Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blue Screen, Tilfeldige Restarts + ikke Start i det hele tatt :S

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier har jeg en blanding av alt.

Hele surret startet for et par dager siden:

Spesifikasjoner:

Operativsystem: Windows 7 Beta (bruker forsåvidt XP disken iblandt)

Hovedkort: Asus PCQ PRO

CPU: Intel Dual Core 3.0 Ghz

RAM: 4096 MB (husker ikke mer, orker ikke kutte meg i

trynet i forsøk på å skvise hodet inn i kabinettet for å kikke. Si ifra hvis det trengs!)

Grafikk Kort: ATI Radeon HD 4850 512mb

Si ifra hvis det trengs noe mer!

Jeg kom hjem etter å ha vært utenbys en uke og satt meg til ro foran Stasjonæren. Jeg surfet litt på nettets bølger, fant ut at ATI hadde lansert drivere til Windows 7, lastet dem ned og instalerte dem og til slutt prøvde jeg så vidt å få til Hamachi i et spill med en kamerat (som vi ikke klarte btw :p). Vi bestemte oss for å spille Red Alert 3 som vi visste fungerte. Det var da det begynte å skje ting.

Jeg ble kastet ut av spillet og fikk blue screen. Etter system dumpen restartet jeg pc'en og antok at det bare var en glipp. Kameraten min gikk og la seg så jeg satt alene igjen.

Jeg tenkte at problemet var de nye driverene til grafikk-kortet, så jeg avinstallerte de rett og slett. Jeg lot også CCleaner rengjøre registeret og slette unødvendige filer. Etter det begynte det å komme hyppige blue screens. Det tok mindre og mindre tid mellom hver restart og jeg bestemte meg for å formatere harddisken. Jeg ville først prøve å ta noe backup og jeg fikk sikra det viktigste. Større filer ble avbrutt midt i, men det er ikke noe problem egentlig.

Etter å ha prøvd å starte i sikkerhets modus (for å se om ting gikk galt med de mest nødvendige filene) prøvde å sette CD'en med Windows 7 installasjonen inn igjen, men i det den var kommet forbi den første "Loading Screen"'en kom det opp nokk en blue screen. På dette punktet var jeg ganske desperat. Jeg prøvde å sette inn min gamle harddisk med Windows XP Pro for å forsikre meg at det ikke er software feil, men da gikk det ikke stort bedre. Den kom seg ikke engang til påloggingskjermen!

Jeg er derfor rimelig sikker på at det er en Hardware feil, men jeg aner rett og slett ikke hva det kan være! Jeg har kikket litt rundt inni for å se om vifter osv. fungerer og det ser greit ut. Alt ser ut til å sitte sammen. Det eneste jeg har forandret i ettertid på hovedkortet var en liten switch nær usb og ethernet utgangen, ettersom jeg har hatt problem med ethernet utgangen og forhåpentlig har jeg løst DET problemet. Men akkurat nå litt nytteløst uten fungerende maskin xP

Åpen for alle forslag! Suger å ikke ha PC nå som Gudfaren 2 kommer ut D:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å fjerne den ene minnebrikken og det fungerer nå. Det triste er at jeg har 64Bit versjonen av Windows 7 Beta og derfor er jeg sikker på at ytelses problemene er rett rundt hjørnet :scared: Burde jeg investere i nye rambrikker? (har 2 x Corsair 2048 MB med 800 Mhz hastighet tror jeg :mellow: ) Eller finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar
Burde jeg investere i nye rambrikker? (har 2 x Corsair 2048 MB med 800 Mhz hastighet tror jeg :mellow: ) Eller finnes det andre løsninger?

@ ColdIce. Som du ser over: Problemet er ikke løst :nei:

Prøvd å kjøre XP? Det kan være software-relatert

Lenke til kommentar
Prøvde å fjerne den ene minnebrikken og det fungerer nå. Det triste er at jeg har 64Bit versjonen av Windows 7 Beta og derfor er jeg sikker på at ytelses problemene er rett rundt hjørnet :scared: Burde jeg investere i nye rambrikker? (har 2 x Corsair 2048 MB med 800 Mhz hastighet tror jeg :mellow: ) Eller finnes det andre løsninger?

Da er det enten noe gale med minnebrikken du tok ut av pcen eller det kan være noe gale med minnesloten den stod i på hovedkortet. Så det må du finne ut før du gjør noe videre.

Da må du holde tungen beint i munnen og kalle brikkene dine 1 og 2, og bruk den minnesloten som du vet funker og kjør MemTest, så slår du av pcen setter brikke 2 i samme sloten og kjører memtest igjen.

Hvis begge brikkene får 100% på memtest = noe gale med hovedkortet

En av brikkene ikke får 100% på memtest = noe gale med minnebrikken

Lenke til kommentar
Burde jeg investere i nye rambrikker? (har 2 x Corsair 2048 MB med 800 Mhz hastighet tror jeg :mellow: ) Eller finnes det andre løsninger?

@ ColdIce. Som du ser over: Problemet er ikke løst :nei:

Prøvd å kjøre XP? Det kan være software-relatert

Det er ikke løst nei, ColdIce :p

Prøvde begge harddiskene: Den ene med Windows 7 Beta 64Bit Edition og den andre med Windows XP SP3. Windows 7 merker jeg har problemer med å kjøre med bare 2GB minne, ettersom det er 64Bit (generelt tregere til standard ting som å åpne programmer, mapper, etc). XP kjører I og for seg fint med 2GB minne, men det er jo synd nå som jeg virkelig hadde vendt meg til Windows 7 grensesnittet å gå tilbake til XP :ermm: Hadde vært fint å finne ut om det er rambrikkene, eller noen instillinger som kan ha blitt forandret på ett eller annet vis slik at hovedkortet ikke vil kjøre 2 brikker :( Synes det er MEGET merkelig ettersom jeg ikke tuklet med noe på hovedkortet eller brikkene i perioden før BSoD begynte å komme :( Men allikevel er jeg åpen for forslag til ting jeg kan gjøre direkte på hovedkortet ;):p

EDIT: Oops, så ikke posten over xD Skal prøve det ;)

*Googler memtest* ^^,

Endret av BloodyTears
Lenke til kommentar

Vær obs på at de minnebrikkene trenger mye strøm, og da alt sikkert står på auto i bios setter du i den andre brikken og øker volten litt og kjører memtest.

Er et kjent problem og verdt å forsøke før man konstaterer at ram eller hovedkort er fyken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...