Gå til innhold

Best og billigst mulig hardware for drift av nettside og MySQL-database

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Heisann!

Holder på å utvikle en side som helt garantert kommer til å få en god del besøk og aktivitet. Serveren jeg har i dag står inne i kottet mitt på 1mbit linje, og selve spesifikasjonene er ikke noe å skryte av; 1 GHz prosessor, 256 mb ram, 2x40 gb HDD.

Det jeg leter etter er egentlig det ultimate oppsettet, samtidig som det er billigst mulig, for en slik side. Her er noen nøkkelspørsmål:

- Kommer jeg til å trenge separat MySQL-tjener?

- Load-balancer med redundans for MySQL, er dette nødvendig?

- Evnt. load-balancer med redundans for Apache?

- Planlegger at brukerne skal kunne lastes opp en del filer, gjerne videofiler også, men med en veldig begrenset filstørrelse. Er det en idé å ha en separat filserver?

- Hva slags hardware bør jeg kjøpe? Ville denne fungert bra til formålet, med 2GB RAM? EDIT: Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348787#ProductTabs Litt mer skalerbar, tenker jeg.

Håper noen luringer kan hjelpe meg her. Kan nevne at jeg selvfølgelig skal flytte serveren over på bedre linje.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er maks prisen for serveren?

dell har alltids noen ok tilbude på små servere.

f.eks den T300 tårnserveren har de nå i standard oppsettet til 4259kr uten moms (vanligvis 7889).

Dual Core Intel® Xeon® E3113, 3.0GHz, 6MB Cache, 1333MHz

1GB Memory, DDR2, 667MHz (2x512MB Single Ranked DIMMs)

250GB, SATA, 3.5-inch, 7,200 rpm Hard Drive

det blir ca 5300kr med moms, har plass til 12 rambrikker så gode muligheter for oppgradering.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg har vel egentlig ikke satt noe makspris enda, er ganske kort på pengene for tiden, men vil ikke gå over 6000 foreløpig.

Den du linker til ser jo veldig grei ut, så tror det er en god ide selv om det kommer til å overstige 6000. Hvilken RAID kontroller ville du kjøpt? Kan tenke meg at en av de som er med i konfigurasjonssiden er greiest? Ser at det er inkludert i prisen også. Må i hvert fall ha støtte for Linux. Og så var det RAM, er usikker på om jeg kan klare meg med 1 GB fra begynnelsen av og så ta det gradvis, eller om jeg bør hoppe rett på 4 GB for 820 kr ekstra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja, sant! Syk rabatt på maskinen også. Men RAID, folkens.. noen anbefalinger? Vil kjøre speilet systemdisk og speilet datadisk, eller er dette en god ide?

Lenke til kommentar

Maskinvare er "aldri" er problem, får du ytelsesproblemer er garantert din kode i alle ledd flaskehalsen en god stund før maskinvare blir et problem. En grå boks fra Dell for et par tusenlapper kan for veldig mange applikasjoner kunne servere voldsomme ytelsestall som trolig langt overgår det du vil trenge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ser ut til at jeg ikke kommer til å trene mer enn en server. Det kan bli aktuelt å sette den sammen selv ja, hvis det er lønnsomt. Hva angår oppetid så er jeg usikker - den skal stå på 24/7 365 dager i året, men det er ikke farlig at den går ned et par-tre ganger i løpet av året grunnet strømbrudd eller lignende. Redundant strømforsyning er konge det, men det må ses an i forhold til prisen. RAID må jeg i hvert fall ha, hjelper vel en del på oppetid dersom en disk ryker? Når det gjelder skalerbarhet så er det greit å ha litt muligheter. Jeg vil gjerne ha mulighet til å ha 8 GB RAM. 4 harddiskplasser er et must, prosessoren trenger vel i grunn ikke å være så veldig skalerbar?

Har du noen forslag, NorthWave?

Takk for innspillet, JohndoeMAKT. Dette skal garantert tas til ettertanke!

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du sier lite om behovet her. Du nevner at den vil få en del besøk, men det er ganske lite spesifisert.

Antall hits på en webserver er ikke det som krever resurser. Det som krever resurser er hva den skal serve. Så for å svare, hva er mange hits? Hvilken type applikasjon skal den kjøre?

Du snakker om loadbalancing, for dette trenger du to eller flere fysiske servere til samme oppgave. Igjen vanskelig å si når vi ikke aner hva du skal bruke det til.

I forhold til selvbygg eller ikke. Om du skal bruke server til private ting, så kan du fint bygge det selv. Om du skal lage en løsning som du skal tjene penger på ville jeg helt klart valgt en ferdigbygget server fra f.eks. Dell. Spesielt grunnet service og testingen som er gjennomført på HW.

Vedrørende RAID så er det igjen avhengig av hvilke krav du har med henhold til ytelse og redudans. For de fleste løsninger er det god nok ytelse i RAID5.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hei,

Er ikke helt sikker på hits selv, kan prøve meg litt forsiktig og gjette mellom 500-1000 hits per dag. Skal svare så godt jeg kan på det andre.

Applikasjonen den skal kjøre er et CMS som jeg og en annen skriver selv, i PHP og MySQL. Det vil i stor grad være basert på brukerbidrag i form av lenker, artikler og medier (video, bilder, lyd). Ang videoer så vil vi ikke legge noe særlig fokus på dette, da det er for ressurskrevende. Det vil derfor være foretrukket at man enten linker til videoer eller komprimerer dem ganske hardt.

Prosjektet er et ikke-kommersielt prosjekt, så selvbygg er aktuelt, men dersom det finnes noen billige servere på tilbud eller noe, så skader det ikke å kjøpe en Dell boks for eksempel.

