tom waits for alice Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 På den annen side kan man jo argumentere med at de egentlig bør/må finne seg i mer enn andre, pga. makten de rår over. (så sant det ikke er direkte/åpenbare dødstrusler) Ja, jeg heller mest til den oppfatning selv. Men jeg er verken lovgiver eller statsadvokat. Geir Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Ja, jeg heller mest til den oppfatning selv. Men jeg er verken lovgiver eller statsadvokat. Geir ikke vær beskjeden nå, du(vi) er Folkets Røst, det er ikke å kimse av btw, for Ubaydullah Hussain sitt tilfelle, så trekker det ned at "kritikken" hans ikke virker å være begrunnet i noe Raja har gjort på Stortinget, men mer at han er generelt misfornøyd med "hva slags muslim" Abid Raja er. Det ville vært mer forståelig eller forsvarbart hvis det var en konkret sak som utløste harmen. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Har et spørsmål om vedtekter vedrørende organisasjonsforhold: Si at man har en idrettsklubb som har både fotballag og håndballag og i en paragraf om organisasjonsforhold i vedtektene står det at fotball- og håndballaget er faste organer i idrettsklubben. Om det blir vedtatt å splitte ut fotballaget i egen organisasjon uten å endre denne paragrafen vil det ha noen betydning? Hva må eventuelt gjøres? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det vil da være i strid med vedtektene å skille ut fotballaget i egen organisasjon. Organisasjonen vil da være forpliktet til å endre vedtektene eller å gjenopprette fotballag som organ. Om man kan få tilbake det utskilte fotballaget vil avhenge av hvordan endringen ble gjennomført. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det vil da være i strid med vedtektene å skille ut fotballaget i egen organisasjon. Organisasjonen vil da være forpliktet til å endre vedtektene eller å gjenopprette fotballag som organ. Om man kan få tilbake det utskilte fotballaget vil avhenge av hvordan endringen ble gjennomført. Nå er saken at "alle" er eige om at fotballaget skal bli egen organisajon, men paragrafen om organisasjonsforhold ble oversett av de som fremla forslaget. Må man da kalle inn til ekstraordinært møte for å endre vedtektene og i samme møte vedta fisjonering eller kan man endre vedtektene i ettertid? Hvilke konsekvenser får det om en organisasjon bryter egne vedtekter eller har motstridende vedtekter? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 (endret) Man kan ha sovende bestemmelser, så det er noe som kan rettes opp på neste årsmøte, hvis det ikke er omstridt. Konsekvensene av å bryte vedtekter eller å ha selvmotstigende vedtekter er at man kan dømmes til å følge vedtektene. Dette forutsetter imidlertid at noen som har rettslig interesse i det velger å forfølge saken for domstolene. Endret 10. november 2018 av krikkert 2 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 (endret) Etter at tråden om tigging oppstod, har jeg lurt på: Hva er adgangen/hjemmel til at en tigger eller rusmisbruker blir bortvist fra offentlig sted? Og hvis det skjer på en nedverdigende måte, hva er strafferammen til dette? EDIT: Jeg finner det ut selv hvis det ikke er vilje til å svare. Endret 14. november 2018 av Cipher Panda Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Hvis man ønsker å si opp jobben under prøvetiden, må dette begrunnes? Vektlegges begrunnelsen tungt slik at det ikke er sikkert man kan si opp? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Arbeidstaker trenger aldri begrunne oppsigelsen. 2 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Takk. Hvis jeg signerer kontrakt nå men arbeidet starter ikke før januar. Har jeg oppsigelsestid fra jeg signerer kontrakten eller begynner arbeidet? Kan jeg liksom si opp i desember? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Oppsigelsestiden regnes fra oppsigelsen avgis. Den løper også før arbeidsstart. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 (endret) Oppsigelsestiden regnes fra oppsigelsen avgis. Den løper også før arbeidsstart. Skjønner. Er det egentlig noen forskjell i om jeg ikke har begynt eller ikke? Jeg tenker på om det kan få konsekvenser for meg hvis jeg signerer kontrakt i dag og sier opp senere før oppstart på grunn av jeg fikk annet jobbtilbud. Jeg leser noe om at man kan få erstatningsansvar hvis man sier opp før tiltredelse. Kan dette bli reelt? Endret 19. desember 2018 av Countryman Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Man kan i praksis ikke bli erstatningsansvarlig av å si opp før tiltredelse i større utstrekning enn om man sier opp etter tiltredelse. Å si opp en avtale er ikke kontraktsbrudd for arbeidstaker, og erstatningsansvar forutsetter et avtalebrudd. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Ja okay så lenge oppsigelse ikke er kontraktsbrudd så burde jeg jo være trygg. Tusen takk for svar Fikk jobbtilbud her forrige uke etter jeg har vært på tre jobbintervjuer for stillingen. I dag ringte jeg konsulentdamen og sa ja til jobben. Hun skulle sende digital kontrakt som jeg bare signerte på. 5min etterpå ringer hun opp og sier at bedriften jeg skulle jobbe for, har funnet en annen person til stillingen fordi "du var litt usikker og sånt så tolket de det slik." Er dette i hele tatt innenfor? Oppstart skulle vært i januar. Avtalerettslig sett er et muntlig tilbud bindende, og har en arbeidsgiver gitt et jobbtilbud kan han ikke senere ensidig trekke det tilbake, med mindre det er tatt forbehold, (f.eks. fordi det er fastsatt en akseptfrist som er overskredet).Tre dager for intervjuer er ganske mye når jeg har deltidsjobb og skulle jobbe to av de tre dagene men måtte takke nei pga intervjuene. Endret 19. desember 2018 av Countryman Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Lenge siden "forrige uke", så de har ventet lenge nok Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Lenge siden "forrige uke", så de har ventet lenge nok Jeg spurte om fire dagers betenkningstid noe som er fullt mulig. Det er egentlig denne mandagen. Men på fredag ringte hun og ville ha svar, jeg ba hun sende utkast på kontraktene slik jeg skulle se på de. Jeg fikk og høre at dette var en stilling som det ikke hastet med. På mandag fortalte jeg at jeg trengte to dager fri i desember. Dette var OK. Så nei, de har ikke ventet lenge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 (endret) Kontrakten er ikke inngått før begge parter har skrevet under. Det er fult lovlig å snu i siste liten og ikke underskrive. Det gjelder både deg og motparten. Både du og de har lagt ned tid, penger og innsats i prosessen så langt, men prosessen er uforpliktende helt fram til begge har skrevet under. Endret 21. november 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Kontrakten er ikke inngått før begge parter har skrevet under. Det er fult lovlig å snu i siste liten og ikke underskrive. Det gjelder både deg og motparten. Både du og de har lagt ned tid, penger og innsats i prosessen så langt, men prosessen er uforpliktende helt fram til begge har skrevet under. Nei, ikke hvis du faktisk sier til noen at de har fått jobben. Da har du gitt et tilbud som ikke kan kalles tilbake, men utløper når akseptfristen er utløpt. Signering av kontrakt er da bare en formalitet. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Fikk jobbtilbud her forrige uke etter jeg har vært på tre jobbintervjuer for stillingen. I dag ringte jeg konsulentdamen og sa ja til jobben. Hun skulle sende digital kontrakt som jeg bare signerte på. 5min etterpå ringer hun opp og sier at bedriften jeg skulle jobbe for, har funnet en annen person til stillingen fordi "du var litt usikker og sånt så tolket de det slik." Er dette i hele tatt innenfor? Oppstart skulle vært i januar. Jeg spurte om fire dagers betenkningstid noe som er fullt mulig. Det er egentlig denne mandagen. Men på fredag ringte hun og ville ha svar, jeg ba hun sende utkast på kontraktene slik jeg skulle se på de. Jeg fikk og høre at dette var en stilling som det ikke hastet med. På mandag fortalte jeg at jeg trengte to dager fri i desember. Dette var OK. Så nei, de har ikke ventet lenge. Du fikk fire dagers betenkningstid og skulle følgelig gi svaret ditt senest nå på mandag, men ringte ikke og sa ikke "ja" før i dag? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 (endret) coffeee: Nei, det var ikke akkurat slik. De flyttet på oppstarttid og litt sånn underveis. Forøvrig så skal det ikke ha noe å si om jeg tenker en-to dager lengre tid når oppstart er i januar. Jeg hadde ikke fått noe frist eller noe på når jeg måtte gi svar. Det jeg fikk vite var at det ikke hastet med å sette stillingen, og jeg har vært i dialog med hun hver dag. Nei, ikke hvis du faktisk sier til noen at de har fått jobben. Da har du gitt et tilbud som ikke kan kalles tilbake, men utløper når akseptfristen er utløpt. Signering av kontrakt er da bare en formalitet.Nettopp dette. Her står det litt om akkurat denne problemstillingen: https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/er-muntlig-jobbtilbud-bindende/ Spørsmålet blir om dette er noe å gjøre sak ut av. Endret 21. november 2018 av Lami Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå