krikkert Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Vil raskt komme i konflikt med maksprisbestemmelsene. 2 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Spørsmål om angående leie av rom i kollektiv, Jeg forstår det sånn at hvis man leier ett rom med adgang til annens bolig (jf § 9.5 og §9.6 i husleieloven) så er det litt andre regler for oppsigelse og standard frister. Vil leie av rom i kollektiv falle innunder diss bestemmelsene. altså mulighet til å si opp en leietaker uten å oppgi grunn osv. Da under forutsetting at alle rommene i en leilighet er leid ut som enkeltrom. Kan man si opp en leietaker som man føler man har problemer med? Kunne man eventuelt sagt opp alle leietakere av enkeltrom? (hvis man kun har leid ut ett rom i en leglighet kan man da si opp siste leietaker, f.eks fordi man har tenkt til å leie ut legligheten som helhet) Har ikke noe aktivt case angående dette nå, men er interessert i den generelle tolkningen av loven rundt dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Leie av rom i kollektiv vil som regel falle inn under disse bestemmelsene, dog avhengig av utformingen av kontrakten. Litt av årsaken til at man har disse reglene er fordi man blir boende så tett innpå hverandre, og loven anerkjenner da at å stille opp saklighetskrav og protestrett blir unødvendig tungt for utleier. Man kan si opp alle leietakere av enkeltrom. "Siste" leietaker får ikke større rettigheter av at han effektivt sett er alene, fellesarealene er fortsatt en annens bolig selv om det midlertidig ikke er andre i boligen. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Er den nye kredittkortavgiften-loven (https://kredittkort.com/skolen/kredittkortavgift)tredt i kraft? Altså man ikke skal betale ekstra for bruk av kredittkort? Hvor evnt står det i loven? Fant ingenting i finansavtaleloven. Lenke til kommentar
Kjøttskjelv Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 For et par år siden flyttet jeg inn i en møblert hybel i et kollektiv. I kontrakten står det "Leier må ha samtykke for å foreta endringer i husrommet. Det omfatter blant annet å legge nytt gulv, endre farger, sette opp utendørs antenne, flytte vaskemaskin, flytte fastmontert utstyr og møbler og lignende." Greia er at jeg veldig gjerne hadde likt å bytte seng, men utleier har tidligere sagt at det ikke vil la seg gjøre på grunn av at han leier ut flere hybler, og vil sørge for at det oppstår minst mulig slitasje fra flytting av møbler. Før tilflytting lokket utleier med at vi kunne "diskutere" å la meg ta inn min egen seng i hybelen, men jeg fikk kjapt beskjed om at å la en person ha sin egen seng ville kunne skape uro ved at flere ville kreve det samme. Det er egentlig forståelig mtp. at hyblene allerede er møblerte og at å fjerne sengene vil kreve lagringsplass. Jeg lurer da på om utleier virkelig kan kreve at jeg ikke kan flytte på noe som helst av inventar som ikke er fastmontert, selv om jeg har lagringsplassen. Hvis jeg hadde satt inn min egen seng, og omså oppbevart den gamle på samme rom, vil det være noe ulteier kan gjøre med saken? Jeg finner ikke noe bestemt om slikt i husleieloven. Er det noen som har vært borti noe lignende før? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 https://onewheel.com/ Er denne lovlig i Norge? Lenke til kommentar
Smurfen Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Hei. Sitter og skal fylle ut krav om utleggsforretning til en snekker som svindlet oss og er dømt i forliksrådet. Spørsmålet er hvilken dato vi skal gå ut fra på kravet og renteberegningen: Datoen dommen falt eller datoen første utleggsforretning ble holdt? Om vi skal bruke datoen dommen falt, må vi da sende ut nytt varsel før begjæringen sendes inn? Vi har gjort feil en gang og har nå et krav fra namsmannen om å sende det inn innen 2.7. for å få begjæringen gjort så vi kan ikke gjøre feil en gang til her. Så hvilken dato skal vi beregne renter fra og må vi sende nytt varsel om vi har gått ut fra feil dato i varselet? Det blir nok bare få kroner i forskjell på kravet uansett men står litt fast her dessverre. Håper på gode svar! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 Renter beregnes fra den datoen det er tilkjent renter fra i dommen. Hvis standardmalen for forliksrådsdommer er brukt vil det si "renter fra dato"-feltet på linjen for hovedstol. Står det ingenting i det feltet skal det regnes forsinkelsesrente fra forkynnelsestidspunktet (for motparten). Hvis du har fått en konkret tilbakemelding fra namsmannen bør du poste tilbakemeldingen, så ordrett som mulig. 1 Lenke til kommentar