Sett litt på RAID5 nå, og virker som det holder for oss. Trenger dog forslag til kontrollere som vil virke under Debian. Satser på å kjøre S-ATA disker, billig og greit. Budsjettet vårt er ikke akkurat store greiene, håper på å få skaffet nok penger til en ny server i hvert fall. Akkurat nå står den på en 7 år gammel boks med 256 MB RAM og 2x40GB HD. Det kommer til å holde helt til nettsiden blir lansert.

Takk for svaret, håper dette var litt mer beskrivende, hvis ikke får du bare si fra.

Lenke til kommentar

Det kan godt være at deres applikasjon gjør noe spesiellt, men dersom den serverer artikler samt "forsider" i samme stil som en nettavis/blog er det noe av de letteste applikasjonene å serve du finner. En Dell-maskin til fem-seks tusen kan lett servere flere tusen sidevisninger i sekundet dersom den kjører rett servere og applikasjonen er laget bra. Tusen sidevisninger i døgnet er deres gamle server nesten overkill for.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Det kan godt være at deres applikasjon gjør noe spesiellt, men dersom den serverer artikler samt "forsider" i samme stil som en nettavis/blog er det noe av de letteste applikasjonene å serve du finner. En Dell-maskin til fem-seks tusen kan lett servere flere tusen sidevisninger i sekundet dersom den kjører rett servere og applikasjonen er laget bra. Tusen sidevisninger i døgnet er deres gamle server nesten overkill for.[/b]

Vet ikke om du så det, men det blir altså mye interaktivitet i form av brukerbidrag osv. Regner med det har litt mer å si?

Vil ikke si den gamle serveren er nesten overkill for formålet. Antall hits var en vill gjetning, et skudd i mørket, for jeg har virkelig ikke peiling. Det at vi vil ha en ny server handler i stor grad om skalerbarhet, spesielt med tanke på diskplass og RAM. Hvem vet hva som kan skje med siden (med tanke på brukere og besøk), og da er det mye bedre at vi er forberedt på det, enn at vi sitter med en eldgammel drittboks som ikke engang er en server. Det er jo helt klart forskjeller mellom en pensjonert skrivebordsmaskin og en server, da sistnevnte faktisk er mer lagd for å stå på i lange tider.

nomore: Ja, jeg kommer til å gjøre dette, men siden er ikke ferdig utviklet enda, så det er lite poeng i det når den ikke er tilgjengelig for offentligheten.

Så, noen anbefalinger på et oppsett med kun en server, 1-2 GB RAM og RAID5?

Ellers må jeg takke for all hjelp!! Dere har virkelig vært hjelpsomme selv om jeg har vært sparsom med informasjonen. :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om du så det, men det blir altså mye interaktivitet i form av brukerbidrag osv. Regner med det har litt mer å si?

Litt, men ikke mye.

Det at vi vil ha en ny server handler i stor grad om skalerbarhet, spesielt med tanke på diskplass og RAM.
Og det er alle gode grunner til å oppdatere, men jeg tror du heller bør fokusere på de enn den ekstreme ytelsen. Et toprosessorsystem med dobbel prislapp av et med én er f.eks lite nødvendig, da kan du heller bruke pengene på RAM og disk.

Så, noen anbefalinger på et oppsett med kun en server, 1-2 GB RAM og RAID5?

Slå til med fire eller åtte GB når du er i gang da RAM er billig og kjøper deg mye ytelse både på cacheserver, webserver og databaseserver. En webserver som har brukt opp all RAM og starter å swappe kan i løpet av få minutter dra ned ytelsen på maskinen så mye at eneste utvei er å restarte hele boksen fysisk, så der bør du ikke spare for mye på kronene.

Når det gjelder disk syntes jeg en rsync+databasedump og gzip satt opp med cron til et eksternt system er en mye bedre sikring enn RAID. RAID hjelper deg bare ved diskkrasj, men backups fra midnatt hver dag gir deg både det samt sikring mot andre ting som kan slette eller skade filer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Og det er alle gode grunner til å oppdatere, men jeg tror du heller bør fokusere på de enn den ekstreme ytelsen. Et toprosessorsystem med dobbel prislapp av et med én er f.eks lite nødvendig, da kan du heller bruke pengene på RAM og disk.

Slå til med fire eller åtte GB når du er i gang da RAM er billig og kjøper deg mye ytelse både på cacheserver, webserver og databaseserver. En webserver som har brukt opp all RAM og starter å swappe kan i løpet av få minutter dra ned ytelsen på maskinen så mye at eneste utvei er å restarte hele boksen fysisk, så der bør du ikke spare for mye på kronene.

Ok, jeg er enig med deg, så da gjør vi det.

Når det gjelder disk syntes jeg en rsync+databasedump og gzip satt opp med cron til et eksternt system er en mye bedre sikring enn RAID. RAID hjelper deg bare ved diskkrasj, men backups fra midnatt hver dag gir deg både det samt sikring mot andre ting som kan slette eller skade filer.

RAID vil jeg ha ene og alene på grunn av krav til oppetid. Er heller ikke alltid at vi har mulighet til å fly bort til serverrommet som er en mil unna hvis en disk ryker. (Vet at dette uansett skal gjøres så snart som mulig, men ikke alltid det er mulig...) En backupløsning skal selvfølgelig også settes opp, og jeg hadde faktisk tenkt meg noe i den duren det du snakker om :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hm.. Skal ta en titt på det. Er det mye knot i konfigurasjon og sånt? Noe vedlikehold? Ser også at memcached i hvert fall krever at applikasjonen er skrevet for det, er det tilfellet med noen av de andre?

Ellers må jeg rette opp i en feil fra et tidligere innlegg. Jeg trodde hits var det samme som antall unike besøk, men hvis vi snakker antall hits så vil jeg tippe kanskje 10 000 i døgnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...