Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

OTP med mange ulike arbeidsgivere og fond

knutigro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 34 år, jobber som stillasbygger på båtverft og större industriprosjekt og har under de siste to årene värt ansatt i to ulike firma. Jeg regner med at jeg også i framtiden kommer til å skifte firma kanskje opp mot en gang i året. Siden disse har ulike spareavtaler for pensjon begynner jeg å fundere litt over hvordan min pensjon kommer til å se ut. Om jeg har 3000 kroner der og 2000 kroner der blir det jo veldig komplisert når jeg blir gammel og senil pensjonist å finne ut av dette. Det blir jo fryktelig kaotisk.

Så klart burde jeg også skaffe mitt eget pensjonssparing men mitt spörsmål er om det ikke finnes noe slags mulighet til å overföre penger fra ett fond til ett annet slik at jeg kan före med meg pengene etterhvert. Eller kanskje det finns noen annen som har en smart lösning....?

mvh knut

Endret av knutigro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du vil få i pensjon om 30 år er høyst usikkert. En ting er at det med dages regelverk er usikkert, en annen ting er at dagens regleverk kommer til å bli endret X antall ganger før du blir pensjonist.

Man får en fripolise som kan samles hos en forvalter uten at jeg kjenner detaljene. Det kan også være at pensjonsordningen i bedriftene du jobber for krever et antall opptjenings år før man kan få noe utbetalt.

Spar privat. Med så lang tid til pensjon som du har bør du spare i akjsefond. Etterhvert som man nærmer seg pensjonsalder flyttes gradvis en større andel av oppsparingen til mindre risikofylte investeringer.

Lenke til kommentar

Jeg tror du må være ansatt i minimum 1 år for å få med deg OTP'n videre, når du skifter jobb, ellers går det tilbake til selskapet. Jeg mistet i hvertfall OTP for 11 mnd da jeg byttet jobb etter 5 år i samme stilling. Arbeidsgiver ville gjerne at jeg skulle få det med meg, men det var ikke mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...