalene før det går galt. Men igjen da, så vet vi at psykisk behandling her i landet ikke akkurat blir prioritert, hverken for norske statsborgere eller innvandrere.

Lenke til kommentar
Og psykiske lidelser rettferdiggjør ingenting.

Sier ikke at det rettferdiggjør, men det må da vitterlig gå an å ta det med i betraktningen når man skal straffe noen. Å hive en psykisk syk og traumatisert person i fengsel vil mest sannsynlig bare gjøre problemet verre.

Lenke til kommentar
Nå må man også huske at mennesker kan ha store psykiske lidelser. Er du oppvokst i et krigsherjet land, vil du også mest sannsynlig sitte igjen med store traumer, og de forsvinner ikke av seg selv med det samme man krysser grensa til Norge. Det betyr altså at det ikke nødvendigvis er en veldig god løsning å straffe dem med glattcelle og en streng pekefinger.

Norge må bli flinkere til å følge opp asylsøkere, og gi dem et fullverdig psykolog- eller psykiatertilbud slik at man kan plukke opp faresignalene før det går galt. Men igjen da, så vet vi at psykisk behandling her i landet ikke akkurat blir prioritert, hverken for norske statsborgere eller innvandrere.

Eller, vi kan sette inn ressurser ved grensen og løse problemet en gang for alle og på den måten ungå voldtekter, ran, salg av narkotika og traumatisering av det norske folk, slik det er nå så får man opphold om man ikke kan vise id-papirer hvilket er galskap fra ende til annen, nærmest en oppfordring til å begå faenskap.

Desverre er ikke problemet så enkelt som du skal ha det til, for det første så er det en språkbarriere, for det andre er det alt for store kulturforskjeller, for det tredje så koster slikt store summer for norske skattebetalere, hva eksakt det koster i menneskelige lidelser og penger kan vi bare spekulere i.

Spørmålet er enkelt, nasjonalisme eller internasjonalisme, jeg for min del har tatt mitt valg, jeg nekter å tro på løgnene jeg har fåt servert om "likhet" og "menneskerettigheter"

Vi har allerede verdens beste velferdssystem, å peke på det og si at vi kan feilen ligger på vår banehalvdel blir litt for masse hippietankegang for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...