Conseptor Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Jeg kjøpte engangs linser ( øye) fra en proff leverandør på nett. 90 stk i en kartong. Da jeg åpnet ytterkartongen oppdaget jeg at jeg hadde bestilt feil linser. Avtalte retur m leverandør innenforbi fristen . Har nå fått beskjed fra leverandør at de ikke godtar retur pga esken var åpnet. Ingen av linsepakkene var åpnet, kun ytterkartongen. Selv om det står på deres nettside at de ikke godtar retur hvis kartong er åpnet så mener jeg at dette er de ikke i sin fulle rett til ? Noen som kan hjelpe ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Garanti brukes ved feil på produktet, under produsentens garantiregler Reklamasjon brukes ved feil på produktet, under myndighetenes lovverk Angrerett brukes ved feilbestillinger og lignende, under myndighetenes lovverk Dette er åpenbart en angrerett-sak. Ved angrerett kan man returnere produkter for eksempel feilbestilling, uten begrunnelse, mot at man betaler returfrakt. Selger skal ikke lide noe tap. Varen må leveres tilbake i den stand den ble mottatt. Hensikten med det er at selger skal kunne selge den videre til andre, uten reduksjon i prisen. Hvis du har brutt forseglinger eller skadet originalemballasjen er det ikke lett å selge produktet til videre til andre kunder uten tap. Selger skal som sagt ikke lide noe tap av at du angrer på kjøpet. Jeg har ikke sett emballasjen det er snakk om, men vil bare si at det er normal praksis i forbindelse med angrerett å avvise produkter med skadd emballasje eller brutt forsegling. Med normal praksis mener jeg både praktisert av butikker og praksis i tvistesaker hos forbrukerrådet. Jeg har dessverre ikke tilgang til referansedommer å dokumentere dette med. Det er normalt at nettbutikkene har dettet Ditt beste kort er nok å dokumentere med bilder at emballasjen er enten helt uskadet eller ubetydelig skadet selv om den er åpnet. Er den synlig/omfattende skadet så har du en dårlig sak. Endret 20. juni 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Arbeider fra kl15.00 til 22.00, og så jobb dagen etterpå kl07.30. Er det lov? Aml § 10-8. 1) sier at man skal ha 11 timer arbeidsfri ila 24 timer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Arbeider fra kl15.00 til 22.00, og så jobb dagen etterpå kl07.30. Er det lov? Aml § 10-8. 1) sier at man skal ha 11 timer arbeidsfri ila 24 timer. Det er lov om det er avtalt lokalt at det er lov under visse betingelser. Du finner litt om det i AML og muligens i tariffavtalen du er under. Men om jeg ikke husker feil om type yrke du er i så er dette noe som blir syndet spesielt mye mot. Anonymous poster hash: 6d818...e1c Lenke til kommentar
ApeInSpace Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Har en legetime kl 12 imorgen hos fastlegen, men kan ikke dra ettersom jeg har dratt på ferie og helt glemt det. Hva vlir ikke møtt fakturaen på? Hva kan jeg evt gjøre? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Har en legetime kl 12 imorgen hos fastlegen, men kan ikke dra ettersom jeg har dratt på ferie og helt glemt det. Hva vlir ikke møtt fakturaen på? Hva kan jeg evt gjøre? Du ringer med en gang de åpner og forklarer situasjonen og mest sansynlig får du ikke regning Det er "alltid" kø hos leger Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Kan arbeidsgiver kreve at man samtykker i at jobb-PCen overvåkes (inkludert epost, Internett osv) uten å oppgi videre grunn? Altså de ønsker å påberope seg retten til å overvåke på generell basis? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Kan arbeidsgiver kreve at man samtykker i at jobb-PCen overvåkes (inkludert epost, Internett osv) uten å oppgi videre grunn? Altså de ønsker å påberope seg retten til å overvåke på generell basis? Du kan begynne her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/ Lenke til kommentar
johanf Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Håndtaket/låsen på vaskemaskinen i leiligheten jeg leier åpner ikke lengre maskinen. Hvem er ansvarlig for å få det fikset? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Det skal stå i kontrakten om vaskemaskin er inkludert i leien. Hvis den er det så er det utleiers ansvar å holde den i orden ut over det daglige vedlikeholdet (fylle vaskepulver etc). Årsaken til at den ikke vil åpne er mest sannsynlig at det er for mye vann i trommelen. Det er en sikkerhetsmekanisme som hindrer deg å åpne døra når det er vann inni. Årsaken til at det er for mye vann er mest sannsynlig at den ikke har klart å pumpe ut nok. Noe som igjen mest sannsynlig skyldes at pumpa er blokkert, for eksempel av lo, småstein, knapper, bh-spiler etc. Om det regnes som daglig vedlikehold å fikse sånt er jeg usikker på, men det er i hvert fall lett og verd å lære seg før jo heller. Ta fram lanpanna fra komfyren og sett den foran vaskemaskinen. Åpne luka i nedkant av maskina og vipp ut tømmeslangen. Åpne pluggen og fyll 1 cm i langpanna. Plugg igjen, tøm, gjenta til det er tomt. Så legger du et håndkle foran og åpner pumpehuset. Rengjør, lukk alt og tørk. Det burde gjøre susen. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Selv om vaskemaskin er inkludert i leien vil vanligvis reparasjoner måtte skje for leietakers regning, mens utskifting skjer på utleiers regning. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_06_web.pdf?id=2255563 (under Hva skal jeg som leier vedlikeholde?) 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 Den der var kjekk Herr Brun! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå