Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny oppdatering i saken angående at nevøen min skal bygge hus på tomten som moren min har odelsrett på og som hun ikke har signert på å gi odelsretten videre til nevø (side 73):

 

Så det er registrert en ny eiendom, men den ikke skilt ut som egen tomt? Betyr det at det er opprettet en ny adresse på din mors tomt? Vet du sikkert at din mor ikke ha skrevet under på noen ting, i så fall må vel noen ha tatt seg til rette.

 

Står det hos Kartverket når den nye eiendommen ble registrert, og hvem som gjorde det?

 

 

 

 

Ok, så derfor han ville ha faren (antar jeg) til å overtale moren din.

 

Nå folk alt har begynt å bygge, og har registrert byggingen hos myndighetene, er det vel på høy tid å protestere. Husk, du har 6 måneder fra det blir/ble tinglyst, så det første er jo å sjekke om det er tinglyst noe, antar jeg.

 

Geir :)

Jeg er inne i grunnboken for eiendommen. Øverst der står der nå følgende hjemmel til eiendomsrett og navnet til nevøen min.

 

100-F649-C-5194-46-E6-8-CA5-1-E0-E509-CA

 

Under heftelser står det ny linje med samme dato «Borett: onkelen min sitt navn».

 

Hva betyr dette? Hva har de gjort? Har nevøen fått odelsretten selv om moren min ikke har signert?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge! :wee:

 

Eiendommen er gitt i gave til nevø mot at det er gitt borett til onkel.

Dersom odelsretten skal utøves må dette gjøres (det vil si at odelssøksmål må anlegges) innen seks måneder fra eierskiftet ble tinglyst, det vil da si innen 12. desember 2019.

 

 

Kan virkelig onkel gi hele eiendommen til nevø (det blir vel fremmed) uten at odelberettigende, herav min mor, uten hennes signatur eller godkjenning eller kjennskap? 

 

Tidligere her i år eller fjor ville de ha min mor sin signatur for at nevø kunne bygge svært hus på eiendommen noe de ikke fikk, og nå trenger de plutselig ikke det og nevøen min eier hele eiendommen ... syns det er helt vanvittig at de har fått til dette uten noe samtykke fra min mor.

 

Er det bongo-kommunen eiendommen ligger i som har vært sløve her eller gjort noe de ikke skal?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Dersom onkel er hjemmelshaver/eier, og det ikke er noen urådighet knyttet til eiendommen, kan han selge eller gi den bort til hvem han vil (forutsatt ikke noe uskiftebo eller annet rart).

 

Odelsrett er en forkjøpsrett, det vil si at du har rett til å tre inn i et kjøp. For at odelsretten skal være relevant må eiendommen skifte eier. Det er ikke noe krav om samtykke fra odelsrettshavere for å selge eiendommen, det er odelsgutten/-jenta selv som må følge med.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er noe som skurrer her.

 

 

Du har tidligere skrevet at det er din mor som eier tomten:

 

Ja min mor som eier tomten. 

 

 

Kan virkelig onkel gi hele eiendommen til nevø (det blir vel fremmed) uten at odelberettigende, herav min mor, uten hennes signatur eller godkjenning eller kjennskap? 

 

Siden eiendommen nå er tinglyst på nevø med en kjøpesum på kr 0, så må din mor ha sendt inn et skjøte som hun har skrevet under på, med denne informasjonen til kartverket.

 

 

Har din mor skrevet under og sendt inn skjøte til kartverket?

Har nevø eller onkel lurt din mor til å skrive under på et skjøte?

Har nevø eller onkel forfalsket et skjøte og sendt inn til kartverket?

 

 

Kan du tallfeste følgende:

 

Hvor mye dyrket areal har eiendommen?

Hvor mye produktiv skog har eiendommen?

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man som privatperson engasjere et inkassobyrå for å drive inn privat gjeld? Jeg sjekket kjapt Lindorff og det virker som de kun tar bedriftskunder. Det er snakk om et engangsoppdrag, godt dokumentert krav, 4-sifret beløp og långiver som er usikker på prosessen/fallgruver. For en venn.

Lenke til kommentar

Kommet over et tvangssalg jeg lurer på om noen har erfaring med. 
Det er i forbindelse med skilsmisse hvor den ene part ikke ønsker å selge.

 

Leiligheten mangler vedlikehold og på privatvisning var den langt i fra presentabel. 
 

Tilstandsrapporten er over 1 år gammel og ser i grunnboken at tvangssalget ble avgjort like før. 

 

Det er ingen andre pant i eiendommen som skulle tilsi dårlig økonomi hos selger. 
Finnes det andre forklaringer til situasjonen enn at den ene parten ikke får banken med på å sitte på lånet alene? 

 

Leiligheten har potensiale og vurderer et bud noe under prisantydning, men hvordan vil det stille seg ved en evt ankefrist? 

Risikerer man ved et lavt bud at parten vil få innvilget lån på samme sum og beholde leiligheten? 

 

 

post-11307-0-32959200-1562057310_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis den ene part ikke ønsker å selge har den andre part rett til å få eiendommen tvangssolgt, jf. sameigelova § 15.

 

Det kan være mange grunner til at eiendommen tvangsselges gjennom namsmyndighetene. Det kan f.eks. hende at man ikke blir enige om kjøpesum, at parten som ikke vil selge ikke klarer å oppnå finansiering, at begge parter ønsker å overta alene, eller at man rett og slett er vrange med hverandre.

 

De samme regler som ved alle andre tvangssalg gjelder. Nåværende eiere har fortrinnsrett til kjøp hvis de byr likt med en ekstern kjøper. Et slikt "matche-bud" må inngis senest innen fristen for å gi merknader til stadfestelse (Rt. 2006 s. 785).

 

I tvangssalg er det tingretten som stadfester et bud. Når tingretten stadfester budet er budet bindende for alle. Tingrettens kjennelse kan ankes innen en måned, men det er sterke begrensninger i hva man kan bruke som ankegrunn. Som hovedregel kan man bare anke over ting man protesterte mot før stadfestelsen, og man kan ikke anke over at man mener prisen burde vært høyere.

 

Ved et lavt bud risikerer man at parten som ikke vil selge "prismatcher" budet og vinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Parten som ikke vil selge har incentiv til å påvirke budene negativt ved å holde boligen upresentabel slik at h*n kan prismatche rimeligst mulig.

 

Parten som vil selge har incentiv til å få mest mulig for for boligen, men har kanskje ikke lengre tilgang til å gjøre boligen mer presentabel hvis vedkommende har flyttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man testamentere bort arv som tilfaller en etter ens død?

 

Altså følgende scenario: Per er ung og kreftsyk, har få måneder igjen. Begge pers foreldre lever. Per er gift, men barnløs. Kan han skrive et testament at når foreldrene en gang dør, skal hans del gå til kona? Eller er hans del ikke-eksisterende fra dagen han dør?

 

Hvis dette ikke går, kan per og hans 2 søsken signere en avtale om at når foreldrene dør skal de 2 overføre 1/3 til enken, eller vil denne avtalen også være ugyldig når Per dør?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